Biden padá z výsluní. Hledá jiskru, na paty mu šlape levicové nadšení Warrenové

Daniel Anýž Daniel Anýž
29. 8. 2019 12:08
Kdo se postaví ve volbách americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi? Dlouho byl favoritem bývalý viceprezident Joe Biden. Podle některých průzkumů se ale jeho dosavadní dominance v souboji o demokratickou kandidaturu rozplynula. Dotahují se na něj další dva soupeři, senátoři Elizabeth Warrenová a Bernie Sanders. Zatímco Biden by chtěl Trumpa příští rok porazit se středovým demokratickým programem, Warrenová a Sanders jsou představiteli levicového křídla strany.
Demokratická kandidátka na prezidentku Elizabeth Warrenová.
Demokratická kandidátka na prezidentku Elizabeth Warrenová. | Foto: Reuters

Souboj mezi "prvními" třemi demokratickými kandidáty je nyní vyrovnanější. Kromě toho se celé pole uchazečů, které původně čítalo 24 lidí, začíná tenčit. V posledních týdnech pět kandidátů, včetně senátorky Kirsten Gillibrandové, odstoupilo a zbývající se začínají dělit na ty, jejichž šance dále žijí, a na ty, u kterých je naopak jen otázkou času a nedostatku peněz na kampaň, kdy odpadnou.

Jednou ze zásadních dělicích čar se stala kritéria, jež vedení Demokratické strany stanovilo pro účast kandidátů v nadcházející, v pořadí už třetí televizní debatě. Ta proběhne 12. září v Houstonu.

Jednou z podmínek bylo, aby kandidát ve čtyřech různých průzkumech veřejného mínění dosáhl nejméně na 2 procenta preferencí. Ze stávajících 19 kandidátů splnila toto kritérium jen polovina.

Znamená to, že televizní debata se už nebude muset rozdělit do dvou večerů po deseti lidech, jak tomu bylo v předchozích případech, ale že se vše soustředí to jednoho večera.

Přímý souboj na televizní scéně

Bude to první přímá televizní konfrontace mezi Bidenem a jeho nejvážnějšími soupeři Warrenovou a Sandersem. V předchozích dvou debatách působil Biden rozpačitě až slabě, zatímco především Warrenová svým energickým soustředěným výkonem u demokratických voličů evidentně bodovala.

Bidenův dvouciferný náskok se v některých průzkumech ztenčil na pár procent, a podle jednoho šetření ho Warrenová dokonce přeskočila. "Hlavním zjištěním tohoto průzkumu je, že demokratický souboj se změnil - je nerozhodný,"  řekl médiím analytik Patrick Murray, který měl průzkum na starosti.

Bidenovou nejsilnější zbraní je jeho politická zkušenost a jeho nejhlasitějším argumentem, kterým se snaží přesvědčit demokratické voliče, je tvrzení, že právě on má ze všech demokratických kandidátů největší šanci porazit Donalda Trumpa.

Právě na tomto motivu Biden postavil i svůj vůbec první předvolební televizní spot, který jeho tým vyslal minulý týden do médií. "Musíme porazit Trumpa. A všechny průzkumy ukazují, že Joe Biden je nejsilnější demokrat, který to zvládne. Nikdo není více kvalifikovaný," říká komentář spotu, který zdůrazňuje, že Biden byl osm let viceprezidentem v Bílém domě Baracka Obamy.

Volba na jistotu proti entuziasmu 

Spot následně zmiňuje, že Biden chce "stavět" na Obamově reformě zdravotního zabezpečení, ne ji "škrtnout". Jde o přímý odkaz na jeden z klíčových programových rozdílů mezi Bidenem, který by chtěl tzv. Obamacare rozšířit, a Warrenovou a Sandersem, kteří by v USA chtěli prosadit zcela nový systém - státem garantované všeobecné zdravotní pojištění.

Tento spor o zdravotnictví je zároveň příkladem obecnějšího rozdílu v politických názorech. Warrenová a Sanders prosazují levicovější agendu, než je středová pozice Bidena.

Ta je pro něj velmi důležitá. Průzkumy mezi demokratickými voliči dosud ukazovaly, že v Bidenovi vidí kandidáta, který by neodradil důležitou skupinu středových, váhajících voličů, a tak by měl šanci porazit Trumpa.

Bidenovým problémem ale zřejmě je, jak si v minulých týdnech všimla různá americká média, že pro mnohé voliče je zároveň jen "volbou na jistotu". Není to tak, že by ho nadšeně podporovali jako politika, který má energii a jiskru.

Média si nezávisle na sobě všimla, že Bidenova soupeřka Warrenová na předvolebních shromážděních naopak dokáže zvednout své příznivce ze židlí. Ve stranických primárkách má přitom entuziasmus voličů velkou váhu, jak se naposledy ukázalo v roce 2016 v republikánském souboji o prezidentskou kandidaturu. Trump neměl mít především proti Jebu Bushovi šanci.

Jenže nadšení, které Trump od začátku vzbuzoval mezi skalními příznivci, nakonec bylo silnější zbraní než Bushova nabídka mainstreamové republikánské agendy.

V kampani jsou emoce povoleny

Podle listu New York Times považuje už i Bidenův tým právě Elizabeth Warrenovou za nejvážnější soupeřku. A v čerstvém reklamním spotu, který Biden uvolnil tento týden, se pokusil udeřit i na jinou notu než jen svoji zkušenost v politice.

S názvem "Osobní" se Biden ve videu vrátil ke svým rodinným tragédiím, kdy při automobilové nehodě v roce 1972 zahynuly jeho manželka a dcera. Jeden ze dvou synů, kteří tehdy byli zraněni, pak v roce 2015 zemřel na rakovinu.

"Zdravotní zabezpečení je pro mě osobní věc, Obamacare je pro mě osobní věc," zdůrazňuje Biden ve spotu, že si nedovede představit, jak by se jeho synům vedlo, kdyby neměli zdravotní pojištění.

"Spot tedy není jen o rodinné tragédii, podle kampaně je také spotem o zdravotní péči, což je téma, které bylo zásadně důležité pro vítězství demokratů v kongresových volbách v roce 2018," vystihl deník New York Times, že Biden se snaží propojit vlastní zkušenost s jedním z jeho nejsilnějších politických témat.

10 vítězů a jeden miliardář

Lze předpokládat, že zdravotnictví bude i jedním z nejdůležitějších témat nadcházející televizní debaty. Kromě vedoucí trojice Biden, Warrenová a Sanders budou na scéně i senátorky Kamala Harrisová a Amy Klobucharová, senátor Cory Booker, bývalý kongresman Beto O'Rourke, starosta Pete Buttigieg ze South Bendu v Indianě, bývalý ministr z Obamovy administrativy Julián Castro a podnikatel Andrew Yang.

Pro zbývající kandidáty, kteří zůstali pod čarou, to pravděpodobně znamená, že svoji kampaň dříve či později ukončí. Bez účasti v debatě, a tedy bez televizních kamer, mohou těžko prorazit. Mimo jiné proto, že bez příspěvků od voličů jim dojdou peníze na kampaň.

Výjimkou by mohl být podle amerických médií miliardář Tom Steyer, který si na kampaň z vlastní kapsy vyčlenil 100 milionů dolarů (2,3 miliardy korun). Za reklamu v televizi a na internetu jen za posledních šest týdnů utratil 12 milionů, což je více než všichni ostatní kandidáti dohromady za celou dosavadní kampaň.

Video: Dalších osm let by Ameriku zásadně změnilo, přeřekl se Joe Biden

"Dalších osm let by ale Ameriku už zásadně změnilo," přeřekl se Joe Biden v druhé debatě demokratických kandidátů | Video: Youtube.com
 

Právě se děje

před 8 minutami

Taylor Swiftová prodala 846 tisíc kusů nového alba, počítají se do toho i svetry

Nové album Folklore americké popové hvězdy Taylor Swiftové vede tabulku prodejnosti v USA. Podle časopisu Billboard zaznamenalo ekvivalent 846 tisíc prodaných kusů, což je po jediném týdnu třetí nejvyšší číslo za poslední čtyři roky. Lépe se dařilo už jen zpěvaččiným předchozím deskám Reputation s 1,2 miliony kusů v roce 2017 a loňskému Lover s 867 tisíci kusy.

V éře streamování je hranice milionu prodaných kusů už možná nepřekročitelná, konstatuje deník New York Times. Podle něj Swiftová samotného alba Folklore ve skutečnosti prodala jen 615 tisíc kusů, zbytek tvoří balíčky nové desky s reklamními předměty jako pouzdrem na telefon nebo pletenou vestou. Celkem takto nahrávku Folklore nabízela v 17 variantách. Žebříček Billboard podobné propagační nabídky od října přestane zohledňovat.

Za pár dnů od vydání deska Folklore zaznamenala 290 milionů streamů. Právě kvůli oblibě streamování přes služby jako Spotify nebo YouTube časopis Billboard na měření prodejnosti užívá složitý přepočet, kdy se za jedno prodané album považuje také 10 samostatně prodaných písní, 1250 skladeb streamovaných přes placený účet nebo 3750 písní streamovaných přes účet zdarma s reklamami.

Zdroj: New York Times
před 1 hodinou

Kumpošt byl zvolen viceprezidentem lyžařské federace FIS

Roman Kumpošt se stal jedním ze čtyř viceprezidentů Mezinárodní lyžařské federace (FIS). Ve funkci nahradil Slovince Janeze Kocijančiče, který před měsícem zemřel. Mandát bude Kumpošt vykonávat minimálně do jara 2021, kdy je na programu 52. Kongres Mezinárodní lyžařské federace, na němž bude znovu voleno předsednictvo FIS. Informoval o tom Svaz lyžařů ČR.

"Zvolení viceprezidentem Mezinárodní lyžařské federace je pro mne ohromnou poctou. Jsem velmi rád, že mohu ve strukturách FIS pracovat na takto prestižní pozici. Velkou osobní výzvou je navázat právě na Janeze Kocijančiče, který byl velkou osobností a mým dlouholetým mentorem," uvedl v tiskové zprávě Kumpošt, který byl do role viceprezidenta zvolen jednohlasně předsednictvem FIS.

Sedmapadesátiletý Kumpošt je předsedou dozorčí rady Svazu lyžařů ČR, v Mezinárodní lyžařské federaci působí od roku 1989 a posledních deset let je členem předsednictva FIS. V letech 2010-13 vedl úsek severské kombinace.

Aktuálně vede pracovní skupinu, jejímž úkolem je zajištění nejefektivnějšího zavedení zákazu používání fluorovaných vosků do všech lyžařských a snowboardových disciplín, a pracovní skupinu pro koordinaci aktivit klasických disciplín FIS.

Kongres FIS se měl původně konat letos začátkem října v Curychu, ale kvůli pandemii koronaviru byl odložen na 5. června 2021 do slovinské Portorože.

Další zprávy