Druhá kulturní revoluce. Čína zažívá velkou vlnu omezení videoher i celebrit

Jana Václavíková Jana Václavíková
16. 10. 2021 16:05
Čínská vláda v posledních měsících zavedla řadu nových pravidel, která omezují nejrůznější odvětví i samotné obyvatele. Ať už jde o zkrácení počtu hodin, které děti smějí strávit hraním videoher, nebo zákaz vstupu velkých technologických firem na americkou burzu. Podívejte se na přehled těch, kdo se budou muset přizpůsobit, a zjistěte, proč se o změnách mluví jako o nové kulturní revoluci.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Fankluby a zábavní průmysl

Jedním z odvětví, která začala čínská komunistická strana regulovat, je zábavní průmysl a na něj navázané fanouškovské kluby. Podle úřadů jsou popové hvězdy a herci jedem pro mysl čínské mládeže, a televizní stanice by tak měly zakročit. Mají například zvát umělce podle politických a morálních kritérií, vyhnout se "vulgárním" programům a zobrazovat více maskulinních mužů (více se dočtete zde), vyjmenovává britský deník The Guardian. Zakázané jsou také žebříčky popularity celebrit nebo zobrazování nadměrného bohatství.

Na takzvané černé listině jsou také celebrity, které se v minulosti vyhýbaly daním. Vysílatelé je mají nyní odstranit ze svých pořadů.

Nedávno tak došlo k několika konkrétním případům, kdy regulátoři z Pekingu zakročili. Například když před finálovým dílem zarazili reality show, kde její účastníci získávali body od fanoušků. Ti měli naskenovat QR kódy na baleních mléka od hlavního sponzora pořadu. Na internetu se ale objevila řada záběrů, na kterých lidé mléko po naskenování vylévali do odpadu, uvádí server SupChina. V září zase úřady na měsíc vypnuly účty na sociálních sítích jednadvaceti kapel poté, co se fanoušci složili hudební skupině BTS na soukromé letadlo. 

"V poslední době se často objevovalo nelegální, špatné nebo neetické chování ze strany celebrit a umělců v ekonomickém, politickém nebo osobním životě. Říkal jsem si, že by vláda měla nastavit nová pravidla," uvedl pro The Guardian profesor Pchej-sin Cchao z čínské univerzity, jejíž absolventi často nacházejí uplatnění v televizi. 

"Na jednu stranu (komunistická) strana reprezentuje lid a chce, aby byla kultura populární. Na druhou stranu neschvaluje, co se lidem líbí. Většinu populární kultury považuje za vulgární," doplňuje Michel Hockx z University of Notre Dame v americké Indianě. Ten současná pravidla označuje za velmi konzervativní, "trochu jako v 50. letech v americké televizi: přesně definované genderové role se silným tlakem na vlastenectví".

 

Právě se děje

Další zprávy