Módní značky si oblíbily hidžáb. Mladé muslimky jsou podle nich dobré pro byznys

Reuters Zahraničí Reuters, Zahraničí
3. 8. 2017 13:49
Velké oděvní firmy čím dál více sázejí na hidžáby. Značka Nike nedávno představila prodyšný hidžáb určený na sport a už od roku 2015 nabízí muslimskou módu i značky Dolce & Gabbana, Uniqlo nebo Burberry. Hidžáb se navíc nyní mnohem častěji objevuje v reklamních kampaních i populárních oděvních firem, jako je H&M a Gap. Módní značky tak cítí příležitost na trhu. Mladé muslimky jsou ochotny za módu utrácet.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Zahraničí

New York - Hidžáb, jeden z nejvíce viditelných symbolů islámské kultury, čím dál více proniká do módních reklam i na přehlídková mola.

Šátky zakrývající vlasy a krk vyrábí velké módní značky od těch luxusních typu Dolce & Gabbana až po sportovní, jako je například Nike.

Řada muslimských žen si na veřejnosti zakrývá hidžábem hlavu na znamení zdrženlivosti a cudnosti, kritici v něm zase spatřují symbol ženské podřazenosti.

V jednom se ale všichni, a obzvlášť oděvní firmy, shodnou. Z hidžábu se dají vytřískat velké peníze.

"Mladé muslimky jsou rozhodně dobré pro byznys," řekla agentuře Reuters Šelína Džanmohamedová, viceprezidentka společnosti Ogilvy Noor. Ta se zabývá poradenstvím v oblasti módy zaměřené na muslimskou klientelu.

"Je to obrovský trh. Mladé muslimky mají o značkách neuvěřitelný přehled a rády utrácejí," dodává Džanmohamedová.

Prostředek integrace

Jednou ze značek, které se snaží tento trh dobýt, je i největší výrobce sportovní obuvi a oblečení Nike. Ten nedávno oznámil, že na jaře příštího roku začne prodávat hidžáb z prodyšného materiálu.

Nike je tak první velkou firmou, která bude vyrábět islámský šátek určený pro sport.

"Je to záležitost pouze posledních dvou, možná až tří let, co si velké módní značky uvědomily, že mladá muslimská klientela představuje velmi lákavou příležitost," dodává k tomu Džanmohamedová.

V roce 2015 činily příjmy z "cudné módy", kterou si kupovaly muslimské ženy, 44 miliard dolarů (téměř bilion korun). Ukázal to celosvětový ekonomický přehled, který si nechala vypracovat agentura Thomson Reuters.

V témže roce začaly nabízet muslimskou módu značky Dolce & Gabbana, Uniqlo a Burberry.

Džanmohamedová, která zároveň napsala memoáry "Láska v islámském šátku", je přesvědčena, že zobrazování hidžábu v rámci digitální komunikace a světa módy je krokem kupředu. Především pak v integraci muslimů do západního světa.

"Pro mladé lidi je mimořádně povzbuzující, když se mohou s někým ztotožnit," zdůrazňuje. "Je to to nejmenší, co spotřebitelé očekávají, a každý, kdo nejde s tímto trendem, zůstává pozadu."

Modelka v hidžábu

V červnu časopis Vogue Arabia, blízkovýchodní verze slavného módního magazínu, uveřejnil na své titulní stránce fotografii americké modelky somálského původu Halimy Adenové. Měla na sobě hidžáb.

Adenová loni upoutala pozornost, když se na soutěži Miss v americkém státě Minnesota objevila v islámském šátku a také koupacím oděvu nazývaném burkiny.

"Každá malá dívka si zaslouží mít svůj vzor, který se obléká jako ona, podobá se jí, nebo má dokonce stejné charakteristické znaky," zdůraznila tehdy Adenová na sociální síti Instagram.

Hidžáb se navíc nyní mnohem častěji objevuje v reklamních kampaních populárních oděvních firem, jako je H&M a Gap.

"Módní značky jsou ve velmi silné pozici na to, aby mohly změnit chování ve společnosti a skutečně nás postrčily kupředu," míní Amání Chatáhtbetová, zakladatelka internetového magazínu MuslimGirl.com, jehož redakce sídlí v New Yorku.

Smajlíci a panenky

V západoafrické Nigérii se nedávno stala senzací studentka medicíny, která na svém účtu na Instagramu zveřejnila fotografie panenky Barbie s hidžábem.

V americkém Pittsburghu pak skupina muslimských matek začala přímo vyrábět a prodávat hidžáby pro panenky.

Saúdská Arabka Rajúf Alhumediová zase stojí za tím, že technologická firma Apple brzy zařadí mezi své smajlíky na iPhonech i ženu s hidžábem.

Dospívající dívka si jednoduše stěžovala na internetu, že nemůže nalézt emotikon, který by ji a její muslimské kamarádky reprezentoval. Když své návrhy loni představila konsorciu Unicode, které se zabývá vývojem nových smajlíků, uspěla.

Novinářka Chatáhtbetová nicméně varuje před komercializací hidžábu a před využíváním mladých muslimek ke zvětšení zisku, aniž by se firmy jakkoliv snažily je integrovat do západní společnosti.

Hidžáb je tak mírný náboženský projev, že ho regulovat nemusíme, říká ředitel teplického gymnázia Zdeněk Bergman. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

před 24 minutami

Florbalistky Švédska zdolaly v semifinále MS Finsko 5:4

Švédské florbalistky zdolaly na mistrovství světa v Neuchatelu Finsko 5:4 a v neděli od 16:30 budou bojovat o zisk sedmého zlata za sebou. Ve finále čeká osminásobné vítězky z minulých 11 šampionátů úspěšnější ze souboje mezi českou reprezentací a domácím Švýcarskem, který začne v 17:45.

Finky, které nastoupily stejně jako ve čtvrtfinále bez nemocné opory Veery Kauppiové, dvakrát v utkání dotáhly ztrátu, poprvé i dvoubrankovou. V čase 53:58 rozhodla reprízu finále z uplynulých čtyř mistrovství světa druhým gólem v utkání Emelie Wibronová. Švédky vyhrály 37. duel za sebou od porážky s Finskem 1:2 v základní skupině v roce 2007 ve Frederikshavnu.

Švédky na přelomu první a druhé třetiny získaly vedení 2:0 díky Wibronové a Bobergové. Na snížení Kippiläové odpověděla v polovině utkání z úniku Gustafssonová, ale Finky během 14 sekund mezi 33. a 34. minutou vyrovnaly díky Saariové a Ooně Kauppiové.

Úřadujícím šampionkám vrátila vedení 78 sekund před koncem druhé třetiny při signalizovaném vyloučení Delgadová Johanssonová. Finky se opět dotáhly v polovině závěrečného dějství díky Ooně Kauppiové. Favoritky ale slavily díky podařené střele Wibronové, v závěru při tlaku soupeřek a dlouhé finské power play odolaly díky brankářce Hillové.

Další zprávy