Cenzura? V Asii, Africe a u Lukašenka

Roman Staněk
3. 5. 2006 0:00
New York - Zpráva vydaná při příležitosti Dne svobody tisku uvádí, že obyvatelé Severní Koreje žijí v zemi, kde jsou nejvíce cenzurována média.

V Severní Koreji existuje největší informační vakuum, neexistují zde nezávislí novináři a všechna rádia i televizní přijímače fungují pouze na vládou ovládaných frekvencích.

Tvrdí to ve své zprávě nezávislá nevládní organizace Comitte to Protect Journalists (CPJ).

"Státní cenzura je jednou z největších hrozeb, kterým čelí novináři po celém světě," uvádí se ve zprávě této organizace, zabývající se cenzurou médií.

Žebříček: Afrika, Asie a Lukašenko

V žebříčku "deseti zemí s největší cenzurou", který vydala CPJ při příležitosti dnešního Dne svobody tisku, se na dalších místech umístily diktatury z Asie, Afriky, ale i Evropy.

"Lidé v těchto zemích jsou virtuálně izolováni od zbytku světa díky autoritářským vládcům, kteří umlčují média a brání šíření informací pomocí restriktivních zákonů a zastrašování," uvedla ředitelka CPJ Anna Cooper.

Infobox

Ikona Kim

Přehled deseti zemí s největší cenzurou médií na světě:

 

1. SEVERNÍ KOREA

Kim Čong-il

(u moci od roku 1994)

2. MYANMAR

Than Shwe

(u moci od roku 1992)

3. TURKMENISTÁN

Turkmenbaši

(u moci od roku 1991)

4. ROVNÍKOVÁ GUINEA

Teodor Mbasogo

(u moci od roku 1979)

5. LIBYE

Muammar Kaddáfí

(u moci od roku 1969)

6. ERITREA

Isaias Afewerki

(u moci od roku 1993)

7. KUBA

Fidel Castro

(u moci od roku 1959)

8. UZBEKISTÁN

Islam Karimov

(u moci od roku 1991)

9. SÝRIE

Bašar Assád

(u moci od roku 2000)

10. BĚLORUSKO

Alexander Lukašenko

(u moci od roku 1994)

zdroj: CPJ

foto: Reuters

V první pětce pomyslného žebříčku jsou asijské země zastoupeny vojenskou juntou v Myanmaru a doživotním "Otcem národa" vedený Turkmenistán. Z afrických zemí je doplňují málo známá Rovníková Guinea a Kaddáfího Libye.

V druhé půlce potom nalezneme africkou Eritreu, Castrovu Kubu, autoritářský Uzbekistán a Sýrii. Žebříček zakončuje "poslední evropská diktatura" v Bělorusku.

Žebříček sestavovali odborníci na média v daných zemích a zahrnuli do něj položky jako výši kontroly médií státem, existenci oficiálních cenzurních opatření, používání násilných metod a zastrašování žurnalistů, úmyslné přerušování vysílání zahraničních médií a omezování při užívání internetu.

Úplná kontrola

Tištěná a elektronická média v těchto deseti zemích jsou pod plnou kontrolou státu. V některých z nich sice existují soukromá média, ta jsou ovšem v rukou lidí spřízněných s vládním režimem a nebo jsou eliminována tak, že je čte minimum lidí.

V Libyi neexistuje žádné soukromé médium a v Myanmaru lidem za poslech mezinárodní zpravodajské stanice BBC na veřejnosti hrozí vězení, uvádí zpráva.

V mnoha zemích na listině vládne tvrdou rukou pouze jediný člověk, který si pomocí médií buduje svůj "kult osobnosti". V turkmenské státní televizi, píše CPJ, je například vidět portrét zlaté sochy doživotního prezidenta Turkmenbašiho po celou dobu vysílání v rohu obrazovky. Podle rádia v Rovníkové Guinei je zase prezident Teodoro Obiang Nguema Mbasogo oslovován jako "Bůh země".

V Severní Koreji pouze pozitivní zprávy

V Severní Koreji zase vycházejí pouze "pozitivní" zprávy. Po výbuchu vlaku s výbušninami v hustě obydlené oblasti například média podle CPJ informovala o tom, jak lidé běželi do domů, aby zachránili všudypřítomné obrázky "Drahého vůdce" Kim Čong-ila, dříve, než začali zachraňovat členy vlastní rodiny.

Státní tisková agentura KCNA, mezi českými novináři někdy nazývaná "kecna" dnes například informuje převážně o "přátelském setkání na ambasádách KLDR, kde se promítaly fotografie s nikým nesrovnatelných, hrdinných, z nebe zrozených armádních velitelů při příležitosti 74. výročí Korejské lidové armády."

Podle médií v těchto zemích neexistuje hladomor nebo chudoba. V novinách v Severní Koreji se nedočtete o hladomoru, který postihl miliony lidí v polovině 90. let minulého století. V Myanmaru zase média nikdy nezmapovala úplnou škodu po zásahu vlnou cunami v prosinci 2004.

Akce proti neposlušným novinářům

Ve středoasijském Uzbekistánu museli všichni zahraniční novináři opustit zemi poté, co v květnu 2005 informovali o masakru demonstrantů v Andižanu. Podle vládního tvrzení bylo zabito pouze pár teroristů, novináři však hovořili až o několika stovkách mrtvých civilních obyvatel.

Běloruský prezident Alexandr Lukašenko zase podle zprávy Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě (OBSE) před nedávnými prezidentskými volbami "spolkl" v médiích 96 % času, vyhrazeného všem čtyřem volebním kandidátům.

Na Kubě se organizují lidové akce proti neposlušným novinářům. Lidé obklíčí žurnalistův dům a brání novináři a jeho rodině ve vstupu a odchodu z domu, píše CPJ.

"Vyzýváme vůdce těchto cenzurou nejvíce postižených zemí, aby se spojili se svobodným světem a umožnili novinářům nezávisle informovat své spoluobčany," zakončuje CPJ svou zprávu.

 

Právě se děje

před 32 minutami

Při požáru ubytovny na Sibiři zemřelo 11 lidí, další dva jsou zranění

Jedenáct lidí zemřelo a další dva utrpěli zranění při požáru dřevěné ubytovny pro zahraniční pracovníky v Tomské oblasti na západní Sibiři. S odkazem na místní úřady o tom informovala agentura TASS. Podle uzbeckého ministra pro mimořádné situace pocházelo deset obětí z Uzbekistánu. Jedenáctý mrtvý byl Rus.

Podle ruského ministerstva pro mimořádné události požár vypukl v 04:00 místního času (23:00 SEČ) a zcela zničil objekt o rozloze kolem 200 metrů čtverečních. "Podle posledních informací tam žilo 14 lidí, dvěma se podařilo utéct a 11 dalších zemřelo. Osud zbývající osoby je neznámý," sdělil agentuře TASS místní představitel.

Všechny oběti pracovaly pro dřevařskou společnost Greenwood. Shořelá budova přitom podle ruských úřadů nebyla určena pro bydlení. Na místo neštěstí dorazil gubernátor Tomské oblasti Sergej Žvačkin a nařídil požární bezpečnostní kontrolu v celém regionu.

Zdroj: ČTK
před 37 minutami

Bývalé sídlo Tuzexu v centru Prahy koupila skupina Generali, plánuje rozsáhlou rekonstrukci objektu

Dům v centru Prahy, v němž v minulosti sídlil například Tuzex, získala skupina Generali. Budovu na rohu ulic Jeruzalémská a U Půjčovny čeká rozsáhlá rekonstrukce. Cenu transakce ani plánované využití domu Generali neuvedla. V roce 2017 změnil majitele za 355 milionů korun. Podle odborníků by vzhledem k lokalitě byla vhodná přestavba na hotel nebo rezidenční bydlení. Informuje o tom deník E15.

Objekt U Půjčovny 10 je v památkově chráněné lokalitě. Jde o rohový dům se dvěma nezávislými vchody a vjezdem. V budově je kromě komerční plochy 14 bytů. Celá budova má pět nadzemních podlaží. Objekt je z poloviny dřevěná vestavba se zděnými obvodovými zdmi. Součástí areálu je velký sál, který lze využívat na konference. K objektu patří sousední parcela, která byla využívána jako hřiště.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Zda bude mít Kubera státní pohřeb, rozhodne rodina, Senát jeho nástupce zvolí v únoru

Den po náhlém úmrtí předsedy Senátu Jaroslava Kubery (ODS) se v úterý sejde organizační výbor horní komory Parlamentu, složený z vedení Senátu a zástupců senátních klubů. Očekává se, že jeho členové se vyjádří mimo jiné ke způsobu, jakým Senát uctí Kuberovu památku, a také k výběru jeho nástupce. V novodobé historii země je to poprvé, kdy ve funkci zemřel jeden z nejvyšších ústavních činitelů.

Kubera stál v čele horní parlamentní komory od předloňského roku. Zda bude mít státní pohřeb či pohřeb se státními poctami, záleží na rozhodnutí rodiny.

První místopředseda Senátu Jiří Růžička (za STAN) předpokládá, že Senát by se k volbě nového předsedy mohl sejít na mimořádné schůzi v první polovině února. Kandidáty mohou podle zákona navrhnout senátorské kluby i jednotliví senátoři.

Zdroj: ČTK
Další zprávy