Astronomové objevili "godzillu", je 17krát těžší než Země

ČTK ČTK
3. 6. 2014 7:54
Objev je překvapením, neboť se dosud mělo za to, že planety takovéto velikosti jsou spíše plynní obři, jako jsou Jupiter či Saturn.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Reuters

Boston - Astronomové nalezli planetu zemského typu, která má oproti Zemi více než 17násobnou hmotnost, přitom je proti naší planetě jen zhruba dvakrát tak větší. Vědci ji nazývají Megazemí či zemskou godzillou.

Objev, který oznámila Americká astronomická společnost na setkání v Bostonu, byl překvapením, neboť se dosud mělo za to, že planety takovéto velikosti jsou spíše plynní obři, jako jsou Jupiter či Saturn.

Planeta je oběžnicí velmi staré hvězdy s názvem Kepler-10, která se nachází ve vzdálenosti 560 světelných let od Země v souhvězdí Draka. Vědci zatím neví, jak byla planeta označovaná jako Kepler-10c, zformována. Její průměr činí 29 000 kilometrů, což je 2,3násobek zemského.

"Megazemě je spousta pevných látek koncentrovaných na stejném místě bez jakéhokoli plynu," prohlásil Dimitar Sasselov z astrofyzikálního ústavu Harvard-Smithsonian v Bostonu. To podle něj s ohledem na dosavadní znalosti utváření planet znamená problém.

"Je 17krát, ve skutečnosti více než 17krát, těžší než Země, což znamená hustotu 7,5 gramu na kubický centimetr," dodal Sasselov s tím, že je to mnohem více než mají horniny na Zemi. "Ale mějme na paměti, že je to velmi obrovská planeta, což znamená, že ty samé nerosty jsou vysoce stlačené."

Nálety v povstaleckých oblastech Sýrie usmrtily 20 lidí, tvrdí Syrské organizace pro lidská práva

Nálety syrské a ruské armády v sobotu v povstaleckých oblastech v Sýrii usmrtily nejméně 20 civilistů, mezi mrtvými je osm dětí. S odvoláním na sdělení exilové Syrské organizace pro lidská práva o tom informovala agentura Reuters. Při leteckých úderech na pět vesnic v oblasti Idlibu na severozápadně země rovněž utrpělo několik lidí zranění.

Čtyři civilisté včetně jednoho dítěte přišli o život ve vesnici Bára na jihu Idlibu, který mají z větší části stále pod kontrolou odpůrci syrského prezidenta Bašára Asada. Reportér agentury AFP popsal, jak se záchranáři snažili dostat k obětem v troskách dvoupatrového domu, který se po náletu zřítil.

Nejméně devět lidí pak zemřelo při útoku na tržiště ve vesnici Baljún a další dva civilisté zahynuli v oblasti Džabal Závíja na jihovýchodě Idlibu. Barelové bomby svržené z vrtulníků usmrtily pět civilistů, včetně tří dětí, ve vesnici Abadíta. Barelové bomby jsou většinou sudy naplněné výbušninami a šrapnely.

Současné boje jsou nejprudší od srpna, kdy bylo sjednáno příměří. Vojsko o provincii začalo bojovat v dubnu a do srpna byla provincie terčem mnoha náletů syrského letectva i jeho ruských spojenců. OSN odhaduje, že od dubna opustilo domovy na 400 tisíc lidí. Sporadické boje pokračovaly i po srpnu a SOHR tvrdí, že od té doby přišlo o život na 160 civilistů.