Bohatství Číňanů likviduje africké slony

Red Zah, Reuters
21. 12. 2005 16:52
Johannesburg - Ilegální obchod se slonovinou pomalu likviduje populaci afrických slonů. Na vině je především nekontrolovatelný čínský trh.

"Vzrůstající životní úroveň umožňuje milionům Číňanů kupovat kvalitní slonovinu," tvrdili již před dvěma lety Edmond Bradly Martin a Daniel Stiles z hnutí Zachraňte slony.

Zásahy čínské vlády jsou neúčinné

Důvodem bylo především vzrůstající bohatství některých Číňanů a jejich zájem o drahé a exotické zboží. Slonovina se dostala na seznamu luxusního čínského zboží na přední místa. V současnosti však rapidně roste hlavně podíl ilegálních obchodů a zásahy čínské vlády jsou stále neúčinné a obchod se nedaří omezit. 

V osmdesátých letech zapříčinil podobný vývoj v Japonsku masakr afrických slonů. Jejich populace se během deseti let snížila na polovinu, z 1,3 milionů v roce 1979 na 625 000.

Nyní se ochránci zvířat obávají podobného scénáře. A připočte-li se síla čínského trhu, katastrofa na sebe nemusí nechat dlouho čekat.

PŘEČTĚTE SI: Sucho a hlad zabíjí slony v Zimbabwe

"Cena slonoviny vzrostla z pěti a půl dolaru za kilogram v roce 1969 na 300 dolarů v roce 1989," napsal Martin Meredith ve své knize "Africký slon: životopis."

Nejhůře je postižena Keňa

Reakcí na kritickou situaci osmdesátých let v Africe byl zákaz obchodu se slonovinou, který v roce 1989 přijala Konvence o obchodu s ohroženými druhy zvířat. Vysoké tresty však lovce ani obchodníky neodradí.

Odhaduje se, že mezi lety 1992 - 2002 bylo do Číny dovezeno kolem 50 tun slonoviny, což  znamená, že v Africe zemřelo až na 10 tisíc slonů.

Předpovědi jsou však ještě mnohem černější. Zásobování mnohomilionového trhu by mohlo během následujících deseti let zapříčinit smrt 35 000 až 65 000 afrických slonů. Již dnes je v Africe každoročně zabito čtyři tisíce zvířat. Mezi nejvíce postižené země patřila východoafrická Keňa.

 

Právě se děje

před 23 minutami

"Zlej Kája" se kvalifikoval na mistrovství světa

Český profesionální šipkař Karel Sedláček, přezdívaný "Zlej Kája", si v prosinci zahraje na mistrovství světa.

V posledním kvalifikačním turnaji vyřadil postupně tři soupeře a na elitním dostaveníčku si zahází podruhé v kariéře. Rowbyho-Johna Rodrigueze smetl výsledkem 6:0, Nizozemce Benita van de Pase 6:2 a Nizozemce Jana Dekkera 7:2. 

Mistrovství světa se koná od 15. prosince v londýnském Alexandra Palace. 

před 1 hodinou

Soud ve Štrasburku připustil klimatickou žalobu na 33 zemí, včetně Česka

Za přípustnou označil Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku klimatickou žalobu šesti dětí a mladých lidí z Portugalska, kterou podali na 33 zemí včetně Česka. Informovala o tom agentura DPA, podle které tak padla první velká překážka ve snaze přimět evropské vlády ke zlepšení boje proti klimatickým změnám. Žalobu podala skupina, jejíž nejmladší člence je teprve osm let, v září. Žalované státy se k ní budou muset vyjádřit do konce února příštího roku.

"Cílem žaloby je získat právně závazné rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva, který bude po vládách v Evropě vyžadovat, aby podnikly potřebné naléhavé kroky a zastavily klimatickou krizi," stojí na stránkách věnovaných žalobě.

Šestice mladých lidí z portugalského hlavního města Lisabonu a z města Leiria a jeho okolí, kterým je od osmi do 21 let, podala žalobu v reakci na ničivé požáry v roce 2017, při kterých v jihoevropské zemi zemřelo přes 120 lidí. Vědci podle stěžovatelů potvrdili, že klimatické změny hrály při vzniku a šíření požárů roli.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Pražští radní nesouhlasí se změnou územního plánu k nové ranveji na letišti

Pražští radní nedoporučili změnu územního plánu nutnou pro stavbu nové ranveje, kterou plánuje státem vlastněné ruzyňské letiště. Změna byla původně navržena ke schválení, radní však většinou hlasů byli pro nedoporučující stanovisko. O změnách s konečnou platností rozhodne zastupitelstvo. S výstavbou paralelní dráhy chce letiště začít zhruba za pět let.

Nová ranvej má doplnit stávající, a tím navýšit kapacitu až na 30 milionů cestujících ročně. Loni jich terminály na Ruzyni odbavily rekordních 17,8 milionu, což bylo podle zástupců letiště na hraně kapacity. Letos kvůli koronaviru provoz klesl na minimum. Podle dřívějších plánů by letiště chtělo získat stavební povolení ke stavbě v roce 2025 a stavbu dokončit o tři roky později. Náklady jsou odhadovány na zhruba devět miliard korun.

Zdroj: ČTK
Další zprávy