Bavorsko chce vybírat mýtné, ale jen od cizinců

Zuzana Kleknerová Zuzana Kleknerová
12. 8. 2013 14:04
Bavorský premiér přišel před volbami s ultimátem. Jinak nepodepíše koaliční smlouvu.
Budou si muset čeští řidiči v Německu kupovat dálniční známku?
Budou si muset čeští řidiči v Německu kupovat dálniční známku? | Foto: Ludvík Hradilek

Mnichov - Jen pár týdnů před volbami vytáhla německá Křesťanskosociální unie (CSU) kartu, která jí má pomoci volby vyhrát: mýtné pro všechna osobní auta z ciziny, tedy i z Česka.

Bavorská odnož Křesťanskodemokratické unie (CDU) dokonce dala svým potenciálním koaličním partnerům - včetně sesterské CDU, vedené Angelou Merkelovou - ultimátum.

"Jako předseda CSU nepodepíšu po volbách do Spolkového sněmu žádnou koaliční smlouvu, ve které nebude stát zavedení mýtného na osobní auta pro zahraniční automobilisty," řekl o víkendu šéf CSU a bavorský premiér Horst Seehofer.

S ostrou rétorikou ale narazil. Mýtné "pro zahraniční automobilisty" odmítá sociálnědemokratická opozice (SPD), ale i liberálové a kancléřčini křesťanští demokraté. Podle SPD "dělá (Seehofer) z lidí hlupáky", koaliční partneři zase mluví o zbytečném předvolebním populismu.

Němci by navíc měli co vysvětlovat i v Bruselu. Vybírat mýtné jen od cizích státních příslušníků by bylo v rozporu s evropským právem.

"Platí se všude, u nás ne"

"Požadavek šéfa CSU Horsta Seehofera není nový, v dobách předvolební kampaně ale získává novou váhu," upozorňuje internetový deník Spiegel Online. Němci jdou k volbám 22. září, Bavoři krom toho už týden předtím volí svůj zemský (regionální) parlament.

Mýtné pro cizince německé politické vody rozbouřilo naposledy v polovině července, když CSU představila svůj volební program "Plán pro Bavorsko". Patřilo k tomu hlavnímu, co si křesťanští sociálové předsevzali.

"Nikdo u nás nerozumí tomu, proč musíme prakticky v každé sousední zemi platit mýtné a tamní občané u nás ne," argumentuje bavorský premiér. Mýtné by se podle něj vybíralo od všech, Němci by ale zaplacené peníze dostávali "v nějaké podobě" zpět.

Bouře v CDU

O tom, že pravicové uskupení CDU/CSU zářijové volby v Německu vyhraje, pochybuje jen málokdo. Kdyby šli Němci volit v neděli, získalo by podle agentury Emnid 41 procent hlasů (SPD jen 25 procent).

Bavorsko ale zřejmě doufá marně. "V koaliční smlouvě bude stát to, na čem se dohodly CDU s CSU. Mýtné sem nepatří," řekl deníku Die Welt místopředseda křesťanských demokratů Armin Laschet.

Stejně mluví i jeho straničtí kolegové. "Mýtné (pro cizince) je nemyslitelné, protože by porušovalo zákaz diskriminace, který platí v EU," tvrdí jeho spolustraník Dirk Fischer.

Mýtné se sice v Německu vybírá, platí ho ale pouze kamiony nad 12 tun. "Zůstane to, jak to je, mýtné pro osobní vozy nebude," uvedl expert CDU na dopravu Gero Storjohann v rozhovoru pro Süddeutsche Zeitung.

Na investice mýtné nestačí

Bavorsko přesto trvá na svém. Němci podle něj mýtné vybírat musejí, aby mohli svou dálniční síť náležitě udržovat a vylepšovat.

Oporu ale nejbohatší spolková země nemá ani v odbornících. Autoři studie, o níž v červenci referoval Der Spiegel, spočítali, že by se zavedení mýtného v podobě, jakou prosazuje Mnichov, nevyplatilo.

Ve svých výpočtech vycházeli z toho, že by se v Německu prodávaly dálniční známky od 10 eur (na 10 dní) do 100 eur (na rok). Do státního rozpočtu by tak sice přibyly 4,2 miliardy eur ročně, 3,3 miliardy by ale připadly na řidiče z Německa (kteří by peníze následně dostali zpátky).

"Je to čirý populismus," tvrdí i německý autoklub ADAC. "Taková částka problémy naší dopravní infrastruktury ani trochu neřeší," uvedl jeho mluvčí Volker Hölzel. "Podle propočtů ADAC by se investice musely navýšit o 7,5 miliardy eur ročně."

 

Právě se děje

Další zprávy