Bangkok otevírá superletiště budoucnosti

Martin Novák Martin Novák
28. 9. 2006 0:00
Bangkok - Thajsko už nežije vojenským převratem z minulého týdne. Dnes otevírá v Bangkoku nové ultramoderní letiště.
Letiště Suvarnabhumi stálo čtyři miliardy dolarů.  Jeho projektanti doufají, že bude pasažérům brát dech.
Letiště Suvarnabhumi stálo čtyři miliardy dolarů. Jeho projektanti doufají, že bude pasažérům brát dech. | Foto: Reuters

 Thajci tvrdí, že patří ve všech ohledech mezi nejdokonalejší vzdušné přístavy světa.

Letiště Suvarnabhumi vyrostlo na místě bývalého močálu a jeho otevření už bylo kvůli průtahům při výstavbě několikrát odloženo.

Nyní však nastal den D. Ze starého dosluhujícího letiště Don Muang vzlétl jako poslední stroj společnosti Thai Airways na lince do Šanghaje.

Foto: Reuters

Od tří hodin ráno místního času už každý, kdo zamíří do Thajska, přistane na údajně nejmodernějším letišti světa, na vzdušném přístavu budoucnosti. 

Stál čtyři miliardy a s jistotou se může pyšnit několika tituly. Řídící věž se 132 metry je nejvyšší na světě a letištní terminál je s rozlohou 563 tisíc čtverečních metrů také největší na světě.

A konečně i hangár postavený u Suvarnabhumi nemá konkurenci. Na jeho střechu "padlo" deset tisíc tun oceli.

Hangár je 270 metrů dlouhý a 90 metrů široků.

Thajská vláda výstavbou Suvarnabhumi udělala první krok k realizaci snu učinit z Bangkoku hlavní dopravní uzel v jihovýchodní Asii, ne-li dokonce v celé Asii.

Staré letiště mělo maximální možnou kapacitu 38 miliónů cestujících ročně, což naprosto nestačilo. Suvarnabhumi začne na 45 miliónech ale postupně je předpokládán nárůst o další desítky miliónů.

Vzhledem k turistické atraktivitě Thajska se Bangkok o pokles zájmu zřejmě bát nemusí. Jen málo větších leteckých společností z Evropy, Asie, Severní Ameriky a Austrálie nemá thajskou metropoli na seznamu svých destinací.

Už teď má být Suvarnabhumi schopno odbavit za hodinu 76 letů.

Infobox
Autor fotografie: Reuters

Infobox

NĚKOLIK ČÍSEL O LETIŠTI SUVARNABHUMI

Základní kámen položen v roce 2002, výstavba stála 4 miliardy dolarů. Kontrolní věž je nejvyšší na světě - 132 metrů. Letiště je schopné odbavit 76 letů za hodinu. Hlavní letištní terminál je největší na světě. Celé letiště se rozkládá na pozemku o 3 200 hektarech.

Thajci se ovšem pyšní nikoliv pouze pohodlím a technickou sofistikovaností letiště. Pasažérům mají pobyt zpříjemnit i četná vystavená umělecká díla a bohatá výzdoba celého letiště v typickém thajském stylu.

Obavy před začátkem provozu panovaly z "porodních bolestí." Když se totiž na konci devadesátých let otevírala nová letiště v Hongkongu a Kuala Lumpuru, v prvních dnech kolabovala počítačová síť.

Výsledkem bylo mnoho zpožděných letů a ztracených zavazadel.

Veškeré materiály i letadla a další technické vybavení měly na přesun ze starého letiště na nové jen dvanáct hodin, uvedl list Bangkok Post.

"Jsme připraveni na všechno," řekl agentuře Reuters ředitel společnosti Thajská letiště Čotisak Asapaviríja.

Foto: Reuters

Jeden z otců projektu, bývalý thajský premiér Tchaksin Šinavatra, ale u slavnostního zahájení provozu chybí. Poté, co ho minulý týden svrhla armáda, se uchýlil do Londýna.

Právě za vlády ambiciózního Šinavatry byl v lednu 2002 položen základní kámem Suvarnabhumi. Slavit teď ale expremiér nebude, má už jiné starosti než letiště.

Noví vládci slibují, že prozkoumají, jaký způsobem zpravoval státní finance a jak se domohl svého miliardového majetku. 

 

Právě se děje

Další zprávy