Co si na Facebooku nepřečtete? Vše, s čím nesouhlasíte. V USA to začíná mít politické důsledky

Silvie Housková
Aktualizováno 22. 5. 2016 9:20
Facebook popírá, že by schválně potlačoval ve výběru zpráv ty o republikánech. V USA přesto odstartovala diskuse o tom, jak moc Facebook ovlivňuje názory svých uživatelů. Více než 60 procent amerických uživatelů Facebooku už čte politické zprávy pouze na této sociální síti. Nabízeny jsou jim ale pouze takové články, které algoritmus vyhodnotí, že by se jim mohly líbit. Před světem, který lidi pouze utvrzuje v jejich názorech, aniž by jim nabízel i jiné pohledy, už varoval i americký prezident Barack Obama.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Washington - "Toto si na Facebooku nepřečtete," stálo na titulní stránce pravicového bulvárního deníku New York Post.

Deník tak reagoval na studii, podle které Facebook manipuluje se zprávami, které nabízí svým uživatelům, a dostatečně neukazuje ty pravicové.

Skandál došel tak daleko, že se ve středu šéf Facebooku Mark Zuckerberg osobně sešel se sedmnácti vysoce postavenými republikánskými politiky, mediálními experty a poradci.

I když Facebook odmítá, že by se zprávami jakkoliv manipuloval, ve Spojených státech odstartovala debata o tom, jak výrazně jeho algoritmy ovlivňují to, co jeho uživatelé čtou a co si myslí.

Více než 60 procent uživatelů ve Spojených státech už totiž čte politické zprávy pouze na Facebooku. Podle amerického think-tanku Pew Research Center ho jako hlavní zdroj svých informací používají především demokraté. Problém je ale v tom, že Facebook lidem nabízí hlavně to, na co dříve reagovali pozitivně nebo na co pozitivně reagují jejich přátelé.

Dokonce americký prezident Barack Obama nedávno vyjádřil obavy, že republikáni a demokraté žijí v uzavřených světech, které je pouze utvrzují v jejich vlastních názorech. "Potřebujeme vidět také to, co si myslí druhá strana," vyjádřil se podobně tento týden republikánský komentátor Glenn Beck.

Facebook si je toho problému vědom. Minulý měsíc spustil video, které nabádá jeho uživatele, aby si během prezidentské kampaně v USA udrželi "otevřenou mysl".

"Náš úspěch je postaven na tom, že každý může svobodně sdílet vše, co chce. Nedávalo by smysl, kdybychom se snažili potlačovat nějaký politický obsah nebo zabraňovali někomu v tom, aby ho viděl," napsal na Facebooku po schůzce s republikány Zuckerberg s tím, že například právě Donald Trump získal nejvíce facebookových fanoušků ze všech prezidentských kandidátů.

"Facebook má obrovský vliv a moc nad tokem informací," řekl deníku Financial Times Jim Anderson, šéf společnosti SocialFlow, která vyvíjí software pro vydavatele a jiná sociální média.

Mezi experty se proto rozproudila debata, jestli by neměl být Facebook, stejně jako jiná média, za to, jaké zprávy šíří, zodpovědný. Facebook se brání, že není mediální dům, ale sociální síť a články čtenářům doporučuje na základě algoritmu, který bere v potaz jejich dřívější chování na síti.

Obsah článků přitom ani nevytváří. Podle kritiků je ale i algoritmus vytvořen lidmi a argument, že jde o vzoreček, který rozhoduje sám o sobě, nepovažují za přesvědčivý.

Zorné pole uživatelů "nekonečného" internetu se paradoxně velmi zúžilo s tím, jak se technologie začaly "přizpůsobovat" svým klientům.

Google přizpůsobuje vyhledávání svým zákazníkům a nabízí jinou odpověď pro podnikatele a jinou pro levicového aktivistu. Amazon na základě jedné knihy doporučuje, co dál by měl člověk číst. Netflix usnadňuje vyhledávání opět podle návrhů zákazníků. A ve výčtu by se dalo pokračovat.

Debata o tom, jestli nás personalizace technologií neodřezává od odlišných názorů a nezkresluje realitu, se už proto vede několik let. Problém Facebooku, na kterém přes 1,6 miliardy uživatelů tráví v průměru téměř hodinu denně, teď ale přiměl některá média k akci.

Americký deník Wall Street Journal například vyvinul nástroj, díky kterému lze porovnat, jaké informace získává fanoušek republikánů a demokratů o úplně stejném tématu. Také se snaží doporučit čtenářům, jak "přelstít" algoritmus, aby mu Facebook na "zdi" nabízel více různorodých názorů.

Každý člověk má určitou představu, co je přijatelné a co chce ukázat, u Facebooku probíhá to stejné jako v klasických médiích, říká Daniel Dočekal. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy