Když uděláte chybu, je konec. Boeing patrně zasáhla raketa, kterou nelze odklonit

Martin Novák Martin Novák
10. 1. 2020 15:10
Ukrajina hraje opět důležitou roli v případu sestřelení civilního letadla armádou. Západní tajné služby jsou přesvědčené, že Boeing 737 ukrajinských aerolinií se 176 lidmi na palubě zasáhla u letiště v Teheránu raketa íránské protivzdušné obrany.
Okamžik, kdy měla ukrajinský Boeing trefit střela nad Teheránem. Tento záznam může být důkaz | Video: Twitter: @NarimanGharib

Tentokrát je Ukrajina obětí, v předchozích dvou případech byla viníkem, popřípadě dějištěm tragédie. V říjnu 2001 explodoval a následně se zřítil do Černého moře letoun se 78 lidmi na palubě, který mířil z Tel Avivu do ruského Novosibirsku. Vyšetřování ukázalo, že ho omylem sestřelila ukrajinská armáda, která měla cvičení protivzdušné obrany na Krymu.

V roce 2014 se zřítil na Donbasu letoun společnosti Malaysia Airlines, na jehož palubě bylo 290 cestujících a členů posádky. Podle zprávy mezinárodního vyšetřovacího týmu stroj zasáhla protiletadlová střela, vypálená z území kontrolovaného proruskými separatisty.

Zpočátku vypadala možnost sestřelení ukrajinského letadla u Teheránu nepravděpodobně. Írán sice v noci na středu, kdy k tragédii došlo, bombardoval základny amerických vojáků v Iráku, šlo ale o rakety země-země a daleko od hlavního města, odkud ukrajinský letoun startoval.

Zvrat ale nastal ve čtvrtek. Na místo, kde dopadly trosky, přijeli první ukrajinští experti a vyloučili možnost, že by krátce po startu začal hořet motor. Nenašli tam žádné stopy po ohni.

Jasné prohlášení kanadského premiéra

Zatímco ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj vyzývá k tomu, aby se počkalo na závěry vyšetřování, kanadský premiér Justin Trudeau vystoupil ve čtvrtek s jasným projevem. Kanada podle něj má hodnověrné zpravodajské informace o tom, že za smrtí 176 lidí je íránská raketa. Mezi pasažéry bylo 63 Kanaďanů, vesměs lidí íránského původu.

Íránská protivzdušná obrana disponuje střelami ruské výroby Tor-M1. Ty jsou schopny zasáhnout cíl ve výšce šest kilometrů a vzdálenosti dvanácti kilometrů. Cíl ve vzdálenosti pěti kilometrů raketa zasáhne během pěti sekund od vypálení.

"Když střelu odpálíte na nezamýšlený cíl, nelze už nic udělat. Je konec, chybu nelze napravit a odklonit střelu jiným směrem," řekl agentuře Reuters Riki Ellison, americký expert na protileteckou obranu.

Před odpálením střely musí cíl zaměřit radar, na kterém by ale za normálních okolností mělo být civilní letadlo rozpoznatelné. Zpravodajské služby podle televize CBS zachytily signál o zapnutí radaru íránské protivzdušné obrany a americké družice odhalily odpálení dvou protiletadlových raket ze země krátce před zřícením letadla.

Složité vyšetřování

Po teroristických útocích z 11. září 2001 vybavily některé letecké společnosti své stroje zařízením, které dokáže odklonit od letounu rakety. Bylo to v době obav z teroristických útoků, tato technika například zachránila izraelské letadlo při útoku teroristů Al-Káidy u letiště v keňské Mombase.

Tento nástroj je však účinný jen proti střelám odpalovaným z ramene člověka, a nikoli proti typu, jaký představuje ruský Tor-M1. Sestřelený ukrajinský letoun žádná taková bezpečnostní opatření neměl.

Vyšetřování bude komplikované i kvůli politickým okolnostem. Írán zatím popírá, že by šlo o chybu jeho protiletecké obrany, a navíc odmítal předat černé skříňky firmě Boeing. Jde o amerického výrobce a Spojené státy jsou nepřítel Íránu.

Není také jasné, zda na místě se budou moci vyšetřování účastnit američtí občané. Teherán ale už vydal povolení kanadským odborníkům, kteří prozkoumají trosky i místo, kam letoun dopadl.

Stejně jako Ukrajina má rovněž Írán zkušenost s pádem dopravního letadla způsobeným armádou. Ale v opačné roli. V roce 1988 americká raketa, odpálená z lodi USS Vincennes v Perském zálivu, sestřelila stroj společnosti Iran Air. Omylem ho považovala za vojenský letoun F-14. Spojené státy později vyplatily finanční kompenzaci příbuzným 290 obětí.

Podívejte se na rozhovor s analytikem Lukášem Visingrem o pádu ukrajinského letounu

Složky protivzdušné obrany teheránského letiště byly ve stavu pohotovosti, byly nervózní a mohly zazmatkovat, míní zbrojní analytik Lukáš Visingr. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy