Írán živě: O bitvě kleriků a feministek

Martin Novák Martin Novák
23. 1. 2007 0:01
Kóm - Teherán je sice oficiálně hlavním městem Íránu, ale skutečné centrum, kde se rozhoduje i o jaderném programu nebo vztazích ze Západem, je jinde.


Martin Novák je novým redaktorem zahraničního oddělení. Na rozkoukání se mnoho času nedostal, povolební vývoj v Palestině byl velmi rušný.
Martin Novák je novým redaktorem zahraničního oddělení. Na rozkoukání se mnoho času nedostal, povolební vývoj v Palestině byl velmi rušný. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Sestoupit do samotného srdce islámské republiky znamená vydat se z Teheránu zhruba 150 kilometrů na jih. Pustou a vyprahlou krajinou, neboť dálnice prochází velkou íránskou pouští Dašte Kavír.

Lidé, kteří rozhodují o zásadních krocích Íránu, totiž prošli, procházejí a zřejmě ještě nějaký čas budou procházet ulicemi města Kóm. Z teologického centra šíitského islámu, kde studují všichni íránští muslimští duchovní.

Tady strávil většinu života vůdce islámské revoluce ajatolláh Chomejní i všichni další, kteří v íránském teokratickém systému mají poslední slovo.

Tak trochu jiný Írán

Kóm je jakýmsi íránským nebo šíitským Vatikánem. Jednou ze dvou nejdůležitějších sídel šíitského islámu a teologie, kterému konkuruje pouze irácký Nadžaf.

Typický obrázek kómské ulice. Přísně zahalené žena a muslimští klerikové.
Typický obrázek kómské ulice. Přísně zahalené žena a muslimští klerikové. | Foto: Martin Novák

Ačkoliv z Teheránu sem cesta trvá jen dvě hodiny, je to jako přijet do jiného Íránu. Nikde značkové obchody, zmizely ženy v pestrém oblečení a s make-upem, žádné moderní kavárny, restaurace, galerie, kulečníkové herny, milenecké páry scházející se na lavičkách v parcích.

Kóm je i na íránské poměry konzervativním místem.

Ženy chodí téměř výhradně v černém čádoru, který je s výjimkou obličeje zakrývá od hlavy až k patě. Muži většinou s plnovousem, v ulicích zní modlitby a prodavači nabízejí náboženské knihy a suvenýry.

Nápadná je velká koncentrace šíitských kleriků. Všichni se sobě navzájem tak trochu podobají. Plnovous, turban, dlouhá košile až ke kotníkům a většinou černá vesta.

Tam, kde je islám vším

Svatyně Hazrate Masúmeh v íránském Kómu.
Svatyně Hazrate Masúmeh v íránském Kómu. | Foto: Martin Novák

Kóm je zkrátka Íránem, jak si ho řada lidí představuje. Místem zanícené religiozity, kde je islám vším. V mnoha dalších částech země realita tomuto obrazu vůbec neodpovídá, ale tady je náboženství na prvním místě.

Netypické a netradiční ovšem je, že v hlavní kómské svatyni, která patří mezi nejdůležitější šíitská poutní místa, je uctívána žena.

Pod zlatou kopulí v rozsáhlém komplexu je pohřbena Fatima Masúmehová. Sestra jednoho z dvanácti šíitských imámů je zároveň přímým potomkem proroka Mohameda.

Zemřela v Kómu v devátém století a nad jejím hrobem postupně rostlo mauzoleum až do dnešní podoby. Denně k jejímu hrobu proudí tisíce šíitů z celého Íránu i ze zahraničí.

Přitom islámský systém, nastolený v roce 1979 ajatolláhem Chomejním a udržovaný jeho následovníky, je v Íránu i mimo něj často diskutovaný právě v souvislosti s postavením ženy.

Feministka Farnaz

Konzervativní část Íránců a většina muslimských kleriků dnes čelí výrazné opozici právě ze strany některých žen.

Patří mezi ně i mladá novinářka Farnaz Seifíová, která se neváhá označit za íránskou feministku.

Íránská feministka Farnaz Seifíová.
Íránská feministka Farnaz Seifíová. | Foto: Martin Novák

Nesnáší prezidenta Mahmúda Ahmadínežáda, jejím vzorem je naopak bojovnice za práva žen a nositelka Nobelovy ceny míru Širin Ebadíová.

Podle Farnaz se v posledních několika letech situace mění k lepšímu a ženy si vymohly některé ústupky v dříve rigidním systému.

"Na univerzitách tvoří téměř dvě třetiny studentů dívky. Ženy jsou sice stále znevýhodněny v rámci islámského práva šaríja tím, že mohou dědit méně než muži, jejich svědectví před soudem má poloviční hodnotu a jsou znevýhodněny při rozvodech. Ale nyní je velký tlak na změny. Aktivisté shánějí milion podpisů pro petici určenou parlamentu. Současná generace mladých íránských mužů je hodně pro rovnost žen, to je důležité. Že ten tlak vychází zezdola," říká žena, která pracuje v ženské příloze teheránského deníku Samayeh.

Farnaz je rebelkou po rodičích. Oba byli v osmdesátých letech zavřeni z politických důvodů, sama Farnaz se dokonce narodila ve vězení.

Podle ní ale bude zápas za rovnost ještě dlouhý. I některé ženy jsou totiž velmi konzervativní, například část poslankyň parlamentu hájí polygamii.

"Přitom mnohoženství je v Íránu minimální a drtivá většina Íránců muži, kteří mají více než jednu ženu, spíš pohrdá," tvrdí novinářka.

Krok vpřed, s Ahmadínežádem zas vzad

Zvolení Mahmúda Ahmadínežáda, známého v zahraničí hlavně prosazováním íránského jaderného programu a zpochybňováním holocaustu, je podle ní krokem vzad.

"Má velmi zpátečnické názory. Tvrdí, že žena se má starat jen o domov a děti," říká íránská feministka.

Hodně se v porovnání s porevolučními roky změnila kdysi přísná segregace mužů a žen. Oddělená místa mají jen v městských autobusech, na dálkových spojích ne.

V teheránském metru je první a poslední vůz rezervován pro ženy, ale mnoho z nich stejně cestuje ve vagónech s muži.
V teheránském metru je první a poslední vůz rezervován pro ženy, ale mnoho z nich stejně cestuje ve vagónech s muži. | Foto: Martin Novák

V metru mají ženy k dispozici první a poslední vůz, ale stejně cestují ve vagonech společně s muži.

Ženy běžně pracují i jako prodavačky v obchodech nebo dokonce servírky v restauracích rychlého občerstvení, což je ve většině islámských zemí věc nevídaná.

Krátce po revoluci byl minimální věk pro dívky vstupující manželství stanoven na pouhých devět let. Později byl zvýšen na třináct, nicméně průměrný věk vdávajících se Íránek je třiadvacet let.

V Evropě kritizovaný trest kamenování íránská justice pozastavila v roce 2002. Íránští aktivisté zabývající se lidskými právy ale tvrdí, že v některých odlehlých oblastech místní soudy tyto tresty i přes zákaz vynesly a provedly.

Selektivní je přístup islámských duchovních k povolování produktů "západní kultury". Dříve odmítali téměř vše, teď se situace přece jen změnila.

Rock a pop pro mládež stále vadí a v oficiálních obchodech lze o něj zavadit jen výjimečně.

Zato hudba pro ty dříve narozené zřejmě není považována za natolik nakažlivou. Elvis Presley, Edith Piaf nebo Julio Iglesias jsou běžně k dostání.

Knihkupectví jsou plná západních titulů o umění nebo architektuře i kuchařek. Naopak - knih o historii a politice je málo.

Přitom však sehnat například nejnovější vydání amerických časopisů Newsweek nebo Time lze, i když do Íránu přicházejí jen v malém počtu výtisků.

Výraznějším omezení čelí domácí spisovatelé. Po určitém uvolnění v druhé polovině devadesátých let se znovu zpřísnila cenzura s nástupem prezidenta Mahmúda Ahmadínežáda.

Mnozí čekají roky na schválení své knihy a na dobrozdání, zda jejich dílo není v rozporu s islámem. Podobné problémy mají i filmaři.

Současný systém, jehož legitimita vychází z názorů duchovních a teologických expertů soustředěných v posvátném Kómu uprostřed pouště, zkrátka vyhovuje těm nábožensky a tradicionalisticky založeným Íráncům.

Pro ty ostatní představuje Kóm a jeho vliv problém.

Přečtěte si další reportáže z Íránu:

Modlící se Židé v teheránské synagoze.
Modlící se Židé v teheránské synagoze. | Foto: Martin Novák
Takhle nyní vypadá okolí bývalého amerického velvyslanectví v Teheránu.
Takhle nyní vypadá okolí bývalého amerického velvyslanectví v Teheránu. | Foto: Martin Novák
Foto: Aktuálně.cz

Prohlédněte si cestovní mapu zvláštního zpravodaje Aktuálně.cz v Íránu

 

Právě se děje

Další zprávy