Družice Kepler objevila dvě planety velikosti Země

ČTK ČTK
20. 12. 2011 21:41
Povrch obou planet je však příliš horký na to, aby na nich mohl vzniknout život
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: NASA

New York - Družice Kepler, pomocí které americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) pátrá po obyvatelných planetách mimo naši sluneční soustavu, objevila první dvě planety téměř stejně velké jako Země.

S odvoláním na americké vědce o tom informovala agentura AP, podle níž je však povrch obou planet příliš horký, než aby na nich mohl být život.

Kepler-20e a Kepler-20f jsou zatím nejmenšími objevenými planetami, jež obíhají okolo hvězdy podobné našemu Slunci. Průměr jedné z planet, které rotují kolem hvězdy Kepler-20 vzdálené asi 950 světelných let od Země, je jen o tři procenta větší než ten zemský; průměr druhé planety se blíží devíti desetinám toho zemského.

Obě planety jsou podle vědců pravděpodobně hornaté, stejně jako Země. Teploty na jejich povrchu však dosahují 815 a 426 stupňů Celsia, a proto na nich nemůže být život v té podobě, jak ho známe.

Na začátku prosince se vědcům podařilo u jiné vzdálené hvězdy najít planetu, na jejímž povrchu je teplota asi 22 stupňů Celsia. I když ta by životu příznivá byla, na planetě přesto pravděpodobně život neexistuje, protože je 2,4krát větší než Země a podle astronomů spíše podobná Neptunu.

Družice Kepler je první sondou vyslanou NASA, která dokáže najít planety o velikosti Země obíhající okolo hvězd, jako je Slunce. Dalekohled od roku 2009 sleduje oblast poblíž souhvězdí Labutě a Lyra. Po obyvatelných planetách přitom pátrá v okolí asi 156.000 hvězd. Dosud objevil přes 2000 těles, která by mohla být planetami. Potvrdit se to zatím podařilo jen u několika z nich.