reklama
 
 

CIA chce vědět, o čem se bavíte. Prohledá i Twitter

31. 10. 2009 8:25
Americká tajná služba investuje do sledování Twitteru, YouTube a Amazonu

Washington - Americká Ústřední zpravodajská služba (CIA) se rozhodla investovat do softwarové firmy, která monitoruje "cvrkot" na blozích a sociální sítích typu Flickr, YouTube nebo Twitter. CIA se zajímá dokonce o to, jaké knihy máte rádi a co o nich píšete na internetových obchodech jako je Amazon. S informací přišel americký měsíčník Wired.

Jedná se o součást širší iniciativy americké tajné služby získávat informace z otevřených zdrojů. Mezi nimi je nejdůležitější právě internet, na kterém si uživatelé často vyměňují pro špiony cenné informace, které sice nejsou tajné, ale k nimiž se je těžké skrze moře příspěvků dostat.

Za projektem stojí nezisková investiční divize CIA zvaná In-Q-Tel založená roku 1999, která vložila své peníze do společnosti Visible Technologies.

Co si myslí blogosféra?

Software Visible Technologies je schopen projít přes půl milionu webových stránek denně. Podle Wired pro své klienty pak rozřadí příspěvky na blozích a online fórech do čtyř kategorií. První z nich tvoří pozitivně vyznívající příspěvky, druhou negativní, pak neutrální a nakonec smíšené.

Podobným způsobem firma provádí "internetové průzkumy" i pro soukromníky. Najímají si ji například Dell, AT&T, Verizon nebo Microsoft. Ten nyní například zajímá, jak se lidé staví k novým Windows 7.

Pro americké výrobce lančmítů Hormel zase Visible monitoruje internetové kampaně aktivistů za práva zvířat.

Cizí jazyky

Ani In-Q-Tel ani Visible nejsou ochotni odhalit, kolik přesně CIA do softwarové společnosti investovala, anonymní zdroj však Wired prozradil, že peníze mají jít na expanzi Visible do jazykových oblastí mimo angličtinu. V současné době firma operuje vedle angličtiny také v arabštině, francouzštině, španělštině a dalších devíti jazycích.

Software pracuje s klíčovými slovy a zákazníci Visible dostávají takřka okamžitě možnost dozvědět se, co si internetová komunita o tom kterém problému myslí. Klienti Visible se tak mohou například i rychle zapojovat do diskusí a reagovat, pokud se tam objeví příspěvky, na které je v jejich zájmu reagovat.

Visible rovněž vytváří profily jednotlivých uživatelů na základě toho, jak jsou na fórech vlivní a jak velkou pozornost jim je třeba věnovat.

Analytici CIA nestačí

Podle odborníků nabízí internet výzvědným službám obrovské množství informací, ale také velké výzvy.

"CIA potřebuje pomoc technologických firem zabývajících se inovacemi, aby držela s novinkami v sociálních médiích krok. Zkušení analytici výzvědných služeb... potřebují pomoc v tom, aby mohli sledovat mladé internetové uživatele, kteří vyměňují jednu sociální síť za druhou," řekl Wired bývalý důstojník pro technologie vojenské rozvědky DIA Lewis Shepherd.

"Facebook říká, že více než 70 procent jeho uživatelů žije ve 180 zemích světa mimo USA. Existuje více než 200 neamerických klonů Twitteru, kde se nemluví anglicky. Pokud by výzvědné služby tuto záplavu informací přicházejících v reálném čase ignorovaly, nazvali bychom je nekompetentními," dodal Shepherd.

Facebook ani další uzavřené sítě, kde si lze nastavit větší soukromí, však podle informací amerického magazinu software společnosti Visible zatím neprohledává.

autor: Roman Gazdík | 31. 10. 2009 8:25

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama