Americký voják se vyhne trestu za knihu o bin Ládinovi, ale zaplatí odškodné sedm milionů dolarů

ČTK ČTK
20. 8. 2016 17:38
Bývalý člen komanda americké námořní pěchoty Matt Bissonnette, který napsal knihu popisující dopadení Usámy bin Ládina, zaplatí americkému státu odškodné kolem sedmi milionů dolarů (167 milionů korun). Zbaví se tak hrozby trestního stíhání za vyzrazení státního tajemství, k jehož uchovávání se zavázal v armádní službě.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Washington - Astronomické odškodné zhruba sedm milionů dolarů (167 milionů korun) zaplatí bývalý člen komanda americké námořní pěchoty Matt Bissonnette, který se tak chce vyhnout stíhání za vyzrazení amerického státního tajemství. Porušit ho mohl vydáním knihy No Easy Day (Nelehký den) o dopadení Usámy bin Ládina.

Bissonnette už dříve projevil ochotu se vyrovnat se státem a vzdát se jak příjmů z knihy, která vyšla v roce 2012, tak filmových práv a zisků z přednášek. Většina výdělku z knihy šla na charitu, jež podporuje rodiny členů týmů zvláštních sil amerického námořnictva, kteří zemřeli při výkonu služby.

Knihu, která vyšla i v českém překladu, Bissonnette vydal navzdory tomu, že nebyl Pentagonem zbaven mlčenlivosti. Své dílo ani nepředložil vojenské cenzuře. Později se za to omluvil.

Tajné komando americké námořní pěchoty zabilo bin Ládina v květnu 2011 v pákistánském městě Abbottabádu. Washington krátce nato oznámil, že teroristovo tělo bylo v rámci islámských pohřebních pravidel vhozeno do Arabského moře. Bissonnette armádu opustil v létě roku 2011, tedy krátce po akci.

 

Právě se děje

před 16 minutami

Írán zatkl opozičního novináře Zama, spolupracoval podle něj se zahraničními tajnými službami

Íránské revoluční gardy oznámily, že zatkly íránského novináře Rúholláha Zama, který využíval komunikační aplikaci, aby posílil disent. Informoval o tom zpravodajský web BBC. Zam žil podle médií v exilu v Paříži. Okolnosti jeho zadržení jsou nejasné.

Šestačtyřicetiletý Zam, který je synem reformního duchovního Mohammada Alího Zama, byl podle revolučních gard dopraven do Íránu v rámci komplikované tajné operace. O jeho zatčení informovala íránská státní televize s tím, že krok představuje vítězství nad západními tajnými službami. Podle revolučních gard dostával novinář pokyny a ochranu od zpravodajských služeb Francie, Spojených států a Izraele. Jeho zadržení íránské úřady připsaly moderním a inovativním technikám, který byly využity k "oklamání" zahraničních tajných služeb.

Zam v minulosti odmítl, že by spolupracoval se zahraničními zpravodajskými službami. Novinář spravoval populární protivládní zpravodajský kanál Amadnews, kterému íránské úřady připisují podněcování protestů v letech 2017-2018 po sporných prezidentských volbách. Web sdílel videa z protestů, nelichotivé informace o íránských politicích a na šifrované komunikační aplikaci Telegram měl web 1,4 milionu sledujících. Íránské úřady uvedly, že kanál podněcoval násilné povstání, a následně jej zablokovaly. Později ale web začal fungovat pod jiným názvem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy