Jak na mumii? Vědci objevili původní "recept" egyptských balzamovačů

Zahraničí Zahraničí
18. 8. 2018 22:45
Badatelům se podařilo rozborem chemických prvků ze zhruba pět a půl tisíce let staré mumie určit patrně všechny přísady, které jsou potřeba k "egyptskému" uchování těla.
Mumie královny Hatšepsut - ilustrační foto.
Mumie královny Hatšepsut - ilustrační foto. | Foto: Reuters

Turín - Vědci už vědí, jaké hlavní přísady používali dávní egyptští balzamovači k uchovávání těl. Prastarou recepturu objevili při prozkoumávání mumie uložené v muzeu v italském Turíně.

Tým testoval tělo člověka, který žil mezi lety 3700 až 3500 před naším letopočtem. Samotná receptura je ale zřejmě mnohem starší a mnohem rozšířenější, než se dosud předpokládalo.

Badatelům se pomocí řady chemických testů podařilo vystopovat "otisky" každé použité ingredience. Patří mezi ně například rostlinný (zřejmě sezamový) olej, dále přírodní cukr (pravděpodobně z akácie), kořenový výtažek a pryskyřice z jehličnanů (zřejmě z borovice).

"Až dosud jsme neměli prehistorickou mumii, která by skutečně prokázala - tak dokonale přes chemii - původ toho, co se později stalo ikonickou mumifikací," cituje britský zpravodajský server BBC archeologa Stephena Buckleyho z Univerzity v Yorku.

Zcela zásadní přísadou byla pryskyřice, protože při smíchání s rostlinným olejem získala antibakteriální schopnosti, které nabalzamované tělo chránily před rozpadem. Stejný recept byl použit zhruba o 2000 let později při balzamování těl faraonů.

Nález ve čtvrtek popsal odborný magazín Journal of Archaeological Science.

"Zkoumání těla z Turína významně přispívá k našim omezeným znalostem o prehistorickém období a o rozšíření raných mumifikací," nechala se podle BBC slyšet archeoložka Jana Jonesová.

"Spojením chemické analýzy s vizuálním vyšetřením těla, genetickými vyšetřeními, datováním radiokarbonů a mikroskopickou analýzou prádla jsme potvrdili, že tento rituální mumifikační proces proběhl kolem roku 3600 před naším letopočtem na muži ve věku mezi 20 a 30 lety poté, co zemřel," dodala.

Balzamování je nicméně pouze jedním z kroků k celkové mumifikaci těla. Egyptští balzamovači nejprve vyjmuli orgány zemřelého a tělo nechali vyschnout v soli. Poté ho nabalzamovali a zabalili do látky.

Video: V Londýně straší obří egyptská hrobka. Je složená z více než 7000 barelů