Izrael bude mít po pěti letech velvyslance v Turecku, bude jím zkušený diplomat Ejtan Naeh

ČTK ČTK
15. 11. 2016 20:32
Izrael v úterý po pětileté přestávce opět jmenoval svého velvyslance v Ankaře. Bude jím zkušený diplomat Ejtan Naeh, který je nyní v Londýně a který v minulosti už v Turecku působil, informovala agentura AP. Zatím není jasné, kdy hodlá Turecko následovat krok Tel Avivu a jmenovat svého velvyslance v Izraeli. Návrat ambasadorů na velvyslanectví v obou zemích je součástí dohody o usmíření, která byla uzavřena v červnu. Ukončily tak diplomatickou roztržku, která propukla poté, co Izrael v roce 2010 silou zastavil flotilu mířící z Turecka do Gazy. Při zásahu přišlo o život devět tureckých občanů, další pak podlehl utrpěným zraněním. Rok nato oba státy stáhly své ambasadory.
Izraelská ambasáda v Ankaře.
Izraelská ambasáda v Ankaře. | Foto: Reuters
 

Právě se děje

před 17 minutami

Írán zatkl opozičního novináře Zama, spolupracoval podle něj se zahraničními tajnými službami

Íránské revoluční gardy oznámily, že zatkly íránského novináře Rúholláha Zama, který využíval komunikační aplikaci, aby posílil disent. Informoval o tom zpravodajský web BBC. Zam žil podle médií v exilu v Paříži. Okolnosti jeho zadržení jsou nejasné.

Šestačtyřicetiletý Zam, který je synem reformního duchovního Mohammada Alího Zama, byl podle revolučních gard dopraven do Íránu v rámci komplikované tajné operace. O jeho zatčení informovala íránská státní televize s tím, že krok představuje vítězství nad západními tajnými službami. Podle revolučních gard dostával novinář pokyny a ochranu od zpravodajských služeb Francie, Spojených států a Izraele. Jeho zadržení íránské úřady připsaly moderním a inovativním technikám, který byly využity k "oklamání" zahraničních tajných služeb.

Zam v minulosti odmítl, že by spolupracoval se zahraničními zpravodajskými službami. Novinář spravoval populární protivládní zpravodajský kanál Amadnews, kterému íránské úřady připisují podněcování protestů v letech 2017-2018 po sporných prezidentských volbách. Web sdílel videa z protestů, nelichotivé informace o íránských politicích a na šifrované komunikační aplikaci Telegram měl web 1,4 milionu sledujících. Íránské úřady uvedly, že kanál podněcoval násilné povstání, a následně jej zablokovaly. Později ale web začal fungovat pod jiným názvem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy