Homo erectus nebyl sám, fosilie změní evoluční teorii

Petr Jemelka Petr Jemelka
10. 8. 2012 5:00
Téměř 2 miliony let staré zkameněliny prokázaly, že vývoj lidského rodu nebyl lineární

Nairobi - Analýza fosilních nálezů z východní Afriky prokázala, že vývoj lidského rodu probíhal jinak, než jsme si doposud mysleli.

Tým Maeve Leakeyové z institutu Turkana Basin v Nairobi zkoumal tři zkamenělé části obličeje z let 2006 - 2009 a zjistil, že v období před 1,78 až 1,95 milionu let vedle sebe na východě Afriky musely souběžně žít nejméně dvě vývojové větve předků dnešních lidí.

Tyto závěry tým Leakeyové prezentoval v odborném magazínu Nature.

Z jasně patrných rozdílů tvaru lebky vyplývá, že člověk moudrý (homo sapiens) vzešel z několika druhů, nikoliv z člověka vzpřímeného (Homo erectus).

Jinými slovy: všeobecně uznávaná teorie o lineární evoluci vzala za své. Dnešní člověk se podle všeho vyvinul mnohem složitěji, než vědci předpokládali.

Předek 1470

Tři veledůležité lebeční pozůstatky se podařilo objevit poblíž jezera Turkana v Keni v letech 2007 - 2009. Jen několik kilometrů od nálezu, který mate antropology už od roku 1972. Kosti odtamtud (známé pod označením 1470) totiž vůbec neodpovídaly jediným předchůdcům lidí, kteří měli v oblasti žít.

Část vědců proto přišla s teorií, že na území dnešní Keni musely žít druhy dva a ten hypotetický pojmenovali člověk východoafrický (Homo rudolfensis).

Nové nálezy teď definitivně prokázaly, že lidé vzpřímení nebyli jediní. "Díky třem novým nálezům máme důkaz o existenci 1470 (dosud neznámého druhu člověka) a můžeme si o jeho podobě udělat lepší obrázek," vysvětlila Maeve Leakeyová deníku The Independent.