Curiosity na Marsu již pracuje, NASA zjistila příčinu zkratu

ČTK ČTK
14. 3. 2015 9:55
Testy odborníků ukázaly, že zřejmě došlo k takzvanému měkkému zkratu v motoru, který se využívá k vrtání a drcení vzorků.
Foto: Youtube/NASA

Washington - Robotické vozítko Curiosity už na Marsu opět pracuje. Řídící středisko na Zemi ho během týdne dalo do pohybu díky tomu, že vědci amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) zjistili příčinu zkratu, k němuž v roveru došlo koncem února.

Nepříjemnost se Curiosity přihodila 27. února při drcení čerstvě vyvrtaného vzorku kamene, který robotické rameno pak mělo uložit k analýze do laboratorního zařízení uvnitř vozítka. Následné testy odborníků podle informace NASA ukázaly, že zřejmě došlo k takzvanému měkkému zkratu v motoru, který se využívá k vrtání a drcení vzorků.

Na pokyn ze Země robot obnovil činnost tím, že zdárně dokončil operaci s robotickým ramenem a uložil vzorek prachu z kamene pojmenovaného Telegraph Peak do svých útrob k analýze.

Curiosity již objevil řadu důležitých věcí

Podobné nepříjemnosti Curiosity v minulosti na rudé planetě už potkaly, ale nikdy neměly vážné následky. V roce 2013 například muselo vozítko kvůli zkratu odpočívat devět dnů.

Rover by nyní měl zamířit z pahorkatiny Pahrump Hills, kde navrtal Telegraph Peak, dál do vyšších poloh hory Mount Sharp, které jsou nyní cílem hlavního zájmu vědců.

Curiosity přistál na sousední planetě 6. srpna 2012 v Galeově kráteru a od té doby zkoumá změny prostředí na Marsu a to, zda tam někdy v minulosti nebyly příznivé podmínky pro existenci života.

Během své mise učinil rover několik důležitých objevů. Vědci například na základě rozborů získaných údajů došli k závěru, že existují přímé důkazy o dávné existenci jezer, která mohla hostit mikrobiální život.

Irvingův návrat Brooklyn výhrou neoslavil, podlehl v Clevelandu

Basketbalisté Brooklynu v prvním utkání s kompletní trojicí hvězd Kevin Durant, Kyrie Irving a James Harden na vítězství nedosáhli. Durant sice zaznamenal 38 bodů, 12 doskoků a osm asistencí, navrátilec Irving přidal 37 bodů a Harden triple double za 21 bodů, deset doskoků a 12 asistencí, Nets i přesto po druhém prodloužení prohráli 135:147 v Clevelandu.

Výsledky NBA:

Atlanta - Detroit 123:115 po prodl., Cleveland - Brooklyn 147:135 po prodl., Golden State - San Antonio 121:99, Houston - Phoenix 103:109, Indiana - Dallas 112:124, LA Clippers - Sacramento 115:96, Minnesota - Orlando 96:97, Philadelphia - Boston 117:109, Toronto - Miami 102:111. Utkání Charlotte - Washington, Portland - Memphis byla odložena.