Astronomové objevili diamantovou planetu, je ale daleko

ČTK Petr Jemelka ČTK, Petr Jemelka
11. 10. 2012 20:17
Planeta 55 Cancri e obíhá kolem hvězdy v souhvězdí Raka. To je vidět i pouhým okem
55 Cancri e.
55 Cancri e. | Foto: Wikimedia Commons

Londýn - Astronomové objevili planetu, která je z velké části tvořená z diamantu.

Podle agentury Reuters je planeta 55 Cancri e asi dvakrát větší než naše planeta. Obíhá okolo hvězdy v souhvězdí Raka, která je ze Země viditelná pouhým okem.

Hornatá planeta se nachází asi 40 světelných let od Země. Svou hvězdu obíhá tak rychle, že jeden tamní rok trvá pouhých 18 hodin.

Přestože je 55 Cancri e dvakrát větší než Země, je díky větší hustotě asi osmkrát těžší. Navíc je velmi horká, povrchové teploty tam dosahují až 1648 stupňů Celsia.

"Povrch této planety je pravděpodobně pokryt spíše grafitem a diamantem než vodou a žulou," vysvětlil Reuters Nikku Madhusudhan z Yaleovy univerzity.

Ve studii, na níž pracoval spolu s francouzským vědcem Olivierem Mousisem, odhaduje, že diamant tvoří nejméně třetinu planety.

Diamantové planety astronomové objevili již dříve, tentokrát je to však poprvé, co taková planeta obíhá hvězdu podobnou Slunci.

Podle Davida Spergela z Princetonské univerzity půjde ale pravděpodobně jen o jeden z bohatých objevů, které vědce čekají při zkoumání dalších planet obíhajících hvězdy v okolí 55 Cancri e.