Budapešť - Maďarský parlament schválil novou kontroverzní daň, která připraví velké firmy z mediální oblasti o podstatnou část výnosů z reklamy.
Mediální domy s ročním obratem nad 500 milionů forintů (asi 45 milionů korun) budou muset napříště odvádět až 40 procent příjmů z reklamy do státního rozpočtu.
Pro normu hlasovali poslanci strany Fidesz premiéra Viktora Orbána a krajně pravicové strany Jobbik.
Zástupci vládní strany potřebu nové daně zdůvodnili tím, že reklama podle nich páchá velké sociální škody a kazí mládež.
Kritici z řad opozice ale tvrdí, že Orbán chce novou daní připravit velká nezávislá média o zdroj příjmů, a učinit je tak závislými na státu.
Odborná diskuze se nekonala
Zákon prošel parlamentem ve stavu legislativní nouze bez větší odborné diskuze, která by mu předcházela.
Do nejvyšší daňové sazby 40 procent spadá údajně jen soukromá stanice RTL Klub, která je zatím v zisku a nepotřebuje státní podporu.
Naproti tomu konkurenční TV 2, která vykazuje ztrátu, bude z nové možnosti odečíst si ztráty z daní profitovat.
TV 2 je od konce minulého roku v majetku podnikatele blízkého straně Fidesz.