Katastrofa u Antarktidy odvrácena, loď evakuována

lem
23. 11. 2007 17:41
Po nárazu výletní lodi na led byli všichni zachráněni

Buenos Aires - V Antarktickém oceánu nedaleko argentinských břehů se dnes dostala do potíží výletní loď Explorer. Po návratu na led se plavidlo naklonilo a začalo se potápět. Neštěstí jako v případě 13 let staré tragédie trajektu Estonia, při níž zahynuly stovky lidí, se ale nakonec nekonalo.

Všech 154 lidí na palubě bylo evakuováno. Norská dopravní loď Nordnorge, která se nacházela poblíž, je vyzvedla ze záchranných člunů, v nichž potápějící se Explorer opustili.

"Proplouvali jsme ledem jako vždy ... děláme to každý den... Tentokrát jsme ale do něčeho narazili a do podpalubí začalo téct," cituje agentura Reuters prvního důstojníka Petera Svenssona, s nímž se spojila satelitním telefonem po nalodění na norské plavidlo.

Samotná záchranná operace podle něj probíhala v klidu: "Nikdo nepropadal hysterii, jen v klidu a tichu seděli, protože věděli, že pomoc je na cestě."

Cestující i posádka pak byli převezeni na antarktickou základnu Eduardo Frei, která patří Chile. Odtamtud by měli být letecky přepraveni do města Punta Arenas ne jihu Chile.

Proč k nehodě došlo, zatím není jasné. Počasí bylo klidné a z kapitánského můstku nebyla vidět žádná překážka.

V Asii se lodě potápí nejčastěji

Neobjasněné případy potápějících se lodí nejsou ničím výjimečným.

Největší lodní havárie

Loď Explorer
  • 19. ledna 1996 - Asi 300 lidí nepřežilo potopení trajektu u severního cípu indonéského ostrova Sumatra.
  • 21. května 1996 - Přeplněný trajekt se potopil na Viktoriině jezeře u tanzanského města Mwanza; asi 800 osob utonulo.
  • 9. září 1997 - Zhruba 400 obětí si vyžádalo ztroskotání přetíženého trajektu v haitském přístavu Morouis.
  • 4. dubna 1998 - V Guinejském zálivu u břehů Nigérie zahynulo při potopení nigerijské lodi nejméně 280 cestujících.
  • 9. února 1999 - V Jihočínském moři u západní Indonésie se potopila loď s 325 cestujícími a sedmi členy posádky na palubě. Podařilo se zachránit pouze 20 osob.
  • 2. února 1999 - Při potopení přetížené lodě plující z přístavu Port Harcourt na jihu Nigérie zemřelo nejméně 300 lidí.
  • 18. října 1999 - Při potopení trajektu Bimas Raya II u břehů indonéské provincie Irian Jaya zahynulo na 350 osob.
  • 19. dubna 2000 - V řece Nembe na jihovýchodě Nigérie se potopila přeplněná loď s 500 lidmi na palubě. Nikdo nepřežil.
  • 29. června 2000 - Asi 500 lidí zahynulo při ztroskotání lodi na východě Indonésie. Loď, určená pro 270 osob, vezla většinou uprchlíky ze souostroví Moluky, otřásaného násilnostmi.
  • 19. října 2001 - Více než 350 uprchlíků mimo jiné z Afghánistánu, Iráku, Íránu a Pákistánu utonulo po ztroskotání lodi poblíž indonéského ostrova Jáva.
  • 3. května 2002 - Na 200 těl našli záchranáři ve vraku trajektu, který se potopil při bouři na řece Méghna v jižním Bangladéši. Předpokládá se, že zahynulo až 400 lidí.
  • 26. září 2002 - Při bouři se potopil u pobřeží Gambie senegalský trajekt Joola s dvěma tisíci cestujícími a členy posádky na palubě. Tragédii čtyřnásobně přetížené Jooly přežilo 64 osob. Podle posledních údajů zahynulo nejméně 1863 osob.
  • 8. července 2003 - Nejméně 528 lidí (podle agentury Reuters až 400) zahynulo poté, co se potopila třípatrová loď v jižním Bangladéši na rozvodněné řece Méghna asi 170 kilometrů jihovýchodně od Dháky.
  • 3. února 2006 - Egyptská loď s více než 1400 lidmi na palubě se potopila v Rudém moři při plavbě ze Saúdské Arábie do Egypta. Zahynulo (nebo se pohřešuje) nejméně 1028 lidí, zachráněno bylo asi 424. Tragédii trajektu, který převážel převážně egyptské dělníky, zapříčinilo zatopení podpalubí během hašení požáru.
  • 30. prosince 2006 - Loď, na jejíž palubě bylo přes 500, ale možná až 850 pasažérů, se potopila v bouři ve vodách u indonéského ostrova Jáva. Údaje o tom, kolik přesně lidí na indonéském trajektu v době nehody bylo, se různí.

Nejhorší havárie posledních měsíců se stala v létě nedaleko turisticky oblíbeného řeckého ostrova Santorini, kde se po nárazu na mělčinu potopila loď s 1.600 lidmi na palubě.

Na štestí pro pasažéry se nehoda stala za dobrého počasí a hladina moře byla klidná. Nikdo tak nezahynul ani nebyl zraněn.

Připoměňte si: Tisícovka lidí z potápějící se lodi zachráněna

Mnohem méně štěstí měli pasažéři trajektu mířícího ze saúdskoarabského přístavu Dubá do egyptské Safagy loni v únoru.

Z více než 1.200 osob na palubě se podařilo zachránit pouze čtyři stovky.

Za potopení přeplněného egyptského trajektu mohl pravděpodobně požár, který vypukl pár hodin po vyplutí lodi z přístavu. Následně se loď převrátila a potopila.

Počet obětí byl vysoký také kvůli pozdě zahájené záchranné akci, kterou úřady ostartovaly až druhý den ráno.

Potopený trajekt v Rudém moři: Chybí osm set lidí

Trajekt patřící stejné námořní společnosti s názvem al-Salaam 95 se v Rudém moři potopil i v říjnu 2005 po střetu s kyperským obchodním plavidlem. Většinu cestujících se ale podařilo zachránit.

Časté jsou havárie trajektů křižujících moře kolem Indonéských ostrovů. Důvodů, proč tu k nehodám dochází, je hned několik: kromě špatného počasí bývá na vině špatný stav plavidel a přetížení.

Nejtragičtější lodní katastrofou v historii Evropy je nepochybně potopení trajektu Estonia
Nejtragičtější lodní katastrofou v historii Evropy je nepochybně potopení trajektu Estonia | Foto: Wikipedia Commons

Více ČTĚTE ZDE: Zkáza trajektu v Indonésii: Stále 400 nezvěstných

Evropa vzpomíná na Estonii

Nejtragičtější lodní katastrofou v historii Evropy je nepochybně potopení trajektu Estonia v roce 1994. Ke dnu šel v noci z 27. na 28. září na cestě z estonské metropole ke švédským břehům.

V ledových vodách Baltu tehdy zemřelo 852 osob.

Šlo o největší katastrofu pasažérské námořní lodi od dob Titaniku, který se jako "prakticky nepotopitelný" poroučel ke dnu hned na své první plavbě. 15. dubna 1912 po srážce s ledovcem přislo v Atlantiku o život asi 1.500 lidí. 

ČTĚTE: Titanik šel ke dnu rychleji, tvrdí vědci

 

Právě se děje

před 26 minutami

Hodnota veřejných zakázek loni stoupla na 715 miliardy korun

Hodnota veřejných zakázek loni meziročně vzrostla o 5,5 procenta na 715 miliard korun. Její podíl na HDP meziročně vzrostl o 0,87 procentního bodu na 12,65 procenta. Vyplývá to z výroční zprávy ministerstva pro místní rozvoj (MMR), kterou v pondělí projedná vláda.

"Ačkoliv byl ekonomický vývoj České republiky v roce 2020 negativně poznamenán epidemií covid-19, samotný rozsah trhu veřejných zakázek významně zasažen nebyl. Jde zřejmě o důsledek faktu, že výdaje na nákupy od externích subjektů byly ve veřejných rozpočtech naplánovány na podzim 2019. Tedy ještě v situaci, kdy žádná epidemie v České republice nebyla a ani nebyla předpokládána," uvádí MMR ve své zprávě.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Úrokové sazby hypoték stouply v květnu počtvrté v řadě, ukázal index

Úrokové sazby hypoték míří čtvrtý měsíc v řadě vzhůru. Vyplývá to z výsledků Broker Consulting Indexu hypotečních úvěrů, podle kterého v květnu vzrostly průměrné sazby na 2,15 procenta z dubnových 2,12 procenta. Hranici dvou procent překročily v březnu.

Odborníci očekávají, že ke konci roku se sazby mohou vyšplhat až ke třem procentům. V důsledku rostoucích cen nemovitostí současně roste i průměrná cena hypotéky, která aktuálně dosahuje 2,925.582 Kč. Před dvěma lety přitom byla o 30 procent níže.

Zdroj: ČTK
Další zprávy