Boeing má špionážní letoun. Ve vzduchu vydrží 4 dny

Radim Klekner Radim Klekner
14. 7. 2010 22:03
Motor stroje pohání vodík
Phantom Eye dokáže létat ve výškách dvaceti kilometrů
Phantom Eye dokáže létat ve výškách dvaceti kilometrů | Foto: Aktuálně.cz

St Louis - Před dvaceti lety používalo americké letectvo bezpilotní letouny především k průzkumu a špionáži. Dnes jsou tyto stroje nasazovány běžně v rámci bleskových misí vedených z nízkých výšek proti pozicím bojovníků al-Káidy na afghánsko-pákistánském pomezí.

V úterý představil americký koncern Boeing novou generaci bezpilotních letounů schopných vydržet ve vzduchu až čtyři dny a dosáhnout výšek okolo dvaceti kilometrů.

Mají rozpětí křídel 46 metrů a motor poháněný vodíkem.

"Phantom Eye je první svého druhu a může otevřít zcela nové možnosti při získávání dat a komunikaci," tvrdí Darryl Davis, ředitel dceřinné firmy Boeing Phantom Works. "Schopnosti tohoto letounu otevírají armádě i civilnímu sektoru zcela nové možnosti."

Predatory nasazují dnes Američané běžně v Iráku a Afghánistánu
Predatory nasazují dnes Američané běžně v Iráku a Afghánistánu | Foto: Aktuálně.cz

Stroj bude moci nést náklad dvou set kilogramů a dosáhne rychlosti až tří set kilometrů v hodině. Umožňuje to právě motor na vodík.

"V roce 1989 jsme Condory, předchůdce Phantomu, létající na klasické palivo, udrželi ve vzduchu jen šedesát hodin, to bylo maximum," upozorňuje mluvčí firmy Chris Hadox. "Phantom Eye není určen pro tajné mise, jeho hlavní předností je velká odolnost.

Od trpaslíků po obry

Proslulé Predatory, které Američané používají v Iráku a Afghánistánu, létají ve výškách okolo sedmi tisíc metrů rychlostí dvou set kilometrů v hodině, dokážou však nést náklad raket o váze přes jednu tunu. Rozpětí křídel mají 14,8 metrů, ve vzduchu vydrží kolem čtyřiceti hodin.

K ryze špionážním účelům slouží osmikilogramové T-Hawk Micro používané v Iráku k nočnímu snímkování. RQ-11 B Raven váží ještě méně - necelé dva kilogramy a ve vzduchu vydrží půldruhé hodiny.

Britská firma BAE Systems na druhé straně vyvíjí bezpilotní "neviditelný" letoun Mantis o rozpětí křídel 22 metrů, zatímco Boeing připravuje větší verzi Phantomu pod názvem HALE, schopnou zůstat ve vzduchu deset dní a nést náklad devíti tun.

První testovací lety zahájí Phantom Eye počátkem příštího roku. V létě bude první prototyp přesunut na Drydenovo výzkumné středisko letů působící v rámci NASA na Edwardsově letecké základně v Kalifornii.

 

Právě se děje

Další zprávy