Kampaň finišuje, Ficova hlavního rivala Kisku haní letáky

Martin Ehl, zvláštní zpravodaj HN
12. 3. 2014 11:50
Populární podnikatel má největší šanci porazit v prezidentských volbách současného premiéra. Experti ale varují před "faktorem Fischer".
Andrej Kiska.
Andrej Kiska. | Foto: Matej Slávik - HN

Banská Bystrica (od zvláštního zpravodaje HN) - Před více než měsícem Andrej Kiska v rozhovoru pro Hospodářské noviny (HN) přesně takovou situaci předvídal.

Tehdy prohlásil, že v posledním týdnu před slovenskými prezidentskými volbami se stane něco, na co už tento čím dál populárnější prezidentský kandidát nebude moci zareagovat.

Scientolog a lichvář?

Slovensko zaplavily desítky, možná stovky tisíc černočervených profesionálně vyrobených letáků upozorňujících na to, že Kiska je zřejmě ve spojení se scientology. A že zbohatl na splátkových firmách, tudíž je vlastně lichvář.

"Není pochyb, že jde o dobře připravenou a velmi nákladnou aktivitu v ceně řádově několika desítek tisíc eur," napsal v prohlášení, kterým doprovodil trestní oznámení pro pomluvu a křivé obvinění.

Jeho soupeři se mají čeho bát. Andrej Kiska, profilující se jako podnikatel a filantrop nezávislý na politických stranách, se v průzkumech vyšvihl na jasné druhé místo s podporou kolem dvaceti procent.

Robert Fico ztrácí, přesto v průzkumech vede.
Robert Fico ztrácí, přesto v průzkumech vede. | Foto: Reuters

Favoritovi volby - premiéru Robertu Ficovi - naopak podpora o něco klesla na zhruba 35 procent. Nejbližší opoziční kandidáti, Milan Kňažko a mladý konzervativec Radoslav Procházka, mají podporu lehce pod deset procent.

První kolo volby se koná v sobotu. Pokud některý z kandidátů nezíská více než padesát procent hlasů všech registrovaných voličů (což je málo pravděpodobné), za dva týdny se odehraje kolo druhé, do něhož postupují první dva.

Všech čtrnáct kandidátů tak ve středu čeká poslední a rozhodující moment kampaně: debaty v televizi. Nejprve na veřejnoprávní RTVS a potom na soukromé Markíze.

"Možná jsou nějaké menší posuny možné, ale Kiskův odstup od ostatních je dost velký na to, aby jedna debata něco zásadního změnila," domnívá se politolog Grigorij Mesežnikov z Institutu pro veřejné otázky v Bratislavě.

Fico, Kiska, Procházka

Kampaň oficiálně končí ve středu o půlnoci. Zatímco v Bratislavě jsou debaty a názory vypjatější, a politika tudíž více přítomná, zbytek Slovenska kampaň zaznamenal hlavně na billboardech, kde se prezentují především tři z favoritů - Fico, Kiska a Procházka.

Ostatní příliš vidět není, i když objeli Slovensko na četných besedách s občany. Populární herec Milan Kňažko k tomu přidal i hudební vložky s legendárním hudebníkem Laco Lučeničem.

"To si klidně vezměte, přinesly to nějaké děti, tak to rozdáváme," nabídla dotisk starší knihy rozhovorů s Milanem Kňažkem prodavačka v knihkupectví v centru Banské Bystrice. "Vždyť kampaň teprve ještě bude, ne?" podotkla v pondělí navečer nesměle.

Milan Kňažko je symbolem změny.
Milan Kňažko je symbolem změny. | Foto: Ludvík Hradilek

Milan Kňažko je pro lidi především symbolem změny v roce 1989.

Radoslav Procházka, prezentující se hodně jako milující otec, přitahuje mladé voliče. U opozičních kandidátů je patrná v debatách snaha se příliš navzájem negativně nenapadat, aby co nejvíce toho negativního bylo spojeno s premiérem Ficem.

Robert Fico se může spolehnout především na voliče své strany Smer - sociální demokracie, ale ukazuje se, že jejich rezervoár je omezený. A navíc do něho zamířil i Andrej Kiska, černý kůň voleb, který by podle některých odhadů mohl Fica v druhém kole porazit.

"Kiska je překvapivě populární u generace šedesátníků. Do jisté míry oslovuje stejné voliče jako Fico svým sociálním příběhem a neútočnou kampaní, která je podobná té Ficově," domnívá se Martin Klus, sociolog z banskobystrické Univerzity Mateje Bela.

Experti varují před "faktorem Fischer". Narážejí na českého expremiéra.
Experti varují před "faktorem Fischer". Narážejí na českého expremiéra. | Foto: Vojtěch Marek

Záhada Kiskovy popularity v průzkumech, kterou někdy slovenští komentátoři srovnávají s popularitou Jana Fischera v české prezidentské volbě, je v zásadě jednoduchá: lidé slyší na jeho stále opakovaný příběh o úspěšném podnikateli, který se dal na charitu a nyní chce pomoci zlepšit situaci v zemi.

A k tomu se přidává velká míra nedůvěry a naštvanosti vůči etablovaným politickým stranám, především těm pravicovým, která nahrává kandidátovi, jemuž oponenti vytýkají, že nezná politické instituce v zemi.

Ficova kandidatura? Záhada

Jistou záhadou také je, proč na prezidenta kandiduje premiér Fico, jehož strana má v parlamentu nadpoloviční většinu a z pozice šéfa partaje a vlády je opravdu nejmocnějším mužem v zemi.

Hodně lidí (a to nejen expertů) považuje Ficovu kandidaturu za pokus o únik v čase, kdy se ekonomice nedaří, jak by mělo, a kdy je možné čekat potíže s jednotou strany Smer-SD, která funguje spíš jako sdružení různých zájmových skupin.

"Hodně lidí tady v okolí Banske Bystrice se o tom baví třeba v hospodě a vnímají Ficovo rozhodnutí kandidovat jako únikovou strategii. Obávají se, že dojde k nějakým zásadním makroekonomickým či vnitrostranickým problémům a premiér se chce schovat do prezidentského paláce," řekl Klus.

Slovensko tak svým způsobem čekají dost důležité prezidentské volby.

Buď bude v úřadu prezidenta sedět některý z kandidátů podporovaných opozicí a bude doslova svádět boj s vládou premiéra Fica. Nebo se z Fica stane prezident a někdo jiný, nejspíš populární vicepremiér a ministr vnitra Robert Kaliňák, bude premiérem, ale nebude mít tolik síly jako Fico udržet zájmové skupiny uvnitř Smeru pohromadě.

Není tedy výjimkou ani názor, že voliči Smeru by ve svém vlastním zájmu měli do prezidentského úřadu zvolit někoho jiného než Fica.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Airbnb kvůli pandemii ztrojnásobila čtvrtletní ztrátu na 1,2 miliardy dolarů

Americká společnost Airbnb, která zprostředkovává ubytování v soukromí, v prvním čtvrtletí hospodařila s čistou ztrátou 1,17 miliardy dolarů (24,6 miliardy Kč), což je meziročně nárůst na více než trojnásobek. Tržby se ale zvýšily o pět procent na 887 milionů USD (18,7 miliardy Kč), uvedla firma ve své výsledkové zprávě. Na hospodaření stále doléhají dopady koronavirové krize a s ní spojené omezení cest.

Tržby jsou ale vyšší i ve srovnání s rokem 2019, tedy s obdobím před pandemií. Firma také zaznamenala nárůst počtu rezervací, což dává do souvislosti s ustupující pandemií a s očekávaným návratem k masovému cestování. K vysoké ztrátě v prvním čtvrtletí částečně přispěly i výdaje, které má firma s obsluhou dřívějších úvěrů.

Protipandemická opatření mají negativní dopady na tržby Airbnb v celém světě, zejména ale v Evropě. Růst poptávky po cestování firma zaznamenala ve Spojených státech, zájem registruje u pronájmů blízko pláže a na horách. U rezervací ve městech, kde byl před pandemií zájem tradičně velmi silný, se zatím nic zásadního nezlepšilo.

Zdroj: ČTK
Další zprávy