Ekonomická invaze Číny do Afriky pokračuje. V Keni zaplatila moderní železnici za miliardy dolarů

Hana Vařáková Hana Vařáková
4. 6. 2017 10:48
V Keni tento týden otevřeli novou železniční trať vedoucí z metropole Nairobi do Mombasy na pobřeží Indického oceánu. Má název Madaraka Express a nahradí více než sto let starou železnici, kterou v zemi vybudovali britští kolonizátoři. Trať postavila čínská státní společnost CRBC jako součást velkého železničního projektu, který má propojit sedm zemí v Africe. Podle některých médií to ukazuje, že Spojené státy ztrácí vliv na černém kontinentu.
Slavnostní otevření nové tratě v Nairobi.
Slavnostní otevření nové tratě v Nairobi. | Foto: Reuters

Nairobi - Východoafrická Keňa tento týden představila největší stavební projekt od vyhlášení své nezávislosti v roce 1963. Moderní železniční trať by ale nikdy nevznikla bez "malé" pomoci" jejích asijských přátel - Číňanů.

Dlouhou trať, která má vést z keňské metropole Nairobi do přístavního města Mombasa na východě země, totiž postavili i zaplatili. Čínská státní společnost CRBC do stavby investovala 3,2 miliardy dolarů (zhruba 75 miliard korun).

A tuto středu keňský prezident Uhuru Kenyatta oznámil, že je hotová.

Nová železnice je součástí rozsáhlého projektu, který má propojit sedm afrických států - kromě zmíněné Keni i Etiopii, Jižní Súdán, Demokratickou republiku Kongo, Ugandu, Rwandu a Burundi. Ty by díky tomu získaly navíc dopravní spojení s Indickým oceánem.

Všechny tyto tratě staví CRBC a z 90 procent výstavbu hradí čínská vláda.

Podle magazínu Newsweek to ukazuje, jak Spojené státy postupně ztrácí na černém kontinentu vliv.

Nová trať Nairobi - Mombasa.
Nová trať Nairobi - Mombasa. | Foto: Reuters

Čína patří už delší dobu k největším zahraničním investorům v Africe. Čínské firmy stavějí napříč celým kontinentem i silnice, letiště, univerzitní kampusy nebo sportovní stadiony.

Čínská banka China Eximbank poskytla v Africe v letech 2000 až 2015 půjčky ve výši 63 miliard dolarů. Oproti tomu americká US Eximbank jen 1,7 miliardy dolarů.

Ta podle listu Financial Times navíc působí jen v pěti afrických státech, zatímco čínská banka v 54.

Nový Madaraka Express

Keňané si od moderní tratě mezi Mombasou a Nairobi slibují lepší životní podmínky, nová pracovní místa v regionu a také rozvoj obchodu a turismu.

Úsek měří 470 kilometrů a cestu vlakem zkrátí z nynějších 12 hodin na čtyři a půl.

Nová trať nahradí starou železnici, kterou zde v 19. století postavili Britové. Té se přezdívalo "Bláznivý expres", protože vedla z přístavu Mombasa zdánlivě nikam - do liduprázdného terénu se spoustou zvířat. Teprve později vzniklo město Nairobi, původně jako zastávka na železnici.

První cestující.
První cestující. | Foto: Reuters

Nově otevřená trať nese název Madaraka Express. Slovo madaraka pochází ze svahilštiny a znamená svébytnost.

Pro Keňany má velmi důležitý význam. V zemi se každý rok 1. června slaví Den svébytnosti na počest přijetí první ústavy v roce 1964 a získání nezávislosti na Británii.

Podle prezidenta Kenyatty trať otevírá novou kapitolu v dějinách země.

"Historie začala před 122 lety, kdy Britové, kteří kolonizovali tuhle zemi, začali stavět železnici vedoucí nikam," řekl prezident ve slavnostním projevu, který citovala keňská stanice Citizen TV.

"Dnes navzdory spoustě kritiky slavíme nikoliv 'Bláznivý expres', ale Madaraka Express, který změní Keňu na příštích sto let," dodal Kenyatta.

Opoziční strany v Keni celý projekt kritizují. Podle nich je předražený a jeho ekonomický přínos nadsazený.

Popularita špičkových služeb na železnici v Japonsku roste. Jízdné v luxusním lůžkovém vlaku Šiki-šima dosahuje až 10 000 dolarů. | Video: Reuters
 

Právě se děje

Další zprávy