reklama
 
 

Zuckerberg se kál v europarlamentu. "Nedostali jsme odpovědi," zlobí se poslanci

AKTUALIZOVÁNO 23. 5. 2018
Byla to chyba, omlouvám se, řekl Zuckerberg v europarlamentu ke zneužívání dat Facebooku | Video: Reuters |  00:24
Firma chce do konce roku zdvojnásobit počty lidí, kteří pracují právě v oblasti zabezpečení, na více než 20 tisíc.

Brusel - Zakladatel a šéf Facebooku Mark Zuckerberg se v úterý vpodvečer v Bruselu na setkání s vedením Evropského parlamentu omluvil za to, že jeho firma neudělala dost pro to, aby zabránila zneužívání sociální sítě.

Zmínil se o fenoménu "fake news", tedy o rychle se šířících smyšlených zprávách, o snahách ovlivňovat volby v jiných zemích i o zneužívání osobních dat uživatelů Facebooku.

"Neviděli jsme naši odpovědnost dostatečně široce. Byla to chyba a omlouvám se za ni," řekl Zuckerberg na jednání s předsedy politických frakcí v europarlamentu, které bylo možné živě sledovat na internetu.

Někteří europoslanci se s tím ale nespokojili.

"V posledních letech jste se omluvil už mnohokrát. Jste ale schopen ty chyby opravdu napravit?" ptal se během slyšení belgický europoslanec a předseda liberální frakce Guy Verhofstadt.

Jedinou cestou je podle něj veřejná regulace sociálních sítí, protože společnost se sama regulovat nedokáže.

Po jednání Verhofstadt uvedl, že formát slyšení Zuckerbergovi umožnil neodpovědět na většinu položených otázek.

"Věřím, že Facebook odpoví ještě písemně. Pokud detailní odpovědi nedostaneme, musí začít jednat evropské orgány pro ochranu hospodářské soutěže," uvedl na svém Twitteru.

Problémem jsou falešné účty a mazání obsahu

Zuckerberg se omlouval i za to, že se prostřednictvím Facebooku často šíří takzvané fake news, tedy smyšlené zprávy. Často je sdílejí falešné účty, za kterými nestojí skuteční uživatelé.

"V posledních letech se jasně ukázalo, že jsme v tomto ohledu neudělali dost," přiznal Zuckerberg. Dodal ale, že vměšování do voleb - jako tomu bylo v USA v roce 2016 - se už opakovat nebude.

"Před francouzskými volbami jsme odhalili a odstranili přes 30 tisíc falešných účtů. Spolupracovali jsme i s německou volební komisí," prozradil.

Zároveň připomněl, že firma chce do konce roku zdvojnásobit počet lidí, kteří pracují v oblasti zabezpečení sítě, a to na více než 20 tisíc. Dohlížet by neměli jen na šíření zaručeně lživých zpráv, ale zejména na projevy nenávisti, které se na sociálních sítích objevují čím dál častěji.

"Nenávistný obsah, internetová šikana, násilí, nic z toho nemá na Facebooku místo. Naše odpovědnost je v tomto ohledu obrovská," dodal.

V tom ale vidí problém britský euroskeptický poslanec Nigel Farage. "Je Facebook skutečně platforma pro všechny názory a myšlenky? Kdo rozhoduje o smazání obsahu, o tom co je a co není akceptovatelné?" ptal se.

Podle Zuckerberga ale Facebook nikdy nebude mazat obsah na základě politického názoru. Pokud je něco smazáno, tak jen na základě zmíněných kritérií.

Jourová: Facebook musí obnovit naši důvěru

Na řadu ale přišla i otázka politicky cílených reklam. V minulosti byl tento systém neprůhledný a nebylo možné dohledat, kdo si politickou reklamu na Facebooku objednává a na koho přesně cílí. To chce Zuckerberg a jeho tým změnit.

"Reklamní kampaně jsou nyní více transparentní, u každé politické reklamy uvidíte, kdo si ji zadal a na koho míří a kdo za tou reklamou stojí. Nyní tento systém testujeme v Kanadě," připomněl.

K celému slyšení se vyjádřila i eurokomisařka pro spravedlnost Věra Jourová (ANO). "Facebook dnes udělal první krok k obnovení naší důvěry. Musí ale následovat kroky další," zdůraznila.

"V pátek v EU začne platit nařízení o ochraně osobních údajů GDPR, které přichází právě včas. Nedávné skandály potvrdily, že míříme správným směrem," dodala.

Téma GDPR během slyšení vyzdvihlo i několik poslanců. Zakladatel Facebooku jim ovšem přislíbil, že od pátečního dne bude Facebook s novým nařízením o ochraně osobních údajů v naprostém souladu.

Není Mark Zuckerberg ve skutečnosti robot? Nebo herec ze Star Treku? Podívejte se na Sociál | Video: Aktuálně.cz |  02:19

autor: Lukáš Hendrych | 22. 5. 2018

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama