Foto: Prozkoumala Saturn a našla měsíc téměř vhodný k životu. Teď sonda Cassini po 20 letech shořela

Po startu z kosmodromu na mysu Canaveral na Floridě v USA nejprve nabrala dostatečnou rychlost, když využila gravitační síly planet v sluneční soustavě. V roce 1999 pak proletěla takzvaným hlavním pásem, což je pás planetek nacházející se v oblasti mezi drahami Marsu a Jupitera.
V říjnu roku 2001 pořídila sonda Cassini první snímek Saturnu. Je ze vzdálenosti 285 milionů kilometrů, což je téměř dvojnásobná vzdálenost mezi Zemí a Sluncem. K Saturnu dorazila až za 20 měsíců od pořízení této fotografie.
V roce 2004 zachytila sonda dvě bouře na Saturnu, které se spojily v jednu obří bouři širokou přibližně 8000 kilometrů. Bylo to vůbec poprvé, co byl úkaz tohoto druhu zaznamenán mimo Zemi.
V témže roce Cassini objevila dva nové měsíce, které krouží kolem Saturnu. Celkem se zvýšil počet známých měsíců této planety na 60.
Foto: Reuters
15. 9. 2017 14:16
Jeden z nejambicióznějších a nejdražších projektů Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA) po 20 letech končí. Vesmírná sonda Cassini zakončila svou 20letou misi v atmosféře druhé největší planety ve sluneční soustavě. Od roku 1997 zaznamenala mnoho úspěchů. Mimo jiné dokázala, že jeden z mnoha měsíců Saturnu splňuje téměř všechny podmínky k existenci života. Podívejte se na největší objevy a výběr z fotografií, které sonda Cassini vědcům z NASA poskytla.