Zapomeňte na hlad a milujte vůdce. KLDR propagandou odklání pozornost od neúrody

Jana Václavíková Jana Václavíková
7. 6. 2019 16:07
Od poloviny května se na úpatí hor, podél řek a na dalších dobře viditelných místech v Severní Koreji začaly objevovat nové propagandistické slogany na podporu Kim Čong-una. "Náš vůdce je číslo jedna," hlásá jeden z obřích nápisů.
Severokorejští zemědělci.
Severokorejští zemědělci. | Foto: Reuters

Režim se jimi podle analytiků snaží odlákat pozornost od nedostatku potravin a hladovění v nejizolovanější zemi světa. Zemědělství je kvůli suchu v bídné kondici a potravinové příděly se snižují.

"Ústřední výbor Korejské strany práce dal příkaz k instalaci velkých sloganů v polovině května ve velkých městech, aby mobilizoval všechny tovární zaměstnance v provincii," popsal stanici Radio Free Asia nejmenovaný zdroj.

Podobnou strategii korejský režim už jednou uplatnil - v polovině 90. let, kdy Severní Koreu postihl obří hladomor, při kterém zemřelo až tři a půl milionu lidí. Právě důraz na propagandu byl první věc, kterou tehdejší stát pod vedením Kim Čong-ila, otce současného vůdce, v době krize udělal.

"Instalovali slogany hlásající ochranu systému země a Kimovy rodiny po celém státu," vzpomíná jiný zdroj Radia Free Asia. Slogany, které si z té doby vybavuje, hlásaly nadšení z následování vůdce, které přinese štěstí. Objevovaly se i nápisy ve znění: "Smějme se, i když máme těžkou cestu."

Nové propagandistické nápisy, které se nyní v KLDR objevují, se podle něj budou zaměřovat na podporu vlády v době ekonomické izolace země. "Úřady musí vědět, že velké slogany neudělají nic k neutralizování amerických a mezinárodních sankcí ani že nevylepší životy lidí. Severokorejci si jsou toho také vědomi," je skeptický.

Podle čínské akademičky Sia Nien-si z Capital Normal University je korejský režim na propagandě závislý. "Politika nemůže být efektivní bez masové mobilizace a slogany jsou nejpohodlnější a nejpraktičtější nástroj k mobilizování lidí," vysvětluje pro NK News, americký server zaměřený na Severní Koreu, s tím, že propagandistické nápisy jsou v KLDR všudypřítomné - od novin a billboardů až po slogany vytesané do skal.

Extrémní sucho

Informace o tom, že v Severní Koreji hrozí hladomor, se objevily v polovině května. Státní tisk tehdy psal o obřím suchu a očekávání velkých škod. Velká neúroda stát přitom postihla už loni. 

Potravinové příděly na obyvatele se snížily z 550 gramů na den na pouhých 300 gramů jídla. KLDR proto již v únoru požádala o potravinovou pomoc.

Sucho a extrémní počasí, které jsou důsledkem klimatických změn v posledních letech stále častější, všechno zhoršují. Státní tisk doslova napsal, že "voda je teď potřeba víc než kdy dřív".

Video: Fanatická hlasatelka z KLDR se na obrazovce objevuje už od roku 1971

Fanatická hlasatelka z KLDR se na obrazovce objevuje už od roku 1971 | Video: Reuters
 

Právě se děje

před 1 hodinou

Airbnb kvůli pandemii ztrojnásobila čtvrtletní ztrátu na 1,2 miliardy dolarů

Americká společnost Airbnb, která zprostředkovává ubytování v soukromí, v prvním čtvrtletí hospodařila s čistou ztrátou 1,17 miliardy dolarů (24,6 miliardy Kč), což je meziročně nárůst na více než trojnásobek. Tržby se ale zvýšily o pět procent na 887 milionů USD (18,7 miliardy Kč), uvedla firma ve své výsledkové zprávě. Na hospodaření stále doléhají dopady koronavirové krize a s ní spojené omezení cest.

Tržby jsou ale vyšší i ve srovnání s rokem 2019, tedy s obdobím před pandemií. Firma také zaznamenala nárůst počtu rezervací, což dává do souvislosti s ustupující pandemií a s očekávaným návratem k masovému cestování. K vysoké ztrátě v prvním čtvrtletí částečně přispěly i výdaje, které má firma s obsluhou dřívějších úvěrů.

Protipandemická opatření mají negativní dopady na tržby Airbnb v celém světě, zejména ale v Evropě. Růst poptávky po cestování firma zaznamenala ve Spojených státech, zájem registruje u pronájmů blízko pláže a na horách. U rezervací ve městech, kde byl před pandemií zájem tradičně velmi silný, se zatím nic zásadního nezlepšilo.

Zdroj: ČTK
Další zprávy