Samo předjede auto a vyhne se i nehodě. Čína chystá obří testování taxi bez řidiče

Jana Václavíková Jana Václavíková
4. 10. 2019 18:37
V Číně chystají největší testování samořiditelných aut na světě. Od minulého čtvrtka se mohou obyvatelé města Čchang-ša projet speciálními taxíky bez řidiče. Těch je nyní v sedmimilionové metropoli provincie Chu-nan necelých padesát, od nového roku se ale jejich počet ještě zvýší.
Apollo Robotaxi.
Apollo Robotaxi. | Foto: Baidu USA, LLC

Inteligentní auta s názvem Apollo Robotaxi jezdí po Čchang-ša ve zkušebním provozu už od března. Nyní se jejich výrobci - největší čínský internetový vyhledávač Baidu, který se specializuje na vývoj umělé inteligence, a státní automobilka FAW Group - rozhodli, že je na čase, aby si jízdu vyzkoušeli i sami obyvatelé města.

Ti se do konce roku mohou projet v celkem 45 automobilech, které si objednají prostřednictvím speciálních webových stránek. Jako první si jízdu v taxících zkusili zkušení řidiči a vybraní obyvatelé města, uvádí technologický server KrASIA.

Viceprezident společnosti Baidu Li Čen-jü si od celopodzimního testování slibuje zpětnou vazbu a myslí si, že tento krok zajistí samořiditelným automobilům i případné lepší prodeje. 

"Inteligentní auta jsou skvělou cestou a dnešek je k tomu významným krokem vpřed," cituje ho hongkongský deník South China Morning Post.

Vyhnou se i nehodám

Čínský státní list Global Times popsal, jak cesta taxíkem vypadá. Dotyčný se usadí na zadní sedadlo, kde před sebou najde obrazovku a tlačítko s nápisem "start". Po jeho zmáčknutí se auto samo zkontroluje a následně se rozjede.

Cestující pak na obrazovce mohou sledovat trasu a také auta, která jejich vůz předjíždí nebo která stojí podél silnice. Apollo Robotaxi údajně dokáže komunikovat i s bezpečnostními kamerami a světelnými křižovatkami, aby nedošlo k nehodám.

Bezpečnost jízdy však bude zaručovat i lidský faktor. Ačkoliv jsou auta samořiditelná, za volantem bude zatím sedět člověk, který v případě potřeby zasáhne. Auta by nicméně měla zvládnout přejíždění z pruhu do pruhu, vyhýbání se nebezpečným situacím i hodnocení chování okolních aut, píše výrobce v tiskové zprávě.

Pokud se současná zkouška osvědčí, 1. ledna vyrazí do ulic více samořiditelných automobilů a rozšíří se i oblast, do které mohou vjet. S plochou o velikosti 70 kilometrů čtverečních půjde o největší testovací oblast autonomních aut na světě.

Testují i v Americe

Vývoj samořiditelných automobilů je podle listu South China Morning Post jedním z klíčových směrů, kterými se nyní vývoj umělé inteligence posouvá. Tomuto odvětví podle deníku v současnosti vévodí Čína a Spojené státy.

Představení Apollo Robotaxi přichází jen pár týdnů poté, co jiné dvě čínské společnosti ohlásily testování vlastních samořiditelných taxi v Šanghaji. Tam by si je cestující měli vyzkoušet koncem letošního roku a na počátku roku 2020. Podobně se lidé mohou projet i ve vývojovém centru v jihočínském městě Kanton.

Ve Spojených státech probíhají testy samořiditelných taxi ve 24 městech, píše server Quartz. Jedním z nich je arizonský Phoenix, kam auta s názvem Waymo dodal internetový vyhledávač Google, nebo třeba Las Vegas, kde taxi od firem Aptiv a Lyft přepravila od loňského května více než 50 tisíc cestujících.

Jízda právě v těchto vozech získala 4,9 hvězdičky z pěti možných a až 92 procent cestujících ve svém hodnocení jízdy zaškrtlo, že se cítili "velmi" nebo "extrémně bezpečně", uvádí Aptiv na svých stránkách.

VIDEO: Češi zkouší samořídící inteligentní auto. Do provozu může až po změně zákonů

V Plzni ukázali auto bez řidiče. Aby mohlo na silnice, musí se změnit zákony
 

Právě se děje

Další zprávy