Genom neandrtálců je čitelnější díky vědcům z Lipska

ČTK ČTK
19. 3. 2013 21:55
Genom neandrtálce se v Německu podařilo rozluštit ve vysoké kvalitě
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Berlín - Vědci z německého Institutu Maxe Plancka v Lipsku vůbec poprvé rozluštili genom neandrtálce ve vysoké kvalitě. Data jsou nyní na webu institutu volně k dispozici všem, kteří mají zájem genom studovat.

DNA odborníci získali z kosti palce neandrtálce, jehož ostatky byly nalezeny na Sibiři. Rozluštění genomu je výrazně podrobnější oproti obdobné analýze jiného genetického materiálu neandrtálce, kterou stejný vědecký tým provedl v roce 2009.

"To umožní rozeznat i malé odlišnosti mezi kopiemi genů, které tento neandrtálec zdědil po matce a otci," uvedl institut o vysoké kvalitě sekvenování genomu.

Tým vědců profesora Svanteho Pääboa, který za výzkumem stojí, chce nyní genom porovnat s další DNA neandrtálců a denisovanů, kteří jsou neandrtálcům blízcí. "Nahlédneme tak do mnoha aspektů neandrtálců a denisovanů a vylepšíme naše znalosti o genetických změnách, které se v genomech moderního člověka udály poté, co se jeho cesta s neandrtálskými a denisovanskými předky rozdělila," řekl Pääbo.

Neandrtálci se poprvé jako samostatný druh objevili asi před 400 tisíci lety a obývali rozsáhlá území sahající od dnešní Británie na západě až po Sibiř na východě. Nejsou přímými předky moderního člověka, ale slepou vývojovou větví. Doposud ale není jasné, zda se oba druhy mezi sebou křížily. Takové důkazy by mohlo poskytnout právě porovnání s lidským genetickým kódem.

Policisté večírek v Teplicích možná ignorovali záměrně, Švejdar to nechá prošetřit

Policejní prezident Jan Švejdar nechá prošetřit skutečnost, proč tepličtí policisté nezasáhli proti nelegální oslavě v Teplicích, upozornil na to Deník N.

"Objevily se i takové informace, že si policie teplického hotelu záměrně nevšímala. I toto jsem nechal prošetřit a budu ptát se i vedení Ústeckého krajského ředitelství. Toto nařčení musí být vysvětleno," napsal Deníku N Švejdar. Podle informací serveru už začaly probíhat výslechy ve vedení ústecké policie.

Kvůli své účasti na večírku již byl policejním prezidentem odvolán krajský šéf liberecké policie Vladislav Husák, poslanecký mandát složil také další z účastníků poslanec Milan Hnilička. V teplickém hotelu slavil narozeniny expolitik a podnikatel Petr Benda. Mezi hosty se objevil také bývalý premiér Jiří Paroubek.

Celou událost již prověřuje policie. Pokud zjistí porušení nařízení, předá věc k dořešení správním orgánům. V Česku nyní musejí být zavřené vnitřní prostory restaurací, na veřejných místech jsou povinné roušky a rozestupy, na vnitřních i venkovních akcích se mohou setkat maximálně dva lidé, od 21:00 platí až na výjimky zákaz nočního vycházení.

Zdroj: Domácí