Bolavý návrat k normálu. Na Suez čekají i lodě se stovkami hladových ovcí na palubě

mk ČTK mk, ČTK
Aktualizováno 30. 3. 2021 20:30
Doprava v Suezském průplavu, který skoro týden blokovala velká kontejnerová loď Ever Given, se postupně vrací k normálu. Od uvolnění zablokovaného plavidla v pondělí večer touto vodní cestou proplulo na 30 lodí, přes 300 dalších jich ale stále čeká. Karavana lodí také připomněla problém převozu zvířat z Evropy na Blízký východ, který každoročně absolvují miliony kusů dobytka.
Nákladní lodě opět proplouvají Suezským průplavem po uvolnění kontejnerového plavidla Ever Given. | Video: Associated Press

Necelý den po vyproštění lodního obra se masivní zácpa ztenčila jen nepatrně. Podle odborníků potrvá až deset dnů, než proplují všechny lodě. Za normálního provozu cestu využívá zhruba 50 nákladních plavidel denně.

Kvůli průplavu ucpanému lodí Ever Given se nejméně o týden prodloužila cesta také pro 130 000 rumunských ovcí, kterým na lodích již dochází krmení, napsala agentura AFP.

"Každá hodina se počítá a úmrtnost ovcí bude už jen stoupat. Jedenáct rumunských lodí nabralo velké zpoždění a jsme si jistí, že krmení pro zvířata už došlo," uvedl šéf evropské pobočky nevládní organizace Animals International Gabriel Paun.

Převoz z Evropy na Blízký východ každoročně absolvují miliony kusů dobytka a neziskové organizace dlouhodobě upozorňují na špatné podmínky zvířat na lodích.

Ochránci: Stav plavidel nevyhovuje

Od začátku února Rumunsko po moři vyváželo na 50 000 ovcí týdně, zájem o ně roste kvůli blížícímu se muslimskému svátku ramadán. Většina ovcí plula do Saudské Arábie a Jordánska, vyplývá z údajů rumunské asociace chovatelů a exportérů dobytka.

Zdržení v Suezském průplavu není letos prvním případem, kdy jsou naloděná zvířata v ohrožení. Minulý týden španělské úřady nařídily utracení 1600 krav, které pluly ze Španělska do Turecka více než tři měsíce. Turecké úřady se obávaly, že se zvířata nakazila katarální horečkou. Tento měsíc šlo ve Španělsku už o druhý podobný případ, začátkem března museli takto utratit téměř 900 krav, které strávily přes dva měsíce na cestě lodí po Středozemním moři a které původně rovněž mířily do Turecka.

Ochránci zvířat již několik let upozorňují na nevyhovující stav plavidel, která jsou často stará a nevhodná pro přepravu zvířat například kvůli nízkým stropům nebo strmým plošinám. Ve většině případů se jedná o lodě, které dříve přepravovaly auta. Na palubě také zpravidla není přítomen veterinář, který by v průběhu plavby řešil případné obtíže. V průměru tyto plavby přes Středozemní moře trvají pět až osm dní, podle Evropské komise se ale někdy protáhnou i na několik týdnů.

Důvodem pro převoz živých zvířat není trvanlivost masa ani nutnost rituální porážky, ale jednoduše cena porážky, která v Evropě vyjde výrazně dráž, je přesvědčena Agathe Gignouxová z organizace bojující za kvalitní životní podmínky zvířat CIWF.

Za rok 2018 země Evropské unie vyvezly více než 2,8 milionů zvířat, z čehož bylo 625 000 krav a 2,2 milionů ovcí a koz. Více než polovina ovcí a koz pocházela právě z Rumunska. Nejčastějšími destinacemi bylo Turecko, Sýrie, Jordánsko, Egypt a Libye. Zvířata nejčastěji plula z přístavů v Rumunsku, Francii a Španělsku, uvedla AFP s odvoláním na statistiky EU.

Okolnosti nehody totiž stále vyšetřují egyptské úřady

Po vyproštění byla Ever Given odtažena do Velkého hořkého jezera, které leží mezi severní a jižní částí průplavu. Na lodi jsou nyní odborníci, kteří zkoumají, zda plavidlo zaznamenalo nějaké škody. Technici prověřují funkčnost motorů.

Japonský vlastník se nechtěl vyjadřovat k příčinám, které k nehodě vedly. Okolnosti totiž stále vyšetřují egyptské úřady.

Přes 400 metrů a 220 tisíc tun vážící Ever Given zablokovala Suezský průplav v úterý 23. března. Loď se zhruba po týdnu podařilo vyprostit za pomocí deseti remorkérů a bagrů, které odsály písek pod zádí lodi.

Suezským průplavem prochází přes deset procent světového obchodu, včetně sedmi procent globálních dodávek ropy. V loňském roce tímto kanálem proplulo více než 19 tisíc lodí. Každý den prodlevy znamenal ve světovém obchodě ztrátu přes devět miliard dolarů (asi 200 miliard Kč).

 

Právě se děje

Další zprávy