Den poté: Španělé stále neznají příčinu katastrofy

Roman Gazdík
21. 8. 2008 11:56
Spekuluje se, že mechaniky před startem zlobil motor
Foto: Reuters

Madrid - Pavilón číslo šest Madridského veletržního institutu (IFEMA) se po čtyřech letech opět proměnil v improvizovanou márnici.

Právě sem bylo v březnu 2004 převezeno 191 mrtvých po bombových útocích na příměstské vlaky v Madridu.

Ve středu jej zaplnily oběti neštěstí v jiném dopravním prostředku - letadle společnosti Spanair JK 5022, které mířilo na Kanárské ostrovy. Stroji začal hořet při vzletu motor, sjel z dráhy a skončil v poli v plamenech.

Čtěte více: Při startu v Madridu shořelo letadlo. Zahynulo 153 lidí

Proč se pilot vrátil?

Po madridských atentátech, které těsně předcházely parlamentním volbám, se vládní konzervativci snažili pro větší úspěch svalit vinu na baskické teroristy z organizace ETA. Také tentokrát se objevily spekulace, které zpochybňují tvrzení úřadů.

Jejich příčinou je to, že pilot se nejprve kvůli závadě vrátil z ranveje na parkovací stojánku. Letadlo pak vyrazilo s takřka dvouhodinovým zpožděním.

Podle mechaniků, kteří přišli s letadlem jako poslední do kontaktu, stroj napoprvé neodstartoval kvůli tomu, že měl závadu na teploměrech, které hlásily špatnou vnější teplotu.

„Požár motoru nemá nic společného s poruchou, která se opravila několik minut předtím," citoval deník El País prezidenta Španělské asociace techniků údržby letadel (ASETMA) Josého María Delgadu.

Čtyři zdroje však stejnému listu sdělily, že důvodem návratu na stojánku byla závada na motoru.

Letadlo mělo být v pořádku

Španělský premiér José Luis Zapatero kvůli nehodě přerušil dovolenou
Španělský premiér José Luis Zapatero kvůli nehodě přerušil dovolenou | Foto: Reuters

Letecká společnost ujišťuje, že letadlo bylo v pořádku. Poslední inspekcí mělo projít v lednu. Od května minulého roku byly stroje Spanair předmětem 24 kontrol, aniž by byly zjištěny nedostatky.

Dalších třináct revizí se týkalo administrativních věcí, které zahrnovaly i inspekce toho, jak společnost obecně udržuje svá letadla.

Zoufalí příbuzní obětí, z nichž někteří kvůli zjištění totožnosti mrtvých přijeli z Kanárských ostrovů, si ale na oficiální informace o příčinách nehody budou muset počkat.

Než budou seznámeni s prvními předběžnými analýzami černých skříněk, uběhnou týdny. Definitivní výsledky se čekají až přibližně za rok.

Ti, kteří přežili

Z devatenácti přeživších se zatím podařilo identifikovat šestnáct. Španělská média detailně informují o tom, v jakém jsou stavu a ve kterých nemocnicích se nacházejí.

Nehodu přežily i dvě děti: holčička ve věku dvanácti let a chlapeček, který je o čtyři roky mladší. Holčička se nachází ve vážném stavu, chlapec je na tom o něco lépe.

Podle jedné ze zaměstnankyň letiště děti především chtějí vědět, kde jsou jejich rodiče.

„Co ho nejvíce zajímalo, bylo, kde jsou jeho rodiče," řekla o chlapci agentuře Efe. „María se také neustále ptala po své matce, o které mluvila jako o Amayi."

 

Právě se děje

před 35 minutami

Kosovo uznává méně než 100 ze 193 států OSN, uznání stáhla Ghana

Uznání Kosova už stáhlo 16 zemí, a nezávislost této bývalé jihosrbské provincie tak nyní podporuje méně než 100 ze 193 členských států OSN. O víkendu přišla do Bělehradu příslušná nóta z Ghany, informovala agentura Tanjug.

Srbsko tím zaznamenalo další úspěch ve svém diplomatickém úsilí přesvědčovat země, které uznaly nezávislost Kosova, aby od tohoto svého rozhodnutí ustoupily. Priština to ostře kritizuje a loni kvůli snaze Srbska o její diplomatické blokování zavedla stoprocentní cla na dovoz srbského zboží.

Zdroj: ČTK
Další zprávy