Indonéský Boeing 737 MAX zachránil pilot mimo službu. O den později se zřítil do moře

Zahraničí Zahraničí
20. 3. 2019 17:00
Hned dva nové Boeingy 737 MAX 8 postihly fatální nehody. V březnu se zřítil stroj etiopských aerolinek, vloni v říjnu indonéský letoun. Dohromady zemřelo 346 lidí. Nyní se ukázalo, že indonéský stroj společnosti Lion Air, který skončil na dně Jávského moře, měl přitom k neštěstí kvůli totožné závadě nakročeno už dřív.
Animace agentury Reuters ukazuje, jak podle posledních informací mohly vypadat havárie Boeingu 737 MAX společností Ethiopian Airlines a Lion Air. | Video: Reuters

Jen den před říjnovou nehodou posádku i cestující na palubě zachránila náhoda - pilot mimo službu, který letěl v kokpitu a jenž si dokázal se situací poradit.

Právě třetí pilot letu z Bali do Jakarty tehdy rozpoznal závadu a posádce poradil, jak se s ní vypořádat. Řekl jim, jak vypnout nefunkční systém řízení letu. Pilotům poradil snížit výkon motoru, který příliš stlačoval nos letadla směrem k zemi. 

Podle agentury Bloomberg jde o část ze seznamu úkonů, který mají mít pro podobný případ piloti nastudovaný zpaměti.

Jiná posádka, která totožný stroj řídila o den později, už letadlo zachránit nedokázala. Zemřelo 189 lidí.

Bezpečnostní systém má chránit letadla před strmým klesáním a stoupáním. Jenže senzor podle výsledků šetření zřejmě nezafungoval správně a systém se mylně domníval, že je potřeba stočit předek letadla dolů.

Listopadová zpráva bezpečnostní komise také potvrdila, že letadlo Lion Air i v minulosti čelilo poruchám, které nikdo řádně neopravil. Podrobné informace ale nenabídla.

Jde o stejnou závadu?

Když před dvěma týdny spadl krátce po startu také etiopský Boeing 737 MAX, všechny stroje dostaly zákaz vzlétnout. Podle dat, která úřady zveřejnily minulý týden, vykazovala nehoda stroje Ethiopian Airlines řadu podobností s indonéskou tragédií. Nos letounu se nakláněl směrem k zemi, zahynulo všech 157 lidí na palubě.

"Během ověřování údajů z palubního zapisovače letových údajů vyšetřovatelé zjistili jasné podobnosti mezi lety Ethiopian Airlines 302 a Lion Air 610, které budou předmětem dalšího zkoumání," uvedl v pondělí francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví (BEA). Zdroj agentury Reuters prohlásil, že obě nehody vykazovaly podobný úhel náběhu mezi proudem vzduchu a křídlem.

Vyšetřování se nyní snaží zjistit, zda obě nehody způsobila tatáž porucha. A také objasnit, proč posádka etiopského letu nevyřadila systém z provozu.

"Po té strašné nehodě Lion Air by si jeden myslel, že každý, kdo s tímto letadlem létá, už ví, jak to vypnout," cituje Bloomberg bývalého ředitele odboru pro vyšetřování nehod Federální letecké správy USA Steva Wallace.

Agentura Bloomberg upozornila, že už loni po havárii u Indonésie dva odborové svazy amerických pilotů přiznaly, že systém zvaný Maneuvering Characteristics (MCAS) je nejen rizikový, ale navíc jim jeho ovládání nikdo dostatečně nevysvětlil.

"Nelíbí se nám, že jsme nebyli informováni," cituje agentura Jona Weakse, prezidenta asociace Southwest Airlines Pilots Association. "Doufám, že tam nebudou žádná další překvapení," řekl v listopadu.

Video: Odklonit boeingy s Čechy bylo zbytečné, byl to stres pro lidi i piloty, říká Mündel.

Přijde mi trochu přepjaté, že letadla byla odkloněna ze svého letu a musela přistát na náhradním letišti, míní bývalý pilot Karel Mündel. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

před 15 minutami

Bavorský premiér Söder uhájil předsednictví v CSU

Kongres německé vládní strany, bavorské Křesťanskosociální unie (CSU) v pátek zvolil do čela uskupení opět Markuse Södera. Dvaapadesátiletý politik, který je od loňska také bavorským premiérem, dostal 91,3 procenta hlasů delegátů, tedy ještě více než při lednovém prvním zvolení do čela strany.

Söder byl zvolen předsedou CSU poprvé 19. ledna, kdy dostal 87,4 procenta hlasů. Tehdy nahradil o 17 let staršího Horsta Seehofera, který ho po deseti letech v čele strany sám navrhl jako svého nástupce. Už loni v březnu Söder vystřídal Seehofera také ve funkci bavorského ministerského předsedy. Sedmdesátiletý Seehofer je teď německým ministrem vnitra a v roce 2021 hodlá odejít do politického důchodu.

Aktualizováno před 26 minutami

Dopravní nehoda u Ostrovačic na Brněnsku na několik hodin uzavřela dálnici D1 ve směru na Brno

Dopravní nehoda dvou kamionů u Ostrovačic na Brněnsku dnes zhruba na čtyři hodiny uzavřela dálnici D1 ve směru z Prahy na Brno. Kolize se obešla bez zranění, vyplývá z informací jihomoravské policie a hasičů. Před 10:00 se podařilo obnovit provoz jedním pruhem, oznámilo Ředitelství silnic a dálnic. Do té doby byla D1 neprůjezdná mezi sjezdem 178 u Ostrovačic a exitem 182 u Kývalky. Až zhruba do 18:00 ale v místě pokračovaly odklízecí práce.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 53 minutami

Dálnici D10 uzavřela u Mladé Boleslavi nehoda kamionu

Dálnici D10 ve směru na Prahu uzavřela u Mladé Boleslavi nehoda kamionu, který se převrátil na bok. Část návěsu zasahuje také do jízdního pásu v druhém směru, kde je provoz sveden do jednoho jízdního pruhu. Při nehodě se nákladnímu autu prorazila nádrž a unikala nafta, řekla mluvčí středočeských hasičů Tereza Fliegerová. Podle policejní mluvčí Michaely Novákové se kolize obešla bez zranění.

Policisté na místo vyjeli ve 13:30, kamion měl podle polského řidiče technickou závadu. Po nehodě zůstal ležet na středových svodidlech. Podle Novákové byl v podvečer provoz na Prahu jedním pruhem obnoven zhruba na čtvrt hodiny, aby mohla odjet část čekajících aut. "Ale už je to zase zavřené," uvedla mluvčí kolem 18:00.

Další zprávy