Británie zavádí speciální daň na sladké nápoje. Věří, že tím porazí rekordní obezitu u mladých

ČTK ČTK
18. 8. 2016 8:45
Britská vláda se rozhodla investovat do programů podporujících pohybovou aktivitu dětí a zvýší i daň ze sladkých nealkoholických nápojů. Reaguje tím na situaci, kdy zhruba třetina dětí ve věku od dvou do patnácti let trpí nadváhou nebo obezitou. Podle některých ale zdražení sladkých nápojů problém s dětskou obezitou nevyřeší a zaniknou tím jen tisíce pracovních míst. Strategii kritizují rovněž zdravotničtí experti. V plánech totiž chybí zákaz slevových akcií na nezdravé vysokoenergetické potraviny v supermarketech či opatření, které by omezilo reklamu na přehnaně tučné, slané či sladké jídlo.
(Ilustrační foto).
(Ilustrační foto). | Foto: Martin Svozílek/Economia

Londýn – Británie ve čtvrtek zahájila kampaň na snížení dětské obezity. Vláda v Londýně bude investovat do programů na podporu pohybové aktivity a vyvážené stravy školáků. Také hodlá zavést daň ze sladkých nealkoholických nápojů. Informovala o tom agentura Reuters. Nadváhou nebo obezitou trpí v Británii podle Londýna zhruba třetina dětí ve věku od dvou do 15 let.

"Obezita je hrozbou pro zdraví dětí i pro naši ekonomiku; Národní zdravotní systém (NHS) stojí miliardy liber ročně," uvedla v prohlášení Jane Ellisonová z ministerstva financí.

Součástí plánů je zmíněná daň ze slazených nealkoholických nápojů, kterou v březnu představil tehdejší ministr financí George Osborne. Vztahovat se má na nealkoholické nápoje s celkovým obsahem cukru vyšším než pět gramů na 100 mililitrů. U ještě sladších nápojů by tento odvod měl být vyšší.

Podle šéfa britské asociace nealkoholických nápojů Gavina Partingtona má však tato daň represivní charakter. Zaniknou kvůli ní tisíce pracovních míst, zatímco na míru obezity nebude mít výraznější dopad, uvedl také.

Strategii kritizují rovněž zdravotničtí experti. V plánech totiž podle listu The Guardian chybí zákaz slevových akcií na nezdravé vysokoenergetické potraviny v supermarketech či opatření, které by omezilo reklamu na přehnaně tučné, slané či sladké jídlo, která je zaměřena na děti a objevuje se na sociálních sítích či v některých televizních pořadech, jako jsou třeba populární hudební soutěže.

Daň z nápojů s přidaným cukrem zavedla již dříve Belgie, Francie, Maďarsko a Mexiko. Daně tohoto typu vybíraly s různým úspěchem po mnoho let také skandinávské země.

 

Právě se děje

Další zprávy