Dinosauři měli prostě smůlu, soudí vědci o jejich vyhynutí

Magdaléna Daňková Magdaléna Daňková
28. 7. 2014 16:00
Podle nejnovější studie přišel dopad asteroidu v době, kdy byly dinosauří ekosystémy oslabeny.
Barevná rekonstrukce dinosaurů.
Barevná rekonstrukce dinosaurů. | Foto: Reuters

Londýn/Praha - Za vyhynutím dinosaurů stojí zřejmě "kolosální smůla". Podle nejnovější vědecké studie by druhohorní živočichové možná přežili, kdyby asteroid dopadl na Zemi o několik milionů let dříve, nebo později.

Gigantický asteroid o průměru více než deseti kilometrů dopadl na Zemi zhruba před 66 miliony lety, navíc v době zvýšené vulkanické aktivity a zvyšování hladin moří.

Většina druhů tak byla náchylnější k vyhynutí.

Autoři studie, jež byla uveřejněna v časopise Biological Reviews, věří, že nebýt shody náhod, dinosauři by se stihli vzchopit a po Zemi by se potulovali dodnes.

"Šlo o dokonalou smršť událostí v době, kdy byli dinosauři nejvíce zranitelní," vylíčil serveru BBC Steve Brusatte z Univerzity v Edinburghu.

"O pět milionů let dříve byly dinosauří ekosystémy mnohem silnější. Byly rozmanitější, základ potravního řetězce byl masivnější a mnoho druhů bylo těžší zlikvidovat."

Dinosauři by dopad asteroidu mohli přežít

Jedenáct předních expertů na dinosaury z Velké Británie, USA a Kanady, kteří se na výzkumu podíleli, přesto tvrdí, že některé druhy dinosaurů vyhynuly ještě krátce před dopadem asteroidu na Zem.

"Pokud by měli několik milionů let na zotavení, pravděpodobně by měli vyšší šanci přežít dopad asteroidu. Dinosauři žili po dobu 160 milionů let, měli spoustu problémů, ale vždy se z nich vzpamatovali," vysvětlil Brusatte.

Byl to právě zánik dinosaurů, který umožnil vývoj a diverzifikaci savců, včetně člověka.

Pokud by se tedy dráha asteroidu nezkřížila s tou zemskou, pravděpodobně by nám dinosauři stále vládli. "Až na to, že bychom na Zemi vlastně nežili, protože savci by neměli možnost se vyvinout. Ale není vyloučeno, že by se u dinosaurů mohla rozvinout inteligence," podotkl Brusatte.

Profesor Simon Conway-Morris z univerzity v Cabridge má o něco střízlivější názor. "Pokud jde o dinosaury a jejich schopnost vyvinout se v inteligentně myslící tvory, tak tento experiment byl již proveden. Říkáme mu vrány."

Dodal, že pokud by nedošlo k masivnímu vyhynutí, stejně by dinosauři nepřežili. Podle něj by vývin pokročilé inteligence a tvorba nástrojů byly pravděpodobnější u jiných skupin zvířat.

Obzvlášť nevhodná doba

Také ostatní vědci, kteří se na studii podíleli, jsou méně optimističtí než Brusatte. Podle nich je jeho argument sice věrohodný, ale není možno s jistotou říci, zda by dinosauři skutečně přežili, kdyby asteroid dopadl na Zemi v jinou dobu.

"Nemůžeme znovu přehrávat etapu života a zjišťovat, zda by dopad v jiný čas vedl či nevedl k zániku dinosaurů," míní Richard Butler z Birminghamské univerzity. "Ale je pravda, že přišel v obzvlášť nevhodné době.

Podle Paula Barretta z Přírodopisného muzea v Londýně tak nová studie pouze potvrzuje, že počet dinosaurů klesal již před dopadem asteroidu.