Vídeň - Vídeňské metro může čekat změna. V únoru proběhne pod tlakem obyvatel referendum, ve kterém se rozhodne, zda má podzemka jezdit o víkendu bez noční přestávky.
Rakouská metropole rozhoduje o osudu noční MHD shodou okolností v době, kdy Pražané rozpoutali - i s pomocí internetových sociálních sítí - v českém hlavním městě veřejný "odpor" proti úvahám dopravce, že noční metro bude kvůli úsporám naopak omezeno.
Zatímco Praha chce škrtat, Vídeň by se v případě pozitivního referenda zařadila po bok dalších evropských měst, ve kterých podzemka jezdí o víkendu nonstop.
Diskuzi o rozšíření jízdního řádu metra vyvolali mladí obyvatelé Vídně, kteří noční spoje hojně využívají. Podporu má tato myšlenka podle rakouského deníku Standard.at také u některých politických stran, zejména lidovců a zelených.
Na Facebooku byla založena vídeňskými příznivci skupina s názvem 24 hodin, která si rovněž přeje víkendový provoz metra rozšířit. V Praze vnikla paradoxně skupina čítající již 26 000 členů, která bojuje za to, aby alespoň půlnoční metro nebylo zrušeno.
V referendu, které je ve Vídni naplánováno na 11.-13. února, zazní mimo jiné následující otázka: "Ve Vídni jezdí denně noční autobusy od 0.30 do 5.00 hodin. Nepřetržitý víkendový provoz metra by stál ročně pět miliónů eur a v jeho důsledku by došlo ke změnám na trasách víkendových nočních autobusů. Souhlasíte, aby metro jezdilo o víkendu také v noci?"
Vídeňský dopravní podnik je prý na změnu připraven. V případě úspěšného referenda by noční metro mohlo začít jezdit během následujícího půl roku.
Během týdne využívá ve Vídni noční autobusy zhruba 8 000 cestujících, o víkendu je to dvojnásobek. Noční provoz ve Vídni stojí 6,7 miliónů eur.
Noční provoz metra bez přerušení je v některých německých městech již praxí. Například v Berlíně jezdí víkendové metro celou noc v patnáctiminutových intervalech, metro v Hamburku přijíždí každých dvacet minut.