Sex a lži. Šéf německého bulváru Bild přišel o práci kvůli aféře s kolegyněmi

Helena Truchlá Helena Truchlá
20. 10. 2021 17:51
Německem v posledních dnech hýbe případ vlivného šéfa nejčtenějšího deníku Bild. Prokázala se totiž pravdivost už dříve zveřejněných informací, že šéfredaktor listu Julian Reichelt zneužíval své pozice a navazoval sexuální vztahy s mladšími kolegyněmi. "Tak je to v Bildu vždycky. Kdo spí se šéfem, dostane lepší práci," vypověděla jedna z nich.
Julian Reichelt (zcela vlevo) s někdejší spolušéfredaktorkou Bildu (uprostřed) a kancléřkou Angelou Merkelovou.
Julian Reichelt (zcela vlevo) s někdejší spolušéfredaktorkou Bildu (uprostřed) a kancléřkou Angelou Merkelovou. | Foto: Reuters

"Jsi ještě vzhůru?" nebo "Chci cítit tvoje tělo". Nejen takové zprávy posílal Reichelt kolegyním v redakci bulvárního Bildu, který je ve své tištěné podobě největším deníkem v celé Evropě. Patří pod vlivné německé vydavatelství Axel Springer.

Detaily o jeho chování pronikly poprvé na veřejnost letos v březnu, kdy německý server Spiegel informoval o interním vyšetřování ve vydavatelství. Axel Springer si tehdy najal právníky, aby vyslechli svědectví několika zaměstnankyň, které si na Reichelta stěžovaly. Vinily ho ze zneužívání jeho vedoucího postavení, šikany a spojování soukromých a profesních vztahů. 

Šéfredaktor tehdy jakoukoliv vinu popřel. "Obvinění jsou nepravdivá. Budu bojovat proti těm, kteří mě chtějí zničit, protože se jim nelíbí Bild a vše, co reprezentujeme. Proti těm, kteří o mně píší, aniž by mě předtím vyslechli, protože jim mé odpovědi nikdy nevyhovovaly," uvedl. Mluvil ale také o "chybách" a tom, že některým lidem "ublížil".

Vyšetřování bylo posléze uzavřeno s tím, že Reichelt si nezaslouží propuštění z redakce, protože se neprokázalo "sexuální obtěžování ani nátlak". Šéfredaktor se omluvil a mohl se vrátit ke své práci. O funkci se musel nově dělit s kolegyní, na starosti mu nicméně zůstaly personální záležitosti redakce. 

O sedm měsíců později je vše jinak. Podle sdělení redakce vyšlo najevo, že Reichelt "nedokázal udržet jasnou hranici mezi soukromými a profesními záležitostmi" a během vyšetřování lhal. V pondělí ho vydavatelství s okamžitou platností zbavilo funkce. V prohlášení stojí, že se prokázal jeho milostný vztah s kolegyní. Další podrobnosti ale vydavatelství neuvedlo.

Hlavně nerozzlobit šéfa

Zjistit o Reicheltových praktikách víc se v uplynulých měsících snažilo hned několik investigativních týmů. Vydavatelé Bildu nicméně dokázali několik pokusů o zveřejnění informací zastavit. 

Až v polovině října přišly s podrobnostmi americký list New York Times a německý Spiegel. Deníky zveřejnily svědectví žen, které letos na jaře v případu vypovídaly. Vyplývá z nich, že Julian Reichelt kolegyním výměnou za sex, ke kterému je tlačil, nabízel různé pracovní výhody. Za takových okolností se stala situace pro vedení vydavatelství neudržitelnou a Reichelt musel odejít. 

V redakci se přitom o metodách šéfa vědělo, konkrétní případy sahají až do roku 2014, napsal Spiegel. Reichelt se tehdy soustřeďoval na začínající redaktorky a praktikantky, vystupoval jako jejich ochránce a mentor. 

Muž, kterého spolupracovníci označují za "posedlého mocí", se k nim choval laskavě, působil šarmantně až zranitelně, někdy plakal. Když jedna z nich potřebovala peníze, zajistil vyplacení zvláštního bonusu, popsaly New York Times. 

Sex s šéfredaktorem měl být "konsenzuální". Jak ale ukazuje jeden konkrétní a do detailu popsaný případ, vztahy s Reicheltem byly toxické a také potenciálně ničivé. Jednu ze začínajících redaktorek povýšil na prestižní post v rámci vydavatelství. Její pravé jméno ani pozici média nezveřejnila, ví se pouze, že Reicheltovi bylo tehdy 36 let a jí 25.

Setkával se s ní v hotelových pokojích v blízkosti berlínského sídla Axel Springer. Z textových zpráv, které mají novináři k dispozici, vyplývá, že nejméně v jednom případě ke schůzce došlo jen proto, že Reichelt naléhal a ona ho nechtěla rozzlobit a přijít o místo. Žena, pro kterou se její nová pozice nakonec opravdu ukázala být příliš náročná s ohledem na její krátkou pracovní zkušenost, pak skončila v péči psychoterapeutů.

Svlečená žena na titulní stránce

Někteří pracovníci redakce podle Spiegelu pochybují o tom, jestli vydavatelství Axel Springer na jaře skutečně stálo o to, aby Reicheltovo chování bylo důsledně prošetřeno. "Ženy jsou tu hodnoceny podle toho, jestli se s nimi dá spát," popsal pracovní prostředí v Bildu týdeník Spiegel.

Podobný přístup se podle zdrojů z vydavatelství běžně uplatňoval i v novinářské práci jako takové. Čtenáři Bildu jsou převážně muži. Jeho název znamená německy "obrázek" a až do roku 2012 se na titulní stránce novin každý den objevoval snímek ženy svlečené od pasu nahoru.

Evropský mediální gigant

Axel Springer patří mezi největší mediální domy na kontinentu. Kromě Bildu vydává mimo jiné konzervativní deník Welt a patří mu ekonomický server Business Insider. Pozornost vzbudila také skutečnost, že Axel Springer před několika dny dokončil nákup vlivného zpravodajského portálu Politico. Cílem je stát se "největším digitálním vydavatelstvím v demokratickém světě". 

Pod vedením Reichelta se Bild věnoval více politickým tématům. Nyní jedenačtyřicetiletý novinář, který začínal jako válečný reportér v Afghánistánu, Gruzii nebo Thajsku, stál v čele bulvárního deníku poslední čtyři roky. Stal se jedním z nejvlivnějších komentátorů politického dění v zemi, což bylo patrné i v posledních měsících, kdy hlasitě kritizoval postup německé vlády během koronavirové pandemie. 

Celé vydavatelství Axel Springer se v posledních dekádách aktivně zapojovalo do politického života v západním a posléze znovusjednoceném Německu. Brojilo proti komunistům a naopak se stavělo hlasitě na stranu Izraele. Levicoví teroristé v 70. letech minulého století vyhodili do povětří kanceláře vydavatelství v Hamburku, aby tím projevili nesouhlas s obsahem novin. V Česku vydavatelství Ringier Axel Springer AG vlastnilo deník Blesk nebo portál Auto.cz. 

Firma dodnes nese jméno svého již zesnulého poválečného zakladatele, který měl - jak si všímá deník New York Times - poměrně divoký soukromý život. "Jeho třetí manželka byla původně vdaná za jeho souseda. Jeho čtvrtá manželka byla druhou manželkou souseda. Jeho pátá žena, Friede Springerová, byla rodinnou chůvou. Nyní je místopředsedkyní dozorčí rady," píše americký list.

Vlastní případ řeší i Česko

České mediální prostředí se v posledních dnech zabývá případem, který rovněž vzbuzuje otázky o hranicích mezi soukromými a profesními vztahy. Po "zjištění a ověření nevhodného chování na pracovišti" ukončila redakce webu Seznam Zprávy spolupráci se zástupcem šéfredaktora Jiřím Hoškem.

Server iDnes.cz napsal, že Hošek posílal kolegyním nevyžádané fotografie svého přirození a jiné sexuálně motivované zprávy. Anonymní zdroje serveru tvrdí, že část redakce Seznam Zpráv o Hoškově počínání věděla, ale "nikdo s tím nic nedělal". Vedení odmítá, že by o tom vědělo. Sám novinář se na svém twitterovém účtu bývalým kolegyním omluvil. Avizoval také, že vyhledá odbornou pomoc. Julian Reichelt se zatím nevyjádřil.

Video: Hošek se choval jako sexuální predátor, říká Houdek

Podobné chování je potřeba zastavit v zárodku, nemůže za to příjemkyně takových zpráv, ale pachatel, říká právník a instruktor sebeobrany. | Video: Daniela Písařovicová
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Evropa je zasažena různými formami nacionalistického egoismu, řekl papež František

Papež František dnes přicestoval do Atén, kde kritizoval evropské země za přístup k migrační krizi. Evropa je podle něj zasažena nejrůznějšími formami nacionalistického egoismu a její chování je často zablokované a nekoordinované, místo aby byla "motorem solidarity". Hlava katolické církve to prohlásila v projevu v prezidentském paláci.

Papež dorazil do Atén dnes ráno. Cílem návštěvy Řecka je posílit vztahy mezi Vatikánem a pravoslavnou církví a zároveň upozornit na neutěšené osudy migrantů, kteří se přes Řecko snaží dostat dál do Evropské unie.

Na letišti v řecké metropoli přivítalo Františka několik dětí v tradičních řeckých oděvech. Jde o první návštěvu papeže v řecké metropoli za posledních 20 let, upozornila agentura AFP. V neděli pontifex navštíví zařízení pro migranty na ostrově Lesbos. Právě tento ostrov už František navštívil v roce 2016, prošel si tehdy uprchlický tábor Moria, setkal se se stovkami uprchlíků a s některými i poobědval. Zároveň s sebou odvezl do Říma tři syrské muslimské rodiny, celkem 12 lidí, z toho šest dětí.

Další zprávy