reklama
 
 

Lovci obrazů. V FBI je speciální tým agentů, který vyšetřuje krádeže uměleckých děl

13. 4. 2019 21:02
Členy amerického Federálního úřadu pro vyšetřování (FBI) si lidé většinou představí jako agenty, kteří zatýkají vrahy, pátrají po pachatelích bankovních loupeží a řeší ty nejtěžší zločiny. Mezi zhruba 35 tisíci zaměstnanci FBI ale funguje i malý tým o 22 lidech, který vyšetřuje krádeže uměleckých děl. Například odcizení obrazů, které před desítkami let zabavili nacisté.

Nedávno se z dobře odvedené práce této "umělecké jednotky" FBI mohli radovat třeba dědicové francouzského židovského sběratele umění Adolpha Schlosse. Díky ní se jim vrátil obraz holandského malíře Salomona Konincka nazvaný Učenec ostřící brk.

Umělecké dílo ukradli nacisté ve 40. letech minulého století v okupované Francii. Zdobil pak kanceláře nacistického vůdce Adolfa Hitlera v Mnichově. 

Obraz se před dvěma lety objevil v dražbě aukčního domu Christie's, kde si za něj jistý chilský obchodník sliboval slušný finanční obnos. FBI ale dílo vypátrala a díky rozhodnutí soudu se navrátilo potomkům původního vlastníka Schlosse. 

"Důkazy byly skutečně ohromující," vybavuje si vyšetřování nacistické krádeže Chris McKeogh. Ten je jedním z dvaadvaceti členů týmu, který má odcizení uměleckých předmětů na starosti.

Zničené muzeum v Bagdádu

Vyšetřovatelé, kteří v řadách FBI místo vrahů pátrají po ukradeném hodnotném umění, si mezi ostatními kolegy museli nejdřív vybudovat respekt. Původně třináctičlenný tým založil v roce 2004 Robert Wittman. Pro agenturu Reuters vzpomíná, že si se svými svěřenci získal důvěru až poté, co se jim podařilo úspěšně uzavřít několik vyšetřování. 

Dnes už má tým na kontě téměř 15 tisíc vypátraných předmětů v celkové hodnotě skoro 800 milionů dolarů (18 miliard korun). 

Když ho dával Wittman před 15 lety dohromady, částečným důvodem bylo vyrabované irácké Národní muzeum v Bagdádu. Mnoho vzácných muzejních předmětů tehdy zničili nebo odcizili radikálové. V roce 2003, během americké invaze do Iráku, zmizelo více než 15 tisíc památek. 

Americká FBI existenci dvaadvacetičlenné skupiny odůvodňuje také tím, že mnoho z ukradených děl z celého světa často skončí na trhu ve Spojených státech. Pátrání je ale v dnešní době o to složitější, že díky moderním technologiím mohou lidé umělecké kusy i padělky anonymně prodávat na internetu. 

Minulý rok FBI například vypátrala obraz židovského bělorusko-francouzského malíře Marca Chagalla s názvem Othello a Desdemona, který v roce 1988 někdo ukradl sběrateli umění a klenotníkovi Ernestu Hellerovi z jeho domu na Manhattanu v New Yorku. Hellerovi a jeho manželce tehdy zmizely i sochy, koberce, šperky nebo stříbrný servis. 

Krádež filmových střevíčků

Loni slavili kriminalisté úspěch také poté, co objevili odcizený obraz  francouzského impresionisty Augusta Renoira Dvě ženy v zahradě. Ten si nacisté během války odnesli z bankovního trezoru v Paříži. Minulý rok se slavný kus vrátil do rukou vnučky a jediné dědičky původního majitele, pařížského sběratele a obchodníka Alfreda Weinbergera. 

"Lidé si prostě myslí, že to, co děláme, je super," komentuje náplň své práce  speciální agent Tim Carpenter, který na tým dohlíží z centrály FBI ve Washingtonu. Podle něj je vnitřní, a nikoliv pouze finanční hodnota díla tím, co rozhodne, jestli se vyšetřovatelé pustí do pátrání. 

Právě takovou vnitřní hodnotu měl třeba pár rubínových střevíčků, které ve filmu z konce 30. let Čaroděj ze země Oz obula postava Dorotky. Před téměř čtrnácti lety zmizely z Muzea Judy Garlandové v Minnesotě. A ve stejném americkém státě je také loni v létě policie objevila. Podle FBI patří tyto boty k vůbec nejikoničtějším předmětům, které se kdy v nějakém americkém filmu objevily. Jejich hodnota se podle FBI pohybuje kolem sedmi milionů dolarů (158 milionů korun). 

Video: Falešní agenti FBI odhánějí návštěvníky od obrazů s nahotou

Falešní agenti fbi odhánějí návštěvníky od obrazů s nahotou | Video: |  00:58

autor: Adéla Očenášková | 13. 4. 2019 21:02

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama