Dalajlama: Úctu nekoupíte v supermarketu

Roman Staněk
10. 10. 2006 16:43
Praha - Víra činí lidi lepšími. Je však také příčinou střetů, utrpení a krveprolití, řekl v Praze nejvyšší tibetský duchovní vůdce a host Fóra 2000 dalajlama.

Dnešní mezináboženský dialog, kterého se v rámci konference Forum 2000 zůčastnili významní zástupci několika náboženství, se snažil nalézt odpověď na otázku, zda jednotlivá světová náboženství pomáhají řešit globální problémy, nebo je spíše vytvářejí.

Naučme se odpouštět

"Všechny problémy vycházejí z destruktivních lidských emocí. Abychom je mohli omezit, je potřeba rozvíjet soucit a odpuštění," pokračoval tibetský vůdce.

Zadumaný profesor James Zogby během dnešního mezináboženského dialogu
Zadumaný profesor James Zogby během dnešního mezináboženského dialogu | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

"Soucit si nemůžeme koupit v supermarketu nebo jej rozvíjet nějakým chirurgickým zákrokem, to by bylo moc jednoduché. Musíme jej kultivovat vlastním úsilím."

Soho Machida, profesor hirošimské univerzity se během diskuse zmínil o humanitární krizi v Sudánu a Severní Koreji. Své vystoupení tento bývalý mnich zakončil krátkou buddhistickou modlitbou.

"Lidé v Sudánu teď prodělávají genocidu, lidé v Severni Koreji se nacházeji v útlaku. V jistem smyslu je to zazrak, že jsme teď tady, že jsme neumřeli kvůli válce nebo nemocem."

"Cynikové začali vyučovat nebo psát"

Irácký spisovatel působící v USA Kanan Makiya zase hovořil o situaci na Blízkém východě. "Je to region, kde ještě nevznikla ani jedna udržitelná demokracie a po druhé světové válce byl domovem těch nejhorších diktátorských režimů."

"V 80. letech nám chyběly takové osobnosti jako Václav Havel. Mnoho politiků se stalo cynickými a tak odešlo, na univerzity, do médií, ale chovají se pořád stejně."

"Teď vyrostla nová generace, která se snaží splatit selhání té generace předchozí," vyzdvihuje Makiya větší povědomí nové generace o stavu lidských práv a tolerance.

Významný profesor Vartan Gregorian zase zpochybnil dělení světa do náboženských sfér. "Jednou z nejzásadnějších chyb je rozřazovat lidi do kategorií. Politologové jako Huntington rozdělují svět, ale například geograficky označit islámský svět nelze."

Zdroj cti v zabíjení židů

James Zogby, křesťan s doktorátem z islámských věd upozornil, že lidé musí hlavně pochopit příčiny náboženského fanatismu a extrémismu. Jako příklad uvedl situaci mezi mladými lidmi v Palestině.

Sál na Žofíně byl zaplňen do posledního místa
Sál na Žofíně byl zaplňen do posledního místa | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

"Od doby, co začal konflikt, nezaměstnanost mezi mladými je osmdesátiprocentní. To v praxi znamená, že mladí ještě nikdy neměli práci, nemůžou se vzít, mít děti a žít normální život. Jediné, v čem vidí zdroj cti, je smrt. V zabíjení Židů. Sebevražda je zdrojem úcty. Oni si myslí, že vytváří alespoň lepší život do budoucna, když už v něm nemůžou žít sami."

Zogby na závěr ocenil optimistický přístup k cizím náboženstvím. "Žijeme ve světě, který navazuje dialog s jinými vírami, což bylo v historii nemyslitelné. Na světě je pořád stejně utrpení, ale více si uvědomujeme, že s tím musíme něco delat."

"Cítím se tady jako nevěřící"

Cestou, jak se vyhnout "střetu civilizací", je podle dalajlamy komunikace mezi zástupci jednotlivých vyznání a jejich vzájemný, upřímný respekt.

Duchovní vůdce Dalajlama, moderátorka diskuze Joyce Davis z rádia Svobodná Evropa a profesor Tomáš Halík
Duchovní vůdce Dalajlama, moderátorka diskuze Joyce Davis z rádia Svobodná Evropa a profesor Tomáš Halík | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Dalajlamovi se povedlo přivést své kolegy do rozpaků, když řekl, že vlastně v boha nevěří.

"Když se zamyslíte nad buddhismem, tak v něm zaznívá spousta protichůdných názorů. Není to proto, že by Buddha byl zmatený, chraň bůh, nebo že by chtěl vnést zmatek mezi své následovníky, ale proto, že se snažil vždy člověku vyložit něco ze sebe, předat to svým rozumem a citem."

"Proto různí lidé vnímali různě jeho výklad. A tak to může být i se světovými náboženstvími. Nemusí být různé, jen každé z nich interpretuje něco jineho. Když jsme u toho, já se v této společnosti cítím jako nevěřící," řekl za hlasitého pobavení davu a hladil při tom rabína Melchiora omluvně po rameni.

 

Právě se děje

Další zprávy