Break, break! Pilot zříceného etiopského boeingu žádal tři minuty po startu o návrat

ČTK ČTK
15. 3. 2019 19:38
Pilot Boeingu 737 MAX, který se v neděli i se 157 lidmi na palubě zřítil v Etiopii, žádal už tři minuty po startu hlasem plným paniky o povolení k návratu. Informoval o tom v pátek s odvoláním na dobře informovaný zdroj americký deník The New York Times. Pilot tak náhle přerušil letové dispečery, kteří si na svých monitorech také všimli velmi neobvyklého chování stroje.
Boeing 737 etiopských aerolinií
Boeing 737 etiopských aerolinií | Foto: Shutterstock.com

Zdroj, který je obeznámen s příslušnou komunikací řízení letového provozu, naznačil, že pilot letu 302 z Addis Abeby se ocitl ve vážných problémech záhy po startu. "Break, break. Povolení k návratu! Prosím o vektor k přistání!" volal údajně v panice pilot už tři minuty po startu. Slovy "Break, break" si piloti v nouzových situacích vyžadují přerušení veškeré radiové komunikace mezi kontrolní věží a ostatními letouny.

V danou chvíli už i letoví dispečeři věděli, že s letem 302 něco není v pořádku. Let stroje Boeing 737 MAX 8 byl totiž hned od startu silně rozkolísaný; klesal a zase stoupal o stovky metrů. Po pěti minutách se spojení s letadlem zcela přerušilo.

Podivné na letu údajně nebylo pouze výškové kolísání, ale také rychlost letounu. "Rychlost je na tom to nejneobvyklejší," řekl The New York Times (NYT) bývalý pilot a expert na bezpečnost v letectví John Cox. "Letoun zrychloval mnohem více, než by měl," poznamenal Cox.

Z informací, které se podařilo NYT získat, se dá sestavit přibližný sled událostí během osudových minut. Přibližně minutu po startu pilot Yared Getachew, zkušený kapitán s více než 8000 nalétaných hodin, ještě klidným hlasem konstatoval "problém s řízením letu". Boeing v tu chvíli letěl příliš nízko. Během dvou minut se mu ale podařilo dostat do bezpečné výšky.

Poté ale dispečeři pozorovali, jak se stroj potácí v různých výškách. Kromě toho se letoun pohyboval nezvykle rychle. "Co se děje s tím letem?" ptal se nahlas jeden z letových dispečerů a dalším dvěma letounům v blízkosti nařídil, aby zůstaly ve vyšších hladinách. Do toho vpadlo panické volání kapitána letu 302. Povolení k návratu bylo okamžitě uděleno. Stroj opsal křivku - a pak se zřítil.

Mnoho informací o zřícení letounu společnosti Ethiopian Airlines, který měl namířeno do keňské metropole Nairobi, zatím zveřejněno nebylo.

Takzvané černé skříňky se záznamy o letu ve čtvrtek dorazily do Francie, kde je má analyzovat tamní úřad pro bezpečnost civilního letectví (BEA). Kvůli nehodě byly po celém světě vydány zákazy letů strojů Boeing 737 MAX.

Odklonit boeingy s Čechy bylo zbytečné, byl to stres pro lidi i piloty, říká bývalý pilot Mündel

Přijde mi trochu přepjaté, že letadla byla odkloněna ze svého letu a musela přistát na náhradním letišti, míní bývalý pilot Karel Mündel. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

před 50 minutami

O víkendu bude vystaven Kupkův rekordní obraz

Ve výstavní síni areálu zámku v Opočně je tento víkend možné prohlédnout si obraz Františka Kupky nazvaný Plochy příčné II. V květnu byl vydražen za 78 milionů korun, čímž přepsal rekordy českých aukcí. Královéhradecký kraj dvoudenní výstavu připravil ve spolupráci s opočenskou radnicí ke 148. výročí narození Františka Kupky a ke 100. narozeninám mecenášky umění Medy Mládkové. Plochy příčné II jsou jedním z nejdůležitějších Kupkových děl a ukázkou progresivního výtvarného jazyka, kterým autor předstihl vývoj světového malířství. Dílo namaloval ve Francii, v roce 1946 ho věnoval pražskému příteli za pomoc s retrospektivou v Mánesu. V roce 1968 bylo plátno součástí velké Kupkovy výstavy ve Valdštejnské jízdárně, pak se ale vytratilo z povědomí veřejnosti. Až do letošní aukce jej vlastnila rodina původního majitele.

Zdroj: ČTK
Další zprávy