Europoslanci chtějí tísňový systém do aut. Má být povinný

ČTK ČTK
27. 4. 2015 21:11
Podle kritiků systém umožní úřadům získat přístup k záznamům o pohybu vozidel. Pokud bude návrh schválen, nová auta budou muset být systémem vybavena nejpozději od konce března 2018.
Loni zemřelo při dopravních nehodách na silnicích států EU přes 25 000 lidí. Nový systém by prý mohl snížit počet obětí o desetinu.
Loni zemřelo při dopravních nehodách na silnicích států EU přes 25 000 lidí. Nový systém by prý mohl snížit počet obětí o desetinu. | Foto: HZS Královéhradeckého kraje

Štrasburk - Nový systém tísňového volání pro automobily umožní rychleji a efektivněji zachraňovat životy lidí při nehodách a navíc povede ke snížení nákladů, proto je třeba jej zavést na celoevropské úrovni. Shodla se na tom dnes většina zástupců europoslaneckých frakcí během diskuse o systému eCall, o němž budou hlasovat v úterý.

Kritici však systému vyčítají, že podle nich umožní úřadům získat přístup k záznamům o pohybu vozidel.

ECall má podle návrhu využívat evropskou linku tísňového volání 112 a automaticky upozorní záchranáře, hasiče a policisty na vážnou dopravní nehodu. Záchranné složky budou tak podle europoslanců moci rychleji rozhodnout o efektivním způsobu zásahu a předejít zbytečným průtahům.

"Díky evropské spolupráci můžeme snížit úmrtnost při nehodách...Je naší povinností zavést eCall do praxe," prohlásil Carlos Coelho z nejpočetnější frakce evropských lidovců.

Podobně se k návrhu předloženému českou zpravodajkou Olgou Sehnalovou vyjadřovali zástupci většiny frakcí, kteří dali najevo eCall podporu.

Odmítavá slova mířila především k možnému konfliktu systému a ochrany soukromí řidičů. "Proč nedat kupujícímu volbu, aby sám rozhodl, zda chce systém v autě mít?" tázal se Jan Philipp Albrecht z frakce zelených, podle něhož by řidič měl vědět o tom, že jeho vůz bude se systémem dohledatelný.

Podle Sehnalové však systém nebude zneužitelný k získávání údajů o poloze vozu, neboť auto nebude v běžném provozu vysledovatelné. "Systém zůstane nečinný, dokud se nespustí tísňový režim," uvedla česká sociálnědemokratická europoslankyně.

Odpůrci současného znění návrhu však chtějí otázku zabezpečení soukromí lépe ošetřit. "Pokud budou úřady chtít, informace (o poloze vozu) si dohledají," nesouhlasil s míněním zastánců systému Albrecht.

Podle statistik zemřelo loni při dopravních nehodách na území členských států Evropské unie na 25 700 lidí. Podle předkladatelů návrhu by eCall mohl každoročně snížit počet mrtvých na silnicích o desetinu.

Pokud bude návrh schválen v předložené podobě, nová auta budou muset být systémem vybavena nejpozději od konce března 2018.

 

Právě se děje

Další zprávy