Kdo první najde mimozemský život? Nový teleskop má odhalit energii pohánějící vesmír

Video Video
2. 11. 2021 12:14
Astronomové zkoumají v chilské poušti Atacama jasnou noční oblohu a hledají existenci života na jiných planetách. Zkoumají také takzvanou "temnou energii", záhadnou vesmírnou sílu, o níž se předpokládá, že pohání zrychlující se rozpínání vesmíru. Napomoci by tomu měl i Velký Magellanův dalekohled za 1,8 miliardy dolarů, který se staví na observatoři Las Campanas.
Závod o hledání mimozemského života začíná. Teleskop má odhalit energii pohánějící vesmír. | Video: Reuters

Teleskop, jehož rozlišení bude desetkrát větší než u Hubbleova vesmírného dalekohledu, by měl být uveden do provozu do konce desetiletí. Bude konkurovat dalekohledu Evropské jižní observatoře umístěnému v poušti severněji a  třicetimetrovému teleskopu budovanému na Havaji.

"Tato nová generace obřích teleskopů je zaměřena právě na detekci života na jiných planetách a na určení původu temné energie. Je to závod těchto tří skupin o to, komu se to podaří jako prvnímu a kdo učiní první objev. A kdo objeví život na jiné planetě, získá Nobelovu cenu, to vás ujišťuji,“ řekl Leopoldo Infante, ředitel observatoře Las Campanas.