Británie doufá ve vánoční horečku. Zapůsobí nižší DPH?

Blahoslav Hruška
4. 12. 2008 12:47
Ekonomové upozorňují, že snížení daně nemusí podnítit vyšší spotřebu
Vlna slev odstartovala také za oceánem, v New Yorku.
Vlna slev odstartovala také za oceánem, v New Yorku. | Foto: Reuters

Londýn - Již tento týden by měli Britové začít masivně utrácet za vánoční dárky, zvýšit tržby obchodníkům a nalít tak do ekonomiky více peněz.

Taková je alespoň teorie, jak by mělo zafungovat snížení daně z přidané hodnoty ze 17,5 na 15 procent, které platí na ostrovech od pondělka.

Obchodní řetězce mají čtrnáct dnů na to, aby upravily ceny. Mnozí prodejci tak učinili už o víkendu a opatřili zboží novými visačkami. Většina obchodů ale slevu na DPH odpočítává až u pokladny.

Snížení DPH na vůbec nejnižší možnou sazbu v EU by mělo platit jako mimořádné opatření do roku 2010. Premiér Gordon Brown si od nižších cen zboží slibuje nastartování ekonomiky, na kterou dopadla světová finanční krize.

V závěru týdne by navíc Bank of England měla snížit úrokovou sazbu zřejmě až o jedno celé procento, čímž by mohla podnítit další půjčky.

Zatímco Downing Street věří v oživení hospodářství, ekonomové tolik nejásají. Tlak na snížení cen totiž podle nich neznamená zvýšený zájem o zboží. Britská vánoční horečka tak vůbec nemusí nastat.

Westfield u Londýna. Největší nákupní zóna Evropy.
Westfield u Londýna. Největší nákupní zóna Evropy. | Foto: Reuters

Potvrzuje to i řetězec Tesco, který letos zaznamenal vůbec nejmenší nárůst tržeb od poloviny 90. let, a to přesto, že zavedl po vzoru levných diskontních prodejen vlastní značku levného zboží.

Menší prodejci si navíc stěžují na regulérní cenovou válku, kterou jim vyhlásily velké řetězce.

I přes snahy o oživení ekonomiky bude schodek britského rozpočtu na tento rok nakonec asi 78 miliard liber (původní předpoklad byl 43 miliard), napřesrok dokonce rekordních 118 miliard liber.

 

 

Právě se děje

Aktualizováno před 14 minutami

Dálnice D1 na Benešovsku byla hodinu neprůjezdná, ve směru na Brno se srazila dvě auta

Dopravní nehoda u Trhového Štěpánova v úterý zhruba na hodinu zastavila provoz na dálnici D1 ve směru na Brno. Kvůli srážce nákladního a osobního auta byl přerušený provoz mezi sjezdem číslo 49 u Psářů a sjezdem číslo 56 u Soutic. Jeden člověk byl zraněn. Vyplynulo to z informací Národního dopravního informačního centra a krajských hasičů.

Nehoda na 56. kilometru uzavřela dálnici D1 kolem 6:30. Podle mluvčí středočeských hasičů Terezy Fliegerové narazilo osobní auto do nákladního. "Bylo tam nějaké lehčí zranění. Hasiči nikoho nevyprošťovali, ale poskytli předlékařské ošetření," uvedla Fliegerová. Provoz na dálnici byl podle Národního dopravního informačního centra obnoven kolem 07:30.

Na místě kromě hasičů zasahovali také policisté a záchranáři. "Zraněný byl ošetřen. Jeho zdravotní stav nevyžadoval převoz do zdravotnického zařízení, takže byl ponechán na místě," řekla mluvčí krajské záchranné služby Petra Effenbergerová.

Zdroj: ČTK
před 40 minutami

Írán zatkl opozičního novináře Zama, spolupracoval podle něj se zahraničními tajnými službami

Íránské revoluční gardy oznámily, že zatkly íránského novináře Rúholláha Zama, který využíval komunikační aplikaci, aby posílil disent. Informoval o tom zpravodajský web BBC. Zam žil podle médií v exilu v Paříži. Okolnosti jeho zadržení jsou nejasné.

Šestačtyřicetiletý Zam, který je synem reformního duchovního Mohammada Alího Zama, byl podle revolučních gard dopraven do Íránu v rámci komplikované tajné operace. O jeho zatčení informovala íránská státní televize s tím, že krok představuje vítězství nad západními tajnými službami. Podle revolučních gard dostával novinář pokyny a ochranu od zpravodajských služeb Francie, Spojených států a Izraele. Jeho zadržení íránské úřady připsaly moderním a inovativním technikám, který byly využity k "oklamání" zahraničních tajných služeb.

Zam v minulosti odmítl, že by spolupracoval se zahraničními zpravodajskými službami. Novinář spravoval populární protivládní zpravodajský kanál Amadnews, kterému íránské úřady připisují podněcování protestů v letech 2017-2018 po sporných prezidentských volbách. Web sdílel videa z protestů, nelichotivé informace o íránských politicích a na šifrované komunikační aplikaci Telegram měl web 1,4 milionu sledujících. Íránské úřady uvedly, že kanál podněcoval násilné povstání, a následně jej zablokovaly. Později ale web začal fungovat pod jiným názvem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy