Francie sešrotuje toxickou loď. V Indii

Roman Staněk
2. 8. 2006 10:00
Alang - Experti najatí indickým soudem rozhodli, že obří "toxická" loď Blue Mary může být rozebrána v indickém přístavu Alang.

Jsou to čtyři měsíce, co aktivisté za velkého mediálního zájmu dokázali, že se francouzská toxická loď Clemenceau musela vrátit z indického Alangu, kde měla být rozebrána na šrot, zpět do Francie.

V červnu indický nejvyšší soud povolil vplout další obří "toxické" lodi Blue Lady do svých výsostných vod. Informovala o tom britská stanice BBC.

Infobox
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Infobox

Blue Lady

Předchozí názvy: SS France, SS Norway

Vyrobeno: Chantiers de l'Atlantique, Saint Nazaire, Francie

Váha: 66 000 tun

Délka: 315.5 m

Šířka: 33.7 m

Ponor: 11 m

Pohon: Parní turbíny Parsons

Rychlost: max 35 uzlů

Pasažérů: 407 první třída, 1 637 turistická třída +

Havárie

Ráno 25. května 2003 byla loď vážně poškozena výbuchem kotle. Při nehodě bylo zabito 7 lidí a dalších 17 zraněno. Loď byla závažně poškozena.

Na palubě 900 tun toxických látek

Ekologové, které cituje BBC, upozorňují, že loď, která by měla být rozložena ve speciálním přístavu Alang ve svazovém státě Gudžarát, obsahuje až 900 tun azbestu a jiného toxického odpadu.

Nejvyšší soud však lodi povolil vplout do indických výsostných vod, aby mohla být důkladně prověřena indickými odborníky na vraky lodí.

Ti nyní prozkoumali množství toxických částí na palubě a rozhodli, že dělníci v Alangu mohou loď rozmontovávat.

Aktivisté však upozorňují, že přístav v Alangu je nedostatečně technologicky vybaven pro rozmontovávání tak toxické lodi a že by mohlo být ohroženo zdraví dělníků, kteří při práci používají pouze jednoduché nástroje.

Výbor Gudžarátského pobřeží (GMB), který přístav pro rozebírání lodí pronajímá, však oponuje a tvrdí, že dělníci pracující na lodích jsou trénováni i k práci s toxickými materiály.

Modrá dáma do šrotu

Blue Lady je původně francouzskou lodí SS France, která byla v 80. letech prodána norské firmě, která ji přejmenovala na SS Norway. Po nehodě v roce 2003 bylo rozhodnuto, že loď bude rozebrána.

Norská firma ji tedy prodala bangladéšské firmě, která je registrována v Libérii, ta ji přejmenovala na "Blue Lady", ale firma nakonec nezískala povolení loď v Bangladéši rozložit.

Dělníci rozebírají loď v přístavišti Alang
Dělníci rozebírají loď v přístavišti Alang | Foto: GMB

Důvodem, proč má Indie zájem na rozmontování lodi, je podle odborníků v současné době upadající zájem o indické přístavy.

Firmám se vyplácí lodě odvážet do Bangladéše, Pákistánu nebo Číny, kde je rozebírání ekonomicky výhodnější kvůli levnější pracovní síle.

Organizace na ochranu dělníků Ban Asbestos Network India uvádí, že příkaz nejvyššího soudu zatím neznamená, že loď může být v Indii rozmontována.

 

Právě se děje

Další zprávy