Boeing vyvíjí malý nadzvukový tryskáč. Vzlétne už za pět let

Petr Jemelka Petr Jemelka
27. 9. 2014 19:30
Půjde o stroj pro dvanáct lidí. Oblaky se bude prohánět rychlostí až 1,6 machu.
Vizualizace AS2.

Washington/Reno - Když aerolinky Air France a British Airways v roce 2003 ze svých flotil vyřadily nadzvukové Concordy, přišlo dopravní letectví o jediné nadzvukové stroje.

Za pár let se ale supersonické letouny pro pasažéry do oblak vrátí. 

Slibují to americké společnosti Boeing a Aerion, které spojily síly, aby vyvinuly soukromý supersonický tryskáč.

Vizualizace AS2.
Vizualizace AS2. | Foto: Aktuálně.cz

Luxusní 49 metrů dlouhý stroj - třímotorový AS2 supersonic business jet - pojme dvanáct cestujících. Z Paříže do Washingtonu je rychlostí 1,6 machu (1959 km/h) přepraví za tři hodiny, se vzdáleností mezi Singapurem a Tokiem si poradí za 2,5 hodiny.

Soukromé stroje současnosti létají rychlostí povětšinou 770 až 900 kilometrů v hodině. První cesta jim tedy trvá v průměru o tři hodiny déle, druhá zabere o 2 hodiny a 15 minut více.

Plánovaná letová hladina (cestovní výška) AS2 je 15,5 kilometru.

Krom rychlosti slibují tvůrci nebeského sprintera také pohodlí. Kabina pro cestující bude devět metrů dlouhá a pohodlně se do ní vejdou i dlouháni - strop má být umístěn ve výšce 1,9 metru.

Zkušební let už v roce 2019

Nevadská společnost Aeiron byla založena v roce 2002 právě s cílem vyvinout nadzvukový businessjet, tedy malý proudový letoun pro soukromé účely.

Paluba.
Paluba. | Foto: Aktuálně.cz

Synergie s boeingem vývoj usnadní a zlevní, libuje si hlavní investor a předseda představenstva Aeironu. "Je to pro nás významný krok, vydáváme se tím na cestu ke splnění vytyčeného cíle, tedy registraci prvního nadzvukového businessjetu v roce 2021.

Projekt v hodnotě 100 milionů dolarů (zhruba 2,16 miliardy korun) by měl být dokončen ještě během tohoto desetiletí, první testovací let je plánován do konce roku 2019.

AS2 bude v nadzvukové rychlosti využívat takzvaného laminárního proudění vzduchu - dosud nikdy nepoužitý tvar křídel podle Aeironu sníží odpor vzduchu o 20 procent, díky čemuž se sníží spotřeba paliva a rozpětí křídel může mít jen 21 metrů.

 

Právě se děje

Další zprávy