Jediná přežila pád Airbusu. Dva dny na to znovu vzlétla

Petr Jemelka
28. 12. 2009 14:10
Příběhy 2009: Dívka z letu 626 vydržela 13 hodin uprostřed rozbouřeného oceánu čekat na záchranu
Bahia Bakariová v nemocnici po ošetření: Jediná přežila pád letadla, fyzická zranění, která utrpěla, nebyla nijak vážná.
Bahia Bakariová v nemocnici po ošetření: Jediná přežila pád letadla, fyzická zranění, která utrpěla, nebyla nijak vážná. | Foto: Reuters

Paříž - Víc než o cokoli jiného jde o svědectví o nezdolnosti lidského ducha. Jinak si nelze vysvětlit, jak mohla dívka, která přežila leteckou katastrofu, jen pár desítek hodin od neštěstí znovu usednout na palubu letadla a podstoupit dálkový let.

Na jeho konci čekal na čtrnáctiletou Bahiu otec a nový začátek - byť se podle posledních zpráv neobešel bez lékařské pomoci.

Třináct hodin v rozbouřeném moři

Tragédie se odehrála 30. června tohoto roku.

Letoun společnosti Yemenia, převážející 142 pasažéřů a 11 členů posádky, odstartoval z jemenského hlavního města San´á a měl namířeno na letiště v Moroni, nacházející se na největším z Komorských ostrovů.

Na palubě byli převážně Komořané a šestašedesát Francouzů, kteří ráno vyrazili z Paříže a přes Marseille se dopravili do San´á, kde přestoupili na stárnoucí Airbus jehož cílem bylo právě toto souostroví.

A byla tu také čtrnáctiletá Bahia z Paříže. Cestovala s matkou a na jednom z ostrovů měla strávit prázdniny u babičky.

Několik minut před přistáním se však Airbusu 310-300 zřítil do Indického oceánu.

Přežil jediný pasažér - Bahia.

Záchranáři ji nalezli mezi troskami, když vydržela celých třináct hodin uprostřed rozbouřeného oceánu čekat na záchranu.

Proč spadl? Neví se

Příčina neštěstí není známa. Černou skříňku ze zříceného letadla se sice podařilo nalézt a s velkými problémy i vytáhnout, ale záznam byl natolik poškozený, že příčinu pádu letadla neobjasnil.

V oblasti ovšem panovalo velmi nepříznivé počasí, foukal silný vítr, prakticky nebylo vidět - už to mohlo být samo o sobě příčinou katastrofy.

Objevily se také spekulace o špatném technickém stavu devatenáct let starého Airbusu. Technici totiž dva roky před neštěstím objevili na letounu závady a Airbus musel být opraven...

Letadlo opustila před dopadem

Jak Bahia přežila?

Později popsal, že byl vymrštěna z letounu ještě před dopadem letadla na mořskou hladinu. Poté se ocitla ve vodě.

Nějakou dobu ještě slyšela hlasy spolucestujících, nikoho ale neviděla. Než se zorientovala, nastalo naprosté ticho. Dívka se ocitla sama na širém moři.

Naštěstí se jí povedlo zachytit se jedné z trosek letounu a na ní vydržet dlouhých třináct hodin, dokud ji nenašla posádka záchranného vrtulníku, který po letadle pátral.

Přežila díky silné vůli

Když ji konečně záchranáři spatřilí, chtěli ji vytáhnout, ale zesláblá Bahia se neudržela. "Zkoušeli jsme ji hodit záchranou bóji, ale neudržela se jí. Musel jsem pro ni skočit. Když jsme jí vytáhli, pořád se třásla... Dali jsme jí čtyři deky, teplou vodu s cukrem, ale nepomohlo to."

Lékaři hovoří o obrovské statečnosti a vůli.

Třináct hodin v takových podmínkách by nevydržel leckterý dospělý, natož křehká čtrnáctiletá dívka.

Po převezení do místní nemocnice El Maarouf zdravotníci konstatovali, že není v ohrožení života. Vyvázla "pouze" se škrábanci v obličeji a zlomenou klíční kostí, byla ovšem extrémně vysílená a podchlazená.

Její matka zahynula spolu s ostatními cestujícími na palubě.

Štěstím v neštěstí bylo, že její otec zůstal v Paříži.

Když se po pár hodinách Bahiin stav zlepšil natolik, aby mohla telefonovat, zavolala otci a řekla mu, že vůbec neví, co se stalo. "Řítili jsme se k zemi a já se najednou ocitla ve vodě," líčila. Aby ji nestresoval, řekl jí otec, že její matka leží ve vedlejším pokoji.

Zpátky doma

Domů do Paříže byla Bahia dopravena již druhý den odpoledne.

Francouzské úřady pro ni vypravily letecký speciál. Než se naplno vrátila k normálnímu životu, musela statečná dívka podstoupit ještě další léčbu v Paříži. S traumatem a ztrátou matky, která ji postihla, se ale nyní musí vypořádat sama.

Během letu do Francie poskytla Bahia krátký rozhovor francouzskému rádiu. Bylo poznat, že se necítí nejlépe. Odpovídala převážně jedním slovem. Na dotaz, jak se cítí, odpověděla "dobře." Když se jí reportér rádia France 2 zeptal, zda měla strach odpověděla pouze "trochu".

Shledání s příbuznými na pařížském letišti bylo dojemné. Čekala na ni celá rodina v čele s jejím otcem. Ten dokonce i zavtipkoval, když se své dcery zeptal, jaký byl let.

Existuje recept na přežití leteckého neštěstí?

V reakci na červnové neštěstí zakázala Francie Jemenským aeroliniím létat na francouzském území a označila je za nebezpečné. Na černé listině Evropské unie se tato společnost zatím neobjevila.

Poté, co se v médiích objevila zpráva o čtrnáctileté dívce, která přežila pád letadla se mnozí začali ptát - jak se to dělá, jak mám přežít, spadne-li se mnou letadlo?

Univerzální recept na přežití podobného neštěstí bohužel neexistuje.

"Záleží to prostě na štěstí a na tom, jak letadlo spadne," vysvětluje letecký expert John Eakin z výzkumného centra pro analýzu leteckých dat v Texasu.

Nicméně - jak si vysvětlit, že tři čtvrtiny přeživších při leteckých nehodách jsou děti nebo členové posádky?

Jedním z důvodů může být to, že se posádka letadel používá jiný typ bezpečnostních pásů. Ty jim drží ramena a tím zvyšují pravděpodobnost, že při silných otřesech zůstanou na svých místech.

Na druhou stranu - pokud z letadla vypadnete ještě před dopadem, může to rovněž výrazně zvýšit vaše šance na přežití. To vysvětluje lepší vyhlídky dětí, jež jsou menší. A pilotů, kteří sedí u předních oken, takže mohou snadněji opustit letadlo.

"Nevím, zda existuje nějaká souvislost mezi polohou v letadle a pravděpodobností přežití. Záleží na tom, pod jakým úhlem letadlo dopadá a na mnoha dalších okolnostech. Někdy přežijí pasažéři, kteří seděli na zádi letounu, jindy mají větší štěstí cestující z přední části letadla," domnívá se Eakin.

Na druhou stranu z obecných statistik vyplývá, že větší šanci mají cestující sedící za křídly letounu. Odborníci si to vysvětlují jednoduše. Podle nich je to stejné jako při autonehodě: Když do něčeho narazíte, pravděpodobně bude nejvíce zasažen čumák, proto utrpí nejvíce cestující sedící vepředu.

 

Právě se děje

Další zprávy