Astronomové objevili "godzillu", je 17krát těžší než Země

ČTK ČTK
3. 6. 2014 7:54
Objev je překvapením, neboť se dosud mělo za to, že planety takovéto velikosti jsou spíše plynní obři, jako jsou Jupiter či Saturn.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Reuters

Boston - Astronomové nalezli planetu zemského typu, která má oproti Zemi více než 17násobnou hmotnost, přitom je proti naší planetě jen zhruba dvakrát tak větší. Vědci ji nazývají Megazemí či zemskou godzillou.

Objev, který oznámila Americká astronomická společnost na setkání v Bostonu, byl překvapením, neboť se dosud mělo za to, že planety takovéto velikosti jsou spíše plynní obři, jako jsou Jupiter či Saturn.

Planeta je oběžnicí velmi staré hvězdy s názvem Kepler-10, která se nachází ve vzdálenosti 560 světelných let od Země v souhvězdí Draka. Vědci zatím neví, jak byla planeta označovaná jako Kepler-10c, zformována. Její průměr činí 29 000 kilometrů, což je 2,3násobek zemského.

"Megazemě je spousta pevných látek koncentrovaných na stejném místě bez jakéhokoli plynu," prohlásil Dimitar Sasselov z astrofyzikálního ústavu Harvard-Smithsonian v Bostonu. To podle něj s ohledem na dosavadní znalosti utváření planet znamená problém.

"Je 17krát, ve skutečnosti více než 17krát, těžší než Země, což znamená hustotu 7,5 gramu na kubický centimetr," dodal Sasselov s tím, že je to mnohem více než mají horniny na Zemi. "Ale mějme na paměti, že je to velmi obrovská planeta, což znamená, že ty samé nerosty jsou vysoce stlačené."

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Schodek letošního státního rozpočtu bude kolem 400 miliard Kč, řekla Schillerová

Schodek státního rozpočtu za celý letošní rok bude zřejmě kolem 400 miliard Kč, řekla v neděli v pořadu České televize Otázky Václava Moravce ministryně financí Alena Schillerová (za ANO). Deficit by tak byl vyšší než vloni, ale menší proti plánu. Původně plánovaný letošní schodek činil 500 miliard Kč. Na příští rok ministerstvo financí (MF) navrhuje schodek 376,6 miliardy Kč.

Podle Schillerové od května postupně tempo růstu schodku klesá, podle jejího odhadu by tak konečný deficit měl být kolem 400 miliard Kč. "Roli ale ještě sehrají především investice," dodala ministryně.

Deficit státního rozpočtu tak bude zřejmě vyšší než vloni. Tehdy stát hospodařil podle nedávno schváleného závěrečného účtu se schodkem 367,4 miliardy korun. Sněmovna původně schválila schodek 40 miliard, ale postupně ho kvůli dopadům pandemie zvýšila až na 500 miliard korun.

Letošní schodek rozpočtu by se podle předpokladů ministryně měl ve zbývající části roku zvýšit asi o 100 miliard Kč, ke konci srpna podle údajů MF činil 298,1 miliardy korun. Šlo o nejhorší srpnový výsledek od vzniku ČR. Loni ke konci srpna byl schodek 230,3 miliardy korun miliardy Kč.