V poušti našli pozůstatky "ztracené planety". Diamanty z meteoritu mají jedinečné složení

Zahraničí Zahraničí
20. 4. 2018 10:36
Takzvané ztracené planety kdysi existovaly v naší sluneční soustavě.
V roce 2008 objevili vědci z NASA v súdánské poušti kousky meteoritů, které obsahovaly diamanty. | Foto: NASA.gov

Washington - Před deseti lety dopadlo doprostřed pouště v Súdánu na severovýchodě Afriky několik kusů meteoritu. Uvnitř byly drobné diamanty.

Nyní vědci zjistili, že drahé kameny doputovaly na Zemi ze zničené planety, která kdysi před miliardami let stejně jako Země kroužila kolem Slunce. Jde o vůbec první nález z jedné z takzvaných ztracených planet naší sluneční soustavy.

"Máme v našich rukách kousek někdejší planety, která obíhala kolem Slunce před koncem formování sluneční soustavy," cituje americký deník New York Times Philippa Gilleta, autora studie publikované v odborném časopisu Nature Communications.

Mikroskopická analýza ukázala, že diamanty nalezené v meteoritu obsahují sloučeniny, které v současnosti v naší sluneční soustavě nemají obdoby. Vznikly intenzivním tlakem, což dokazuje, že byly vytvořeny hluboko pod povrchem planety.

Vědci odhadují, že ztracená planeta byla menší než Mars a větší než Merkur, nejmenší planeta soustavy.

Předpokládají, že během prvních 10 milionů let existence našeho solárního systému vznikaly desítky planet, které se následkem kolizí a srážek drobily, až z nich nakonec vznikly současné planety, které obíhají kolem Slunce.

Pokud se potvrdí poznatky Philippa Gilleta a jeho spolupracovníků, bude meteorit ze Súdánu úplně prvním známým pozůstatkem jedné z těchto zničených původních planet. Vědcům tak umožní nahlédnout do hluboké historie naší soustavy.

Deset let starý meteorit vědci pojmenovali Almahata Sitta. Zachytily ho vesmírné teleskopy ve chvíli, kdy se teprve blížil k Zemi. Proto bylo možné ho uprostřed pouště najít.

Požár na Říčansku mohl kontaminovat vodu v Lítožském rybníce, platí v něm zákaz koupání

V Lítožnickém rybníce v pražské Dubči a v Říčanském potoce byl v úterý vyhlášen zákaz koupání a rybolovu. Voda může být kontaminovaná po požáru skladovací haly v Uhříněvsi. Na Ttwitteru o tom dnes vpodvečer informovali pražští hasiči. Požár uhasili v úterý odpoledne.

V Lítožnickém rybníce v Praze 10 a v Říčanském potoce, který rybníkem protéká, by mohla být závadná voda z čističky odpadních vod. Byl proto vydán zákaz koupání, odebírání vody a lovu ryb v této oblasti. Na místě jsou chemici, uvedli pražští hasiči.

Hala s drogistickým zbožím v Uhříněvsi začala hořet v neděli odpoledne. Plameny se hasičům podařilo dostat pod kontrolu zhruba po dvou hodinách. Dnes dopoledne byla na místě ještě jedna jednotka, která vyhledávala a dohašovala skrytá ohniska.

Vodu použitou při hašení, která měla zvýšené pH, hasiči nejprve nechávali odtéct kanalizací do nedaleké čističky odpadních vod. Ta ale nedokázala zpracovat všechnu kontaminovanou vodu, a i když hasiči s přečerpáváním přestali, část přetekla do Říčanského potoka. Na problém podle mluvčího pražských hasičů Martina Kavky upozornil úhyn několika ryb.