reklama
 
 

Facebook špehuje i ty, kteří ho nepoužívají

1. 4. 2015 15:23
Belgičtí experti dospěli k závěru, že sociální síť porušuje evropské právo tím, že šmíruje i uživatele internetu, kteří mu k tomu nedali souhlas.

Brusel - Facebook v rozporu s evropským právem monitoruje virtuální chování i lidí, kteří na sociální síti nejsou zaregistrováni, tudíž k tomu nedali svůj souhlas. 

Stačí jen to, když se lidé z jakéhokoliv důvodu dostanou na stránku na doméně facebook.com anebo navštíví web, jenž využívá takzvaný plug-in Facebooku - typicky tlačítko "Like".

Podle studie belgických expertů na kybernetickou bezpečnost dojde ke sledování bez jakékoliv interakce.

Nejpoužívanější internetová sociální síť data shromažďuje proto, aby mohla lépe cílit reklamu, čímž se ostatně nijak netají.

Zajímá se především o to, odkud lidé na Facebook přicházejí a na jaké stránky pokračují. Archivuje proto takzvané cookies, což jsou malé soubory, v nichž se pro účely rychlejšího fungování webu uchovávají informace o preferencích a nastavení.

Zároveň ale mohou identifikovat uživatele při opětovné návštěvě webu, jakožto sledovat historii jeho surfování.

Zákon hovoří jasně

Legislativa platná v celé Evropské unie přitom výslovně říká, že shromažďování "cookies" ani sledování (takzvaný "tracking") není možné provádět bez vědomého souhlasu uživatelů. Výjimky jsou pouze dvě: v případě, že je to nezbytné pro připojení ke službě, nebo ke splnění zvláštního požadavku uživatele. Ani jedna z těchto podmínek však naplněna není.

Evropská legislativa je v tomto směru jednoznačná. Využívání informací pro cílenou reklamu může být prováděno jedině se souhlasem dané osoby. Dokud jsou do toho zahrnuti i neregistrovaní uživatelé, Facebook opravdu nemá jak takové chování právně ospravedlnit.

"Evropská legislativa je v tomto směru jednoznačná. Využívání informací pro cílenou reklamu může být prováděno jedině se souhlasem dané osoby. Dokud jsou do toho zahrnuti i neregistrovaní uživatelé, Facebook opravdu nemá jak takové chování právně ospravedlnit," potvrdil deníku The Guardian jeden ze spoluautorů studie Brendan Van Alsenoy z belgického Interdisciplinárního centra pro právo a ICT.

Na zprávě se dále podíleli experti z Katedry počítačové bezpečnosti a průmyslové kryptografie při Univerzitě v Leuvenu a informační a komunikační katedry Bruselské univerzity.

Dohled na dva roky

Největší pobouření vyvolal fakt, že poté, co experti navštívili web organizace European Interactive Digital Advertising Alliance a využili nabízenou službu, jež má Evropanům zaručit, že nebudou prostřednictvím "cookies" sledováni, objevili ve svém počítači nového "špeha".

"V počítači se objevila nová cookie, která má životnost dva roky," píše se ve zprávě.

A co na to Facebook? Sledování neregistrovaných uživatelů přiznává a vysvětluje ho tím, že "používá cookies i v případě, že uživatelé nemají facebookový účet či nejsou přihlášení, aby tím mohla reklamu lépe dodávat, vybírat, posuzovat, měřit a rozumět jí".

Novou cookie "datar", která se objeví po smazání všech ostatních, pak společnost serveru Business Insider vysvětlila zabezpečením přihlášení registrovaných uživatelů. K reklamním účelům prý rozhodně neslouží.

autor: Petr Jemelka | 1. 4. 2015 15:23

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama