Francie chce ve městech zavést nízkoemisní zóny

Radim Klekner Radim Klekner
7. 4. 2011 15:20
Zóny, kam mají auta znečisťující ovzduší vjezd zakázán, existují ve 180 městech EU.
O omezení emisí v dopravě usiluje Evropská unie po léta.
O omezení emisí v dopravě usiluje Evropská unie po léta. | Foto: MŽP

Paříž - Francie se může záhy zařadit po bok Německa, Itálie a Dánska, tedy zemí, které ve zvýšené míře zavedly ve velkých městech tzv. nízkoemisní zóny. Do těch mají zakázán vjezd vozidla, která překračují emisní limity stanovené Evropskou unií.

Opatření by se mělo týkat Paříže, Saint-Denisu, Lyonu, Grenoblu, Clermont-Ferrandu, Bordeaux, Nice a Aix-en-Provence. Vztahovalo by se na celou řadu osobních i nákladních aut a motocyklů.

"Nízkoemisní zóny by měly povzdbudit výrobce k tomu, aby produkovali auta, jejichž motory by čím dál méně zatěžovaly ovzduší polétavými částicemi," zdůraznila ministryně životního prostředí Nathalie Kosciusko-Morizetová z vládního pravicového Svazu pro lidové hnutí (UMP), citovaná deníkem Le Monde. "Je to především v zájmu zlepšení zdraví našich obyvatel."

Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) má znečištění ovzduší ve francouzských velkoměstech každoročně za následek předčasnou smrt 42 tisíc osob. Automobily přitom vyprodukují nejméně polovinu polétavých částic obsažených ve vzduchu. Ve městech s mimořádně hustým provozem je to až 85 procent těchto částic.

Podobné zóny v současnosti existují ve více než 180 evropských městech, mimo jiné Berlíně, Oslu, Stockholmu, Kodani či Londýně. 

Čtyřicetiprocentní snížení prachových částic

Podle ministryně si budou moci jednotlivá města určit, zda opatření zavedou od příštího roku plošně a zda stanoví také denní či sezónní omezení pro vjezd vozidel, která emisní limity překračují.

Týkat by se měla zejména osmi milionů osobních aut starších třinácti let, půldruhého milionu motocyklů a 300 000 nákladních automobilů. Jejich majitelé si mohou nechat do motoru na druhé straně zabudovat prachový filtr. Nebo, pokud je to proveditelné, si pořídit nový, k životnímu prostředí šetrnější motor.

Ve Francii je v současnosti registrováno 41 milionů vozidel všeho druhu.

V Itálii existují celé oblasti, kam mají auta, jež v neúnosné míře znečisťují ovzduší, zakázán vjezd. V Německu byly nízkoemisní zóny zavedeny ve více než čtyřech desítkách měst. 

Měření čistoty ovzduší následně prokázala, že množství prachových částic v ovzduší se v těchto městech snížilo až o čtyřicet procent. Opatření výrazně přispělo také k omezení hlučnosti.

V severní Evropě zavedl podobnou zónu jako první švédský Göteborg v roce 1996.  

 

Parlament ČR přijal před čtrnácti dny novelu Zákona o čistotě ovzduší umožňující radnicím vytvořit nízkoemisní zóny, do nichž by byl vjezd povolen jen autům s určitým množstvím exhalací.

Zákonná úprava musí ještě projít Senátem. Zavedení podobných zón ale bude na radnicích jednotlivých měst narážet na odpor místních nátlakových skupin a přinese nepochybně i spoustu výjimek.

EU chce do roku 2050 prosadit, aby vozidla se spalovacím motorem měla do velkých měst kompletní zákaz vjezdu. Nahradit je mají auta s hybridním či elektrickým pohonem.

 

Právě se děje

Další zprávy