Skandál, který může zkomplikovat celý brexit. Irské vládě hrozí předčasné volby

Simone Radačičová Zahraničí Simone Radačičová, Zahraničí
Aktualizováno 28. 11. 2017 10:48
Politická krize v Irsku nemohla přijít v horší okamžik. Pro zemi je velmi důležité, jak dopadne vyjednávání o brexitu - kvůli společným hranicím se Severním Irskem. Do toho ale irská menšinová vláda čelí skandálu. A reálně hrozí, že už 19. prosince čekají Iry předčasné volby.
Irský premiér Leo Varadkar.
Irský premiér Leo Varadkar. | Foto: Reuters

Dublin - Irsko se zmítá v hluboké politické krizi, která může ovlivnit i rozhovory o brexitu. Reálně hrozí, že se země nevyhne ani předčasným volbám, které by se mohly konat ještě před Vánocemi.

Irský premiér Leo Varadkar ale dělá vše možné, aby se předčasným volbám vyhnul, prohlásil v pondělí mluvčí vlády.

Varadkar stojí v čele menšinového kabinetu, který drží u moci podpora druhé nejsilnější strany v parlamentu, Fianna Fáil. Jenže křehká spolupráce mezi ní a Varadkarovou vládní Fine Gael se může brzy rozplynout.

Strana na úterý večer svolala hlasování o vyslovení nedůvěry vicepremiérce Frances Fitzgeraldové. Požaduje její odchod kvůli skandálu s whistleblowerem neboli informátorem Mauricem McCabem, který před časem poukázal na údajnou korupci a nekalé praktiky v řadách irské policie.

Její vedení se prý McCabea pokusilo zdiskreditovat a Fitzgeraldová o tom věděla. Nic proti tomu ale nepodnikla.

Jenže sama Fitzgeraldová tato tvrzení popírá. "Nepokouším se něco ukrýt. Nebyla jsem součástí žádného komplotu proti McCabeovi," uvedla.

O její nevině je přesvědčený i premiér Varadkar, který odmítá požadavky opozice, aby vicepremiérka podala demisi.

"Její odchod je jedinou možností, jak se vyhnout volbám," prohlásil ale nedávno Michael Martin, lídr Fianna Fáil.

Boj do poslední chvíle

Varadkar se do poslední chvíle snažil odvrátit pád své vlády a několik dnů vedl takřka nepřetržité rozhovory s Fianna Fáil. Bez úspěchu.

Premiér se tak nechal slyšet, že kvůli možnému hlasování o důvěře bude nucen vyhlásit předčasné volby.

Podle irských médií už hlavní politické strany v zemi podnikly první kroky, aby se na volby připravily. Chystají se na rychlou předvolební kampaň.

Pokud se volby budou opravdu konat, bude se zřejmě hlasovat už 19. prosince.

Špatné načasování

Politická krize v Irsku nemohla přijít v horší okamžik. Země totiž hraje významnou úlohu při vyjednávání s Velkou Británií o brexitu.

V polovině prosince se koná evropský summit, kde se bude projednávat odchod Británie z EU. Pro Dublin je velmi důležité, jak budou v budoucnu vypadat hranice mezi Severním Irskem a zbytkem ostrova.

Varadkar se obává, že se na ně opět vrátí strážní věže a přísné hlídky. Požaduje proto, aby mu britská premiérka Theresa Mayová dala písemné záruky, že hranice zůstane "neviditelná". 

To však Mayová zatím odmítá.

V pondělí pak do celé diskuse zasáhl i irský ministr zahraničí Simon Coveney. Prohlásil, že jeho země nakonec nebude muset použít veto, aby zablokovala zahájení druhé fáze rozhovorů o brexitu, která se týká obchodu. Tím přitom Irsko dlouho vyhrožovalo.

Coveney tvrdí, že Irsko se může opřít o solidaritu ostatních unijních členů. "Máme v této otázce plnou podporu 26 zemí Evropské unie," ujistil.

Zemi ale může přitížit jiná věc. "Irsko bude potřebovat mít na summitu silného lídra, který bude pod politickým tlakem kvůli pokroku v jednání o brexitu," uvedl pro agenturu Bloomberg Ryan McGrath, analytik z finanční společnosti Cantor Fitzgerald v Dublinu. Pokud by jednání vedl oslabený Varadkar, pak by to bylo pro Irsko "velmi nepříznivé".

Referendum bylo protestem chudších vrstev proti elitám, šlo o hlas hněvu. Dochází k rozpadu dvou unií, říká profesor Jiří Přibáň z Cardiff Law School. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

před 6 hodinami

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy