Další ambiciózní projekt Číny: Zvažuje tunel skrz Everest

Kateřina Vítková Kateřina Vítková
9. 4. 2015 20:46
Peking plánuje do roku 2020 prodloužit železnici vedoucí přes Tibet a propojit tak Čínu s Nepálem. Její součástí by mohl být i tunel pod největší horou světa.
Mount Everest. Ilustrační foto.
Mount Everest. Ilustrační foto. | Foto: www.peace.sandiego.edu

Peking - Čína se zamýšlí nad dalším z ambiciózních železničních projektů. Podle státních médií by jeho součástí mohlo být i vybudování železničního tunelu skrze nejvyšší horu světa Mount Everest.

Projekt představuje prodloužení už existujícího vlakového propojení Číny a Tibetu - nejprve na hranice s Nepálem a posléze i hlouběji do jeho útrob.

Plánování výstavby k hraniční linii mezi státy podle vyjádření zástupce z Čínské inženýrské akademie probíhá právě na žádost Nepálu.

Železnice Si-ning - Lhasa.
Železnice Si-ning - Lhasa. | Foto: Wikimedia Commons

"Trať by pravděpodobně musela vést skrz Čumulangmu (tibetské označení pro Mt. Everest - pozn. red.), takže dělníci možná budou muset prokopat několik velmi dlouhých tunelů," řekl deníku China Daily železniční odborník Wang Meng-šu.

Doplnil, že kvůli obtížnosti terénu by soupravy zřejmě nemohly jezdit rychleji než 120 kilometrů za hodinu.

Až do Káthmándú

Ministr zahraničí Wang I navíc už dříve uvedl, že trať by posléze mohla být prodloužena až do nepálského hlavního města Káthmándú, uvedl server The Telegraph odvolávající se na zprávy z Nepálu.

Novinářská cena 2014
Autor fotografie: Jiří Kropáček

Novinářská cena 2014

Denně detailně sledujeme události na Ukrajině. Podpořte Aktuálně.cz a jeho ukrajinské zpravodajství v Novinářské ceně.

HLASOVAT MŮŽETE ZDE >> Děkujeme!

V současnosti už existující železnice spojuje oblastní metropoli Si-ning v čínské provincii Čching-chaj s tibetským hlavním městem Lhasou. Čína považuje Tibet za autonomní oblast v rámci svého území.

Projekt železnice až na hranice Nepálu by měl být dokončen v roce 2020. Čínské ministerstvo zahraničí zdůrazňuje, že by přispěl i k lepšímu propojení čínského a indického trhu.

Právě Indii by se ale projekt nemusel úplně zamlouvat. Regionálnímu rivalovi Číny už v tuto chvíli vadí míra čínské angažovanosti v Nepálu. Peking se v zemi podílí například i na masivních projektech vodních elektráren.

Server The Guardian nicméně připomněl, že okolo řady čínských ambiciózních železničních projektů panují pochybnosti, zda se někdy dočkají skutečné výstavby.

Loni se například spekulovalo o možné výstavbě přes 8000 kilometrů dlouhé železnice z Číny přes Rusko do USA. Vlak by přitom projížděl i podmořským tunelem skrze Beringovu úžinu.

 

Právě se děje

Další zprávy